2010-08-20, 20:00
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutajiddra
..........//...........

Tyvärr det närmsta jag kan komma en källa just nu.

Det räcker gott. Jag är ingen Bruce-expert, han kanske tyckte så någon gång. Jag kan nog hålla med också till viss del, boxare och brottare är duktiga fighters.
Citera
2010-08-20, 20:23
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki-ai
Aldrig hört talas om scandinavian defendo. Hur är den anpassad till oss?

Googla lite, det finns mycket info på nätet.
Anpassningen är bl. a. att man tagit hänsyn till hur tekniker ska utföras eller kanske undvikas när motståndare har tjocka täckjackor etc, hur hala underlag kan påverka. I stort sett är tekniker inom olika självförsvarsstilar och även kampsporter jämförbara, man lånar lite här och modifierar lite där. Defendo har reducerat antalet tekniker, tagit hänsyn till hur kroppen reagerar vid konfliktsituationer, tunnelseende mm och ex tränas inte så mycket på simultana tekniker.
"Scandinavian Defendo är utvecklat för europeiska behov, och tar hänsyn till europeiska särdrag både i kultur och miljö. Belysning, klimat, kultur och miljö skapar specifika behov, som man absolut måste ta hänsyn till när det handlar om realistiskt självförsvar." Citatet hämtat från Defendo Göteborgs hemsida.
Citera
2010-08-20, 21:10
Medlem
Adazanims avatar
Krav Maga
Citera
2010-08-20, 21:41
Bannlyst
en gong d va en kile som mucka aa o ja sparka schiten ur han for ja ha got po taikewondo lr vare heter aa o d har hjelpt mej monga gunger
Citera
2010-08-20, 21:54
Medlem
EulerBoys avatar
Intressant tråd - jag är inte insatt i ämnet alls.

I regel så brukar man här i min stad vara minst en 3-4 personer (ofta fler) när man begår personrån och/eller misshandel. Man är minst beväpnad med stilett och andra manuella vapen, men alltför ofta även skjutvapen.

Gärningsmännen är inte sällan påverkade av narkotika och är därtill desperata att finansiera sitt narkotikamissbruk.

Jag tror att detta är den vanligaste situationen som man som hederlig medborgare i min stad kan tänkas råka ut för - undantaget fyllovåldet på krogar och dylikt.

Vad rekommenderar ni för självförsvarsteknik mot det?
Citera
2010-08-20, 22:23
Bannlyst
knivar eller bössor e aldrig bra. Då ska man försöka springa. Men i krogslagsmål skulle jag nog tippa klassisk eller thaiboxning. Men jag e ingen expert.
Citera
2010-08-21, 13:32
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EulerBoy
Intressant tråd - jag är inte insatt i ämnet alls.

I regel så brukar man här i min stad vara minst en 3-4 personer (ofta fler) när man begår personrån och/eller misshandel. Man är minst beväpnad med stilett och andra manuella vapen, men alltför ofta även skjutvapen.

Gärningsmännen är inte sällan påverkade av narkotika och är därtill desperata att finansiera sitt narkotikamissbruk.

Jag tror att detta är den vanligaste situationen som man som hederlig medborgare i min stad kan tänkas råka ut för - undantaget fyllovåldet på krogar och dylikt.

Vad rekommenderar ni för självförsvarsteknik mot det?

Detta innebär som jag redan sagt i en tidigare tråd att lära sig mattkamp är helt meningslöst.
Hamnar det ändå på marken och det fortsätter vara en fairfight och den du möter är duktig mattkampare, så kommer du inte att dö på platsen.
Hamnar du på marken om du har ett hyena-gäng mot dig, så är ditt liv hotat.
Dvs. Den enda logiska slutsatsen blir att hålla sig på benen, då har man t.o.m. option att springa om situationen går dig ur händerna.

Jag skulle säga fullkontaktkarate. Thai är nog tuffare, men många tekniker ligger närmare motståndaren och är det flera riskerar du både knivar och att fastna.
Citera
2010-08-21, 13:35
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Det som gör Krav Maga väldigt effektivt (förutsatt att tränaren är duktig) är egentligen inte träningen, även om den också är helt okej.
Utan det att man verkligen tvingas inse att ett någotsånär effektivt självförsvar (tyvärr) innebär att man faktiskt är tvingad att skada en annan människa på riktigt,
detta är något som kan vara väldigt svårt för en snäll människa att greppa och något som oftast förträngs.

Clark Olofsson eller Hannibal Lecter har ingenting psykologiskt angående våldsanvändning alls att hämta ifrån Krav Maga, dom var fullblodsexperter redan innan 12 år fyllda!
Självkontroll att inte använda brutalt våld hela tiden då möjligen.

Bara att verkligen förstå att man faktiskt verkligen på riktigt är skyldig att försvara sig själv ordentligt om man verkligen blir angripen, är långtifrån lika självklart som man först kanske kan tro!

Att förstå något till 100% intellektuellt är inte alls detsamma som att verkligen förstå... något på riktigt!

För en individ som fick tokstryk av farsan och slagits mer eller mindre konstant i sin stentuffa förort under hela skoltiden, är ju allt detta fullkomliga självklarheter.
Dock, för dom allra flesta är detta långtifrån självklart!

Mycket bra skrivet. Även om det jag sett av krav maga inte har imponerat på mig.
Citera
2010-08-21, 14:13
Medlem
MatseKestaMs avatar
Tråden tenderar att handla mer om slagsmål än självförsvar?
Citera
2010-08-21, 17:47
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatseKestaM
Tråden tenderar att handla mer om slagsmål än självförsvar?

Tucker du den skulle handla om medborgargarden, vilken hund, vilka larmsystem, fällor utanför huset, eller vad?
Detta är ju kampsportssektionen på FB, känns naturligt att den handlar om det den handlar om, men har du en annan infallsvinkel, så är det ju intressant.

Låt höra
Citera
2010-08-21, 18:41
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
............//............

Jag skulle säga fullkontaktkarate. Thai är nog tuffare, men många tekniker ligger närmare motståndaren och är det flera riskerar du både knivar och att fastna.

Håller inte riktigt med där. Fullkontaktskaratekas är bra fighters, men här snackas bra självförsvar. Situationer som är vanliga på gatan ex stryptag fram- eller bakifrån, fasthållningar (björnkramar), vapen, fultricks etc och det tränar inte fullkontaktstkarate i samma utsträckning skydd mot som självförsvarstilarna gör. Då tror jag mer att Krav Maga, Wing Chun, Amok, Systema, Defendo, Hurricane och liknande är mycket bättre som självförsvar. Där tränas också stress och oväntade situationer (så gott det går, det kan ju inte bli helt oväntat på en träning...)
Citera
2010-08-21, 19:43
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiplars
Håller inte riktigt med där. Fullkontaktskaratekas är bra fighters, men här snackas bra självförsvar. Situationer som är vanliga på gatan ex stryptag fram- eller bakifrån, fasthållningar (björnkramar), vapen, fultricks etc och det tränar inte fullkontaktstkarate i samma utsträckning skydd mot som självförsvarstilarna gör. Då tror jag mer att Krav Maga, Wing Chun, Amok, Systema, Defendo, Hurricane och liknande är mycket bättre som självförsvar. Där tränas också stress och oväntade situationer (så gott det går, det kan ju inte bli helt oväntat på en träning...)

Min tes var att dom som slåss fair, dvs man mot man utgör inget livshot. Detta kan naturligtvis diskuteras. Om man utgår från att dom som slåss fair ej dödar en om man förlorar ett bråk, så är det inget större problem i min värld. Min tanke var att om man fastnar i ett grepp eller liknande och det är ett gäng eller några som ämnar att ev. döda en, så är man redan i en situation som inte löses med att man är bättre på mattkamp än en person.
Om någon har dig i en björnkram, eller haft möjligheten att ha det, så är ju situationen redan körd om han hade haft kniv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in