2010-08-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flichenstein
Men vilken är egentligen den kampsport som ger dig mest fördelar om något skulle hända på gatan?

På gatan kan psykologi och list vara mycket användbart och är du hyfsat skicklig kan det rädda dig... ibland!
På krogen skulle jag säga att psykologi och list är extremt användbart och är du hyfsat skicklig kan det rädda dig... nästan alltid!
(På gatan är du fysiskt de facto helt ensam, på krogen finns ju horder med eventuella farliga vänner och vakter du potentiellt är bästa kompis med, osv.)

Annars, Thaiboxning, MMA, Boxning samt Krav Maga är de mest effektiva kampsporterna!
Några år av något utav dom förstnämnda tre samt något år utav den sistnämnda och därefter är det enbart din mentalitet/bakgrund som avgör!

Det absolut mest effektiva är dock att undvika bråk!
Detta är mycket enkelt: Är du exempelvis full*, ta en taxi direkt hem. Blir du ex provocerad, gå direkt därifrån och räkna till 10... innan du agerar, osv!
Det är i själva verket extremt enkelt att undvika i stort sätt samtliga de våldsamma situationer som överhuvudtaget ens teoretisk kan uppkomma!

Senast redigerad av Lars365 2010-08-09 kl. 21:02.
Citera
2010-08-11, 20:10
Medlem
Det som gör Krav Maga väldigt effektivt (förutsatt att tränaren är duktig) är egentligen inte träningen, även om den också är helt okej.
Utan det att man verkligen tvingas inse att ett någotsånär effektivt självförsvar (tyvärr) innebär att man faktiskt är tvingad att skada en annan människa på riktigt,
detta är något som kan vara väldigt svårt för en snäll människa att greppa och något som oftast förträngs.

Clark Olofsson eller Hannibal Lecter har ingenting psykologiskt angående våldsanvändning alls att hämta ifrån Krav Maga, dom var fullblodsexperter redan innan 12 år fyllda!
Självkontroll att inte använda brutalt våld hela tiden då möjligen.

Bara att verkligen förstå att man faktiskt verkligen på riktigt är skyldig att försvara sig själv ordentligt om man verkligen blir angripen, är långtifrån lika självklart som man först kanske kan tro!

Att förstå något till 100% intellektuellt är inte alls detsamma som att verkligen förstå... något på riktigt!

För en individ som fick tokstryk av farsan och slagits mer eller mindre konstant i sin stentuffa förort under hela skoltiden, är ju allt detta fullkomliga självklarheter.
Dock, för dom allra flesta är detta långtifrån självklart!
Senast redigerad av Lars365 2010-08-11 kl. 21:04.
Citera
2010-08-16, 19:46
Medlem
urverksapelsins avatar
Amen. Kloka ord. Själv är mitt problem att jag är beredd att skada andra och (vilket glömdes i föregående inlägg) att jag inte bryr mig om konsekvenserna för mig själv. Detta gör mig till farlig; men tyvärr är mitt yttre sådant att jag inte förmår signalera detta budskap till andra. För ung ett år sedan fick en ungdjävel som trackade mig på bussen lära sig detta den hårda vägen; för två veckor sedan var det ett fyllesvin/uteliggare som lyckades smita innan han blev nedslagen av mig.
Citera
2010-08-16, 21:37
Medlem
Jag kan rekommendera Pekiti-Tirsia. Soldater över hela världen tränar det så jag antar att det måste vara rätt effektivt.
Citera
2010-08-17, 06:01
Medlem
black_devils avatar
tränar själv wing-tsun tycker det fungerar bra som självförsvar!

Och har råkat ut för ett överfall för 2 år sen.

Turken sprang på min armbåge hehe.
Citera
2010-08-20, 14:07
Medlem
Whiplarss avatar
Jag vill slå ett slag!! för SCANDINAVIAN DEFENDO. Ett självförsvarsystem som utvecklats, förfinats och anpassats till förhållanden som vi lever under i Europa. Scandinavian Defendo ett uppskattat, realistiskt självförsvarssystem, som anses höra till de bästa i världen. Förutom den tekniska träningen tränas även mycket på taktiskt tänkande i stressade situationer.
Citera
2010-08-20, 14:33
Medlem
Natta.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Jag vill slå ett slag!! för SCANDINAVIAN DEFENDO. Ett självförsvarsystem som utvecklats, förfinats och anpassats till förhållanden som vi lever under i Europa. Scandinavian Defendo ett uppskattat, realistiskt självförsvarssystem, som anses höra till de bästa i världen. Förutom den tekniska träningen tränas även mycket på taktiskt tänkande i stressade situationer.

Det känns som att du är helt opartisk...
Citera
2010-08-20, 14:42
Medlem
Whiplarss avatar
Klart att jag är part i målet, men det har ju ingen som helst betydelse. Jag försökte bara svara på originalfrågan:
"Men finns det någon som helst kampsport som verkligen kan ge dig en stor fördel och som verkligen har hjälpt DIG någon gång ute i en riktigt fight?"

Jag tycker dessutom att det är ett bra system för att träna självförsvar och om mina formuleringar kanske kan uppfattas tillrättalagda så var det nog bara för att försöka lämna lite komprimerad info om DEFENDO samtidigt. Det hade ju inte nämnts tidigare i tråden.
Citera
2010-08-20, 16:00
Bannlyst
Det e väl dags att parafrasera bruce lee igen som sa att nån som tränat boxning och brottning i ett år slår nån som tränat martial art i 15 år.
Citera
2010-08-20, 16:54
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
Det e väl dags att parafrasera bruce lee igen som sa att nån som tränat boxning och brottning i ett år slår nån som tränat martial art i 15 år.

Det har jag svårt att tänka mig att gode Bruce sa. Men utfallet är trots allt möjligt. I fighting och kampsport sitter det viktigaste i huvudet, vissa har känslan utan att ha tränat någonting...
Men för dom som vill utvecklas är det naturligtvis inte fel att träna, sen vilket som är bäst eller mest effektivt är inte lätt att svara på. Hade någon stil/system varit bättre än andra så hade förmodligen den synts mest i MMA, K1 och andra fightingsammanhang, och så är det ju inte.
Citera
2010-08-20, 16:58
Medlem
Ki-ais avatar
Aldrig hört talas om scandinavian defendo. Hur är den anpassad till oss?
Citera
2010-08-20, 19:33
Bannlyst
Citat:
Det har jag svårt att tänka mig att gode Bruce sa.

men han säger faktiskt det iallafall 2 ggr i sin biografi. Det var ju i hög grad just därför han bestämde sig för att bryta mot alla regler och blanda allt. Han började dessutom som klassisk boxare IIRC. problemet är att dom invecklade skolorna måste man vara riktigt vass på för att ha nytta i äkta fight, och att många av dom sysslar med lite kontakt. Boxning och brottning är full kontakt, bara smälla och puckla på varann 3 ggr i veckan.

Citat:
http://www.sherdog.net/forums/f48/br...stling-543229/

Tyvärr det närmsta jag kan komma en källa just nu.
Senast redigerad av Slutajiddra 2010-08-20 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in