Citat:
Ursprungligen postat av
b0gfetto
Krav Maga är rent självförsvar, roligt att träna också. Blev lite hypat pga nån Jennifer Lopez film dock (Enough?).
Man lär sig vardagssituationer, försvar mot kniv och batong m.m. Det är "fula" grejjer såsom spark i skrev, fingrar i ögon osv. Allt för att man ska komma därifrån helskinnad.
icke...
Det du beskrev är inte självförsvar. Du åker dit så det sjunger om det. och om du tänker är det enns försvarbart att agera på det sättet.
Durewall Jiu Jitsu är ett rent självförsvar helt utvecklat att vara det och är helt anpassat för att anses vara det. ett effektivt system och jag själv tränat och jag har tränat flera kampsporter bland annat kyokushinkai. Sistnämnda har jag använt en gång mot en kille som gick på mig helt oprovocerat. det enda jag gjorde då var att helt kallt vänta på hanns slag och jag parerade den gången så hårt man bara kan, han var rätt aggressiv och röt högt och grejer men han la ner det efter tre slag så fattade han nog att jag inte var gubben man bör bråka med.
och i omed att han var den som slog och jag bara parerade så antar jag att det även hadde hållt i rätten. han tog tog på armarna efteråt och han lär ju ha haft ont med rejäla blåmärken. men han hadde hela tiden utrymme att ge upp och backa så.
Det där med att "Förvara "sig på det sätte5t som du beskriver håller inte nån stans. Så fort Gm ger upp så ska du ge upp och då håller inte en hel serie med massa av det där, Slag mot struphuvud, Stick mot ögat, pungspark och så vidare.
Du blir den med all rätt som åker dit, lägger till med att med kampsportsbakgrund så får man genast ett större ansvar i rätten. Du har även ett ansvar mot dig själv och vad du har för samvete efteråt, det är aldrig kul att ha trasat sönder någon.
Då är du den som är "Fel person som du kan råka ut för om du är för full".