Citat:
Ursprungligen postat av Nitsson
Det var ett bra tips, den sorten no-nonsense försvar jag är ute efter. Ska ringa till klubben i Malmö och kolla om instruktören är bra.
Man tackar.
Finns 2 stora organisationer i sverige som lär ut krav maga. Krav Maga Sverige är ena och IKMF (Internation Krav Maga Federation) är den andra.
KMS undervisning är (vad jag förstått, inte tränat där själv) mer inriktad på konflikthantering, det taktiska och att nöta grundteknikerna. De har nämligen bara cirka 80 tekniker de lär ut, som de sedan finslipar och tränar mycket under stress/aliveness.
IKMF (som jag tränar) är istället mycket bredare och har tusentals tekniker man kan lära sig. Detta blir då lite på bekostnad av den mentala biten.
Man kan argumentera i evigheter om vilket av dem som är bäst, personligen är jag intresserad av att prova på KMS krav maga för att se om det kanske passar mig bättre, men för tillfället är det IKMF som gäller.
Vad jag däremot skulle komma till är att
http://www.kravmagacenter.se/kmc/ i Skåne har två _mycket_ duktiga instruktörer, Loreto och Armen. Båda är expert 1 (motsvarar svart bälte eller vad man ska säga), de är dessutom ett par, och troligen ett av de dödligare paren i världen