2022-10-09, 19:00
Medlem
Svårt att uttala sig om KM utan erfarenhet men i grund och botten handlar ju allt om fysiska egenskaper, reaktionstid, slag ,skydd,sparkar och nedtagningar. Ser ingen orsak varför KM skulle vara bättra. Eventuellt kanske man får nån kunskap i försvar mot vapen och flera angripare men annars ingenting. Det som krävs är att man kan basic grejer bra.
Citera
2022-10-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Krav Maga är rent självförsvar, roligt att träna också. Blev lite hypat pga nån Jennifer Lopez film dock (Enough?).

Man lär sig vardagssituationer, försvar mot kniv och batong m.m. Det är "fula" grejjer såsom spark i skrev, fingrar i ögon osv. Allt för att man ska komma därifrån helskinnad.
icke...

Det du beskrev är inte självförsvar. Du åker dit så det sjunger om det. och om du tänker är det enns försvarbart att agera på det sättet.
Durewall Jiu Jitsu är ett rent självförsvar helt utvecklat att vara det och är helt anpassat för att anses vara det. ett effektivt system och jag själv tränat och jag har tränat flera kampsporter bland annat kyokushinkai. Sistnämnda har jag använt en gång mot en kille som gick på mig helt oprovocerat. det enda jag gjorde då var att helt kallt vänta på hanns slag och jag parerade den gången så hårt man bara kan, han var rätt aggressiv och röt högt och grejer men han la ner det efter tre slag så fattade han nog att jag inte var gubben man bör bråka med.

och i omed att han var den som slog och jag bara parerade så antar jag att det även hadde hållt i rätten. han tog tog på armarna efteråt och han lär ju ha haft ont med rejäla blåmärken. men han hadde hela tiden utrymme att ge upp och backa så.

Det där med att "Förvara "sig på det sätte5t som du beskriver håller inte nån stans. Så fort Gm ger upp så ska du ge upp och då håller inte en hel serie med massa av det där, Slag mot struphuvud, Stick mot ögat, pungspark och så vidare.

Du blir den med all rätt som åker dit, lägger till med att med kampsportsbakgrund så får man genast ett större ansvar i rätten. Du har även ett ansvar mot dig själv och vad du har för samvete efteråt, det är aldrig kul att ha trasat sönder någon.

Då är du den som är "Fel person som du kan råka ut för om du är för full".
Citera
2022-10-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ur självförsvarsynpunkt så är Krav Maga överlägset.
Att attackera mot skrev, ögon bla bla som KM kör mycket med fungerar oftast bara i teorin. Om någon springer mot en och vill slå en i ansiktet bara för att ta ett ex så är risken att man missar och tappar balansen. Till viss del är KM därmed falsk marknadsföring. Men visst för tjejer som inte vill träna MMA eller liknande så är det bra visst. Men man ska inte vara naiv som många är ofta hör man folk "fan hård pungspark så är det klart"

Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Svårt att uttala sig om KM utan erfarenhet men i grund och botten handlar ju allt om fysiska egenskaper, reaktionstid, slag ,skydd,sparkar och nedtagningar. Ser ingen orsak varför KM skulle vara bättra. Eventuellt kanske man får nån kunskap i försvar mot vapen och flera angripare men annars ingenting. Det som krävs är att man kan basic grejer bra.
Ja du...Det är nog svårt för de flesta att uttala sig för olika klubbar kör olika även om de tillhör samma organisation. Har instruktörerna bakgrund i BJJ/MMA blir det en inriktning. Har de bakgrund i Thai/Kick en annan.

KM är bättre. Men endast om man kör mycket av det som ingår i MMA (vilket i praktiken inte är möjligt om man tränar 2 ggr i veckan så du har rätt ändå tyvärr).
Citera
2022-10-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Att attackera mot skrev, ögon bla bla som KM kör mycket med fungerar oftast bara i teorin. Om någon springer mot en och vill slå en i ansiktet bara för att ta ett ex så är risken att man missar och tappar balansen. Till viss del är KM därmed falsk marknadsföring. Men visst för tjejer som inte vill träna MMA eller liknande så är det bra visst. Men man ska inte vara naiv som många är ofta hör man folk "fan hård pungspark så är det klart"

Ja du...Det är nog svårt för de flesta att uttala sig för olika klubbar kör olika även om de tillhör samma organisation. Har instruktörerna bakgrund i BJJ/MMA blir det en inriktning. Har de bakgrund i Thai/Kick en annan.

KM är bättre. Men endast om man kör mycket av det som ingår i MMA (vilket i praktiken inte är möjligt om man tränar 2 ggr i veckan så du har rätt ändå tyvärr).
Innan KM klubben här stängde ner så tyckte iallafall jag att träningen var både bra och realistisk.

Dvs inte bara fultekniker utan även relativt tuff sparring med skenbendkydd, 8oz MMA handskar samt huvuddkydd och typ semi MMA regler för att lära sig hur det känns att ge och ta en smäll.

Träningen hölls på gymnastiksalsgolv om det inte var tema sparring typ utomhus så det var inte roligt någonstans att åka i golvet eller i backen.

Ibland kunde det vara sparring typ flera mot en i en hyfsat nedsläckt gymnastiksal och med hög musik för att göra det så jobbigt som möjligt för den som hade "äran" att försöka försvara sig.

Jag gillar också MMA ur självförsvarsynpunkt och som sport och har tränat det själv ett tag men tyckte KM var bättre ur självförsvarsynpunkt då alla "onödiga" tekniker som typ stora delar av markgamet ifrån botten, submissions osv var bortplockat och mycket fultekniker tillagda istället.

Hamnade du på backen så fick du äta GnP så fokus var att alltid försöka hålla sig stående och ta sig upp på fötter så fort som möjligt.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-10-12 kl. 16:36.
Citera
2022-10-12, 16:41
Medlem
Citat:
Innan KM klubben här stängde ner så tyckte iallafall jag att träningen var både bra och realistisk.

Dvs inte bara fultekniker utan även relativt tuff sparring med skenbendkydd, 8oz MMA handskar samt huvuddkydd och typ semi MMA regler för att lära sig hur det känns att ge och ta en smäll.

Träningen hölls på gymnastiksalsgolv om det inte var tema sparring typ utomhus så det var inte roligt någonstans att åka i golvet eller i backen.

Ibland kunde det vara sparring typ flera mot en i en hyfsat nedsläckt gymnastiksal och med hög musik för att göra det så jobbigt som möjligt för den som hade "äran" att försöka försvara sig.

Jag gillar också MMA ur självförsvarsynpunkt och som sport och har tränat det själv ett tag men tyckte KM var bättre ur självförsvarsynpunkt då alla "onödiga" tekniker samt typ stora delar av markgamet ifrån botten, submissions osv var bortplockat och mycket fultekniker tillagda istället.

Hamnade du på backen så fick dy äta GnP så fokus var att alltid försöka hålla sig stående och ta sig upp på fötter så fort som möjligt.

Låter vettigt. Kampsport är som sagt sport och anpassat efter regler. Min inställning är onödigt negativ efter diverse självförsvarskurser som mitt tidigare jobb tvingade mig att gå. Jag tycker självförsvar till 95% bör grunda sig på slag,sparkar, skydda sig, rörlighet och nedtagningar. Resten på specifika situtioner som olika grepp t.ex.. Alla kurser jag gick fokuserade sig på just den 5%. Tjock-Lisa har inte en chans att uttföra sånt i verkliga livet.
Citera
2022-10-12, 16:48
Medlem
OT kanske men jag tänker att "kampsport" är SPORT och inte till för att man ska slå folk på truten!? Är man ofta i miljöer där man riskerar att utsättas för våld kanske man ska se till att ha sällskap och så kan man utrusta sig med en godkänd försvarsspray.
Citera
2022-10-13, 14:15
Medlem
Citat:

Jag gillar också MMA ur självförsvarsynpunkt och som sport och har tränat det själv ett tag men tyckte KM var bättre ur självförsvarsynpunkt då alla "onödiga" tekniker som typ stora delar av markgamet ifrån botten, submissions osv var bortplockat och mycket fultekniker tillagda istället.

Hamnade du på backen så fick du äta GnP så fokus var att alltid försöka hålla sig stående och ta sig upp på fötter så fort som möjligt.
Låter som du hade väldigt kompetenta instruktörer

Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
OT kanske men jag tänker att "kampsport" är SPORT och inte till för att man ska slå folk på truten!? Är man ofta i miljöer där man riskerar att utsättas för våld kanske man ska se till att ha sällskap och så kan man utrusta sig med en godkänd försvarsspray.
Tråden handlar om självförsvar och KM, Boxning, BJJ vad fan som helst räknas in under definitionen kampsport.

Det har genomförts ett flertal tester med olika tårgassprayer i USA där manliga försökspersoner visste att de skulle bli överfallna av en annan man som sprang rakt mot dem från 30 m och trots att han hade sprayen i handen misslyckades alla som skulle försvara sig helt.

Du är påligt påläst
Citera
2022-10-14, 06:53
Medlem
Ute på gatan hade jag vänt mig till traditionell taijutsu, dvs "dirty fighting" till varje pris. (Bryta fingrar, finger i ögat etc). Vinst till varje pris.

Om man inte är intresserad i sånt hade jag valt något med lite mer "hårdare" sparring, MMA, Kyokushin karate och sådana kategorier.

Det är viktigt att tänka på att "regler" förstör mycket, man lär sig inte skydda eller slå områden som är otillåtna i respektive sport. En MMA-fighter är inte van med dirty fighting eller mot vapen t.e.x, medans en Krav Maga snubbe i alla fall har tränat mot vapen.
Citera
2022-10-14, 07:00
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag såg någon video som påstod att MMA var överlägset för att de var de enda som sparrar hyfsat på riktigt och därmed får in sina rörelser i ryggmärgen, medan diverse dödstekniker från kommandoträning är sämre för att de måste öva på att slå sönder ögon och struphuvuden i slow motion. Kommentarer på det från alla slagskämpar?

Mvh tönt som bara tränat erkänt värdelös men ganska rolig capoeira
Citera
2022-10-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag såg någon video som påstod att MMA var överlägset för att de var de enda som sparrar hyfsat på riktigt och därmed får in sina rörelser i ryggmärgen, medan diverse dödstekniker från kommandoträning är sämre för att de måste öva på att slå sönder ögon och struphuvuden i slow motion. Kommentarer på det från alla slagskämpar?

Rörelser i ryggmärgen kommer från repetition, det får man av det mesta och det finns mycket full-kontakt sparring i annat än MMA.

Det stämmer att man inte över med full kraft i t.e.x Taijutsu, men ett finger i ögat är fortfarande ett finger i ögat så att säga. Det krävs inte direkt mycket för att få till dirty fighting tekniker.

Citat:
Mvh tönt som bara tränat erkänt värdelös men ganska rolig capoeira

Kul att du tränat Capoeira. Aldrig testat själv men det borde ge riktigt bra fysik.

För mig har kampsport handlat främst om hälsa, det är en av de viktigaste punkterna för mig personligen.
Citera
2022-10-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Ute på gatan hade jag vänt mig till traditionell taijutsu, dvs "dirty fighting" till varje pris. (Bryta fingrar, finger i ögat etc). Vinst till varje pris.

Om man inte är intresserad i sånt hade jag valt något med lite mer "hårdare" sparring, MMA, Kyokushin karate och sådana kategorier.

Det är viktigt att tänka på att "regler" förstör mycket, man lär sig inte skydda eller slå områden som är otillåtna i respektive sport. En MMA-fighter är inte van med dirty fighting eller mot vapen t.e.x, medans en Krav Maga snubbe i alla fall har tränat mot vapen.
Kampsporten du hänvisar till är teoretisk och fungerar inte.
En MMA kille hade slagit dig i ansiktet flera gånger på 1 sekund och sen brottat ned dig du hade aldrig kunnat hinna eller med precision kunnat göra något av de hemliga tekniker. Du lever i en fantasivärld vilket du gärna får göra
Citera
2022-10-14, 09:13
Medlem
Brottning.
Ingen slår en duktig brottare i ett gatuslagsmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in