2022-10-14, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Ute på gatan hade jag vänt mig till traditionell taijutsu, dvs "dirty fighting" till varje pris. (Bryta fingrar, finger i ögat etc). Vinst till varje pris.

Det är viktigt att tänka på att "regler" förstör mycket, man lär sig inte skydda eller slå områden som är otillåtna i respektive sport. En MMA-fighter är inte van med dirty fighting eller mot vapen t.e.x, medans en Krav Maga snubbe i alla fall har tränat mot vapen.

Jag upprepar vad både jag och andra redan skrivit hundra gånger, men det behövs eftersom denna vanföreställning är så utbredd.

Försök hitta belägg för dessa fula teknikers effektivitet i verkliga självförsvarsscenarion. Vi har tack vare mobil- och övervakningskameror tillgång till 10000-tals filmade överfall, men ogönpet, pungsparkar och fingerbryt lyser med sin frånvaro. Jag har själv letat och jag kan på fingrarna räkna alla gånger det visat sig det minsta effektivt.

Gör sedan samma sökning med sporttillåtna tekniker och du kommer se bevis efter bevis efter bevis för att slag, sparkar, kast och submissions avgör våldsamma överfall.

Förklaringen till detta är bland annat att sportekniker tränas mot levande motstånd med hög intensitet (i kontrast till exempelvis Taijutsuns turbaserade rollspel) samt att det i verkligheten är svårt att träffa pyttesmå mål som ögon (särskilt under adrenalinpåslåg där du förlitar dig grovmotorik).

Effektiviteten av dessa dirty moves är därtill kraftigt överdriven av gatuninjorna. Varför skulle en MMA-fighter avbryta ett angrepp för att någon förstör en liten led eller petar honom i ögat? Det är ren rutin att skada ligament i träning och tävling - Souza lät en Gracie bryta hans arm för att vinna en BJJ-match på poäng, Browne gick flera ronder med med benpipor ur pekfingret (i en match där han begravde samma finger i Werdums ögonhåla) och Jones märke inte ens när hans stortå blev halvt amputerad mot Sonnen.

Utanför de fantasibaserade kampsporternas trygga mattor är fula tekniker bara ett sätt att eskalera våldet. Det sista jag skulle göra mot en bättre fighter är att försöka vanställa honom.
Citera
2022-10-14, 17:43
Medlem
Ingnting hindrar ju folk från att använda "fultekniker" trots de inte har tränat dessa på gymmet? Problemet med dessa, som redan nämnts, är ju att få in en fullträff i skevet, ögat eller halsen. Högst antagligen missar man. Dessutom så går det sällan bra om man endast börjar försöka sig på enskilda saker istället för att ha jabbar och hooks i ryggmärgen.
Citera
2022-10-16, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Kampsporten du hänvisar till är teoretisk och fungerar inte.
En MMA kille hade slagit dig i ansiktet flera gånger på 1 sekund och sen brottat ned dig du hade aldrig kunnat hinna eller med precision kunnat göra något av de hemliga tekniker. Du lever i en fantasivärld vilket du gärna får göra

Din MMA-kille blir sönderskuren som ett djur för att denne inte har en aning om hur man handskar vapen.

Ska din MMA-kille blockera kulor från skjutvapen också likt Neo från The Matrix?

Det är ni som lever i en fantasivärld, ni har ingen aning om hur gatan ser ut och riktigt självförsvar.
Citera
2022-10-16, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Jag upprepar vad både jag och andra redan skrivit hundra gånger, men det behövs eftersom denna vanföreställning är så utbredd.

Har du fått försvarssprej i ansiktet eller kniv dragen mot dig på gatan? Om inte har du inget att komma med. Ni fantiserar alltid om någon jävla filmfight där två personer står och slåss med nävarna, verkligheten på gatan ser inte ut som din fantasi.
Citera
2022-10-16, 05:23
Medlem
Citat:
Din MMA-kille blir sönderskuren som ett djur för att denne inte har en aning om hur man handskar vapen.

Ska din MMA-kille blockera kulor från skjutvapen också likt Neo från The Matrix?

Det är ni som lever i en fantasivärld, ni har ingen aning om hur gatan ser ut och riktigt självförsvar.
Mot vapen är i stort sett alla chanslösa det krävs flera år av träning för att klara det. Orkar inte förklara mer
Citera
2022-10-16, 10:19
Medlem
Citat:
Har du fått försvarssprej i ansiktet eller kniv dragen mot dig på gatan? Om inte har du inget att komma med. Ni fantiserar alltid om någon jävla filmfight där två personer står och slåss med nävarna, verkligheten på gatan ser inte ut som din fantasi.

Exakt - riktiga överfall är kaotiska och oförutsägbara och det är därför det är viktigt att träna med levande motstånd. Man bör alltså undvika koreograferade kampsporter som Aikido, ninjutsu och 90% av all Krav Maga. Det är utövare med den bakgrunden som inbillar sig att slagsmål följer manus.
Citera
2022-10-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Mot vapen är i stort sett alla chanslösa det krävs flera år av träning för att klara det. Orkar inte förklara mer
Mmm hade en kampsportstränare en gång för länge sedan som sade att det spelar ingen roll om du så har tränat i 15 år om någon drar fram en kniv utan spring fort utav bara helvete om du kan och inte är upptryckt emot en vägg eller något liknande och måste konfrontera knivmannen.
Citera
2022-10-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Mmm hade en kampsportstränare en gång för länge sedan som sade att det spelar ingen roll om du så har tränat i 15 år om någon drar fram en kniv utan spring fort utav bara helvete om du kan och inte är upptryckt emot en vägg eller något liknande och måste konfrontera knivmannen.
Ja precis så är det. Tycker ändå inte det är meningslöst att träna försvar mot kniv och pistol i KM man lär sig alltid något (distans, närkontakt mm) dessutom var det faktiskt väldigt roligt.
Citera
2022-10-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltecken
Exakt - riktiga överfall är kaotiska och oförutsägbara och det är därför det är viktigt att träna med levande motstånd. Man bör alltså undvika koreograferade kampsporter som Aikido, ninjutsu och 90% av all Krav Maga. Det är utövare med den bakgrunden som inbillar sig att slagsmål följer manus.

Ninjutsu är inte en kampsport, ni försöker ju luras.

Dessa trådar har varit densamma i över 20 års tid på nätet.
Citera
2022-10-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ninjutsu är inte en kampsport, ni försöker ju luras.

Dessa trådar har varit densamma i över 20 års tid på nätet.

Förlåt. Jag borde naturligtvis kallat det Bujikan så ingen känner sig lurad. Tur att stormästaren Masaaki Hatsumi förvaltat ninjutsuns pergamentrullar väl:
https://m.youtube.com/watch?v=IH0AQ7w2MY8&t=140s

Jag vet och det är tröttsamt att behöva upprepa den. Diskussionen kommer fortsätta i 20 år till även om internet lyckats rädda de flesta från den värsta bullshidon.
Citera
2022-10-18, 19:06
Alla kampsporter som involverar attack med kniv. Plötsliga och mycket snabba utfall som blixt från klar himmel med rakbladsvass kniv kan ingen värja sig emot. Inte ens 10 personer samtidigt. 5 blir svårt knivskurna inom några sekunder. De andra drar iväg.
Citera
2022-10-19, 10:29
Medlem
Askdammens avatar
MMA helt klart, med mycket sparring. Väldigt svårt att ta någon på gatan som varje vecka sparras med andra atleter som kan fightas. Så är det bara.

Men annars, en kampsport där sparring ingår, inte bara markering utan riktig sparring. En person som utöver det kommer alltid ha fördel mot någon på stan som inte kan fightas.

Är vapen inblandade så kan man kasta alla sina tekniker i soptunnan, då är det bra om man kan springa snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in