Citat:
Ute på gatan hade jag vänt mig till traditionell taijutsu, dvs "dirty fighting" till varje pris. (Bryta fingrar, finger i ögat etc). Vinst till varje pris.
Det är viktigt att tänka på att "regler" förstör mycket, man lär sig inte skydda eller slå områden som är otillåtna i respektive sport. En MMA-fighter är inte van med dirty fighting eller mot vapen t.e.x, medans en Krav Maga snubbe i alla fall har tränat mot vapen.
Det är viktigt att tänka på att "regler" förstör mycket, man lär sig inte skydda eller slå områden som är otillåtna i respektive sport. En MMA-fighter är inte van med dirty fighting eller mot vapen t.e.x, medans en Krav Maga snubbe i alla fall har tränat mot vapen.
Jag upprepar vad både jag och andra redan skrivit hundra gånger, men det behövs eftersom denna vanföreställning är så utbredd.
Försök hitta belägg för dessa fula teknikers effektivitet i verkliga självförsvarsscenarion. Vi har tack vare mobil- och övervakningskameror tillgång till 10000-tals filmade överfall, men ogönpet, pungsparkar och fingerbryt lyser med sin frånvaro. Jag har själv letat och jag kan på fingrarna räkna alla gånger det visat sig det minsta effektivt.
Gör sedan samma sökning med sporttillåtna tekniker och du kommer se bevis efter bevis efter bevis för att slag, sparkar, kast och submissions avgör våldsamma överfall.
Förklaringen till detta är bland annat att sportekniker tränas mot levande motstånd med hög intensitet (i kontrast till exempelvis Taijutsuns turbaserade rollspel) samt att det i verkligheten är svårt att träffa pyttesmå mål som ögon (särskilt under adrenalinpåslåg där du förlitar dig grovmotorik).
Effektiviteten av dessa dirty moves är därtill kraftigt överdriven av gatuninjorna. Varför skulle en MMA-fighter avbryta ett angrepp för att någon förstör en liten led eller petar honom i ögat? Det är ren rutin att skada ligament i träning och tävling - Souza lät en Gracie bryta hans arm för att vinna en BJJ-match på poäng, Browne gick flera ronder med med benpipor ur pekfingret (i en match där han begravde samma finger i Werdums ögonhåla) och Jones märke inte ens när hans stortå blev halvt amputerad mot Sonnen.
Utanför de fantasibaserade kampsporternas trygga mattor är fula tekniker bara ett sätt att eskalera våldet. Det sista jag skulle göra mot en bättre fighter är att försöka vanställa honom.