2008-05-26, 14:16
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Krav Maga är baserat på kroppsliga instinkter och naturliga rörelser. Här har du några exempel:
http://youtube.com/watch?v=xhKjpdWyYMc
http://youtube.com/watch?v=07jnqD8wvyE

Haha, det där var kanske de löjligaste två klipp jag någonsin sett, speciellt det första. Båda "skurkarna" beter sig som fullständiga idioter vilket gör att en sexåring hade kunnat försvara sig effektivt mot deras anfall. De är så "filmskurksklassiska" att jag väntade mig Dolph Lundgren med en M60 i varje hand i slutet. Jag avskyr "minsportäroslagbar"-videos av den typen. Att de dessutom valt att ta två små taniga jävlar mot vad som mest liknar en krallig skinnhead får det hela att framstå som ännu löjligare.

Efter att ha sett den där videon känner jag för att sätta dit varningsettiketten "Obs, Krav maga fungerar bara om du är dubbelt så stor som de finniga tonåringar som försöker praktisera rörelser de lärt sig i Mortal Combat mot dig"
Citera
2008-05-27, 13:25
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Efter att ha sett den där videon känner jag för att sätta dit varningsettiketten "Obs, Krav maga fungerar bara om du är dubbelt så stor som de finniga tonåringar som försöker praktisera rörelser de lärt sig i Mortal Combat mot dig"
Hehe det är sant. Men det är ju uppvisning det handlar om. Men att det fungerar i praktiekn är en helt annan femma, här vill de ju bara få det att se snyggt ut.
Citera
2008-05-27, 15:17
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hehe det är sant. Men det är ju uppvisning det handlar om. Men att det fungerar i praktiekn är en helt annan femma, här vill de ju bara få det att se snyggt ut.

Men de misslyckas ju totalt? "Titta jag kan slå ner två mycket mindre snubbar!". So what? Det kan ett genomsnittligt fotbollsfan också göra med tre öl innanför västen, om de två mindre snubbarna dessutom beter sig som efterblivna idioter blir det ju bara ännu fjantigare...
Citera
2008-05-27, 18:58
Medlem
AegWyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 161616
hej jag har funderat att börja med en kampsport
vill inte vara med på tävlingar och sådant vill mest ha kunskaperna som självförsvar =) är inte så våldsam av mig
har kollat ganska lite om kampsporter men jag läste om jujutsu på kampsport.se
står att det är inriktat på självförsvar och att man ska använda så lite fysisk styrka som möjligt
frågan är nog om det är den bästa kampsporten att börja på som nybörjare och är den bra som självförsvar eller finns det bättre val?

tack för er tid

Var bor du? Jag kan gallra fram det mest lämpade inom en 3 milsradie, eller vad du nu anser är smärtgränsen för resande.

Krav Maga eller Defendo (Det senare har få klubbar i Sverige, och det förra har två olika förbund) är de facto det som är mest lämpat för rent självskydd. Faktum är, och det kommer vi aldrig ifrån oavsett hur stor MMA-vågen är, är att man måste träna för så realistiska omständigheter som möjligt. Det vill säga, ingen aning om vad som komma skall, en jävla massa stress och inga som helst regler. Detta säger jag främst i egenskap av ordningsvakt, och då inte kampsportsutövare.

Till skillnad från vad någon sade som sade att man måste träna i flera år för att bli bra så anser jag att både Krav Maga och Defendo har extremt bra utvecklingskurvor för gemene elev. Detta är i alla fall vad jag upplever, och då med tämligen bred erfarenhet av diverse kampsystem.

De där videosarna är för övrigt teknikgenomgångar, inte stressövningar. Det är en jävla skillnad, även om jag personligen inte skulle applicera liknande lösningar på problemen som illustreras.
Citera
2008-08-13, 11:15
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Men de misslyckas ju totalt? "Titta jag kan slå ner två mycket mindre snubbar!". So what? Det kan ett genomsnittligt fotbollsfan också göra med tre öl innanför västen, om de två mindre snubbarna dessutom beter sig som efterblivna idioter blir det ju bara ännu fjantigare...

Det skall nämnas att Krav Maga antagligen är det effektivaste självförsvaret i världen. Många länders millitär blir utbildade inom krav maga. Likaså många insatsstyrkor.

Filmen i sig är somsagt bara uppvisning för hur det kan se ut. Men om du nu tycker det är så fjantigt kan vi ju sätta dig emot en instruktör och se hur bra din pungsäck mår efteråt?

Vänliga Hälsningar

Tion
Citera
2008-08-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 161616
läste på kamsport.se att man använde träsvärd i akido eller en stav
är det olika stilar av akido så man kan välja en utan vapen?

Tror det är ganska svårt att hitta en sådan dojo. Men vapenträning brukar vara i absolut minoritet vad gäller fokus. Men Vapen kompletterar vapenfria tekniker, så det kan vara väldigt bra ide att inte söka sig ifrån det.
Citera
2008-08-18, 00:15
Medlem
Native American Groundfighting System:

http://www.youtube.com/watch?v=aQmTV...ic.php?t=63090

Blir man riktigt duktig kan man bli så här grym:

http://www.youtube.com/watch?v=QNowKE2FtRE
Citera
2008-09-15, 15:06
Medlem
Söker kampsort för självförsvar

Vill komma iform igen och även återuppta kampsport för att få bättre självkänsla, fysik och förmåga att försvara. Vill dock inte syssla med judo, karate eller jujutsu som tidigare då jag inte anser att det är det bästa för just självförsvar.

Vill gärna ha något där man svettas och måste kämpa lite... menar inte att jag vill komma hem blåögd varje kväll men det ska vara lite tufft så att jag blir starkare/smidigare snabbt, kan försvara mig bättre (sist jag var i en fight var när jag var 20 (nu 31) men man vet aldrig). Vill alltså inte hamna med massa testosteron-typer som bara vill slåss; för mig har kampsport en förmåga att utckla ens lugn.

Är det MMA som är bäst för detta? Eller är det nått slags streat-flight klubb? Är förresten i Malmö.

Tack på förhand!
Citera
2008-09-15, 15:29
Medlem
cammos avatar
Krav Maga är det du söker.

http://www.kravmaga.se/

Citat:
Krav Maga är ett modernt självförsvarssystem utvecklat för verkligheten som den ser ut idag. Systemet är enkelt att lära och har metoder och tekniker för att hantera alla aspekter av självförsvar – mot knivangrepp, sparkar och slag, pistolhot, alla slags tillhyggen, markkamp och flera motståndare.
Citera
2008-09-15, 15:40
Medlem
bjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitsson
Vill komma iform igen och även återuppta kampsport för att få bättre självkänsla, fysik och förmåga att försvara. Vill dock inte syssla med judo, karate eller jujutsu som tidigare då jag inte anser att det är det bästa för just självförsvar.

Vill gärna ha något där man svettas och måste kämpa lite... menar inte att jag vill komma hem blåögd varje kväll men det ska vara lite tufft så att jag blir starkare/smidigare snabbt, kan försvara mig bättre (sist jag var i en fight var när jag var 20 (nu 31) men man vet aldrig). Vill alltså inte hamna med massa testosteron-typer som bara vill slåss; för mig har kampsport en förmåga att utckla ens lugn.

Är det MMA som är bäst för detta? Eller är det nått slags streat-flight klubb? Är förresten i Malmö.

Tack på förhand!

Jag rekommenderar FAQ-tråden. Finns en bra lista där. Annars fungerar väl vilken kampsport som helst med inslag av sparring. Thai? Boxning? Ninjutsu (om du vill leka lite) eller varför inte en kombination av två eller fler sporter? Testa dig fram tills du hittar något du tycker om. Träningen varierar också ofta från klubb till klubb så testa lite olika. Nästan alla klubbar erbjuder 2-3 gratispass så att man får lite feeling för det hela.
Citera
2008-09-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Krav Maga är det du söker.

http://www.kravmaga.se/

Det var ett bra tips, den sorten no-nonsense försvar jag är ute efter. Ska ringa till klubben i Malmö och kolla om instruktören är bra.

Man tackar.
Citera
2008-09-15, 21:12
Medlem
Euthanatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitsson
Det var ett bra tips, den sorten no-nonsense försvar jag är ute efter. Ska ringa till klubben i Malmö och kolla om instruktören är bra.

Man tackar.
Finns 2 stora organisationer i sverige som lär ut krav maga. Krav Maga Sverige är ena och IKMF (Internation Krav Maga Federation) är den andra.

KMS undervisning är (vad jag förstått, inte tränat där själv) mer inriktad på konflikthantering, det taktiska och att nöta grundteknikerna. De har nämligen bara cirka 80 tekniker de lär ut, som de sedan finslipar och tränar mycket under stress/aliveness.

IKMF (som jag tränar) är istället mycket bredare och har tusentals tekniker man kan lära sig. Detta blir då lite på bekostnad av den mentala biten.

Man kan argumentera i evigheter om vilket av dem som är bäst, personligen är jag intresserad av att prova på KMS krav maga för att se om det kanske passar mig bättre, men för tillfället är det IKMF som gäller.

Vad jag däremot skulle komma till är att http://www.kravmagacenter.se/kmc/ i Skåne har två _mycket_ duktiga instruktörer, Loreto och Armen. Båda är expert 1 (motsvarar svart bälte eller vad man ska säga), de är dessutom ett par, och troligen ett av de dödligare paren i världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in