2010-09-11, 00:20
Medlem
Bitter_jävels avatar
Så här enkelt är det : Om du bara sitter hemma och glor på massvis med instruktionsfilmer utan vettig träning så kommer du inte lära dig ett skit. Däremot ökar skaderisken på dig själv om du försöker en DRAGON CHOKE OF DESTRUKKKTION (eller vad fan man nu kan lära sig på Youtube) på din plågoande och misslyckas totalt. Skulle du nu (gud förbjude) lyckas med din teknik så kan du antagligen inte kontrollera den ordenligt, vilket i värsta fall leder till att din motståndare blir allvarligt skadad eller rent av dör, vilket i sin tur har en tendens att leda till en jävla massa tjafs med Farbror Polisen.

Mitt råd är helt enkelt : Masa dig iväg till din lokala kampsportsklubb, gå där ett tag och lär dig hur saker fungerar.
Om du nu verkligen skulle vägra följa mitt råd så är det annars bara att veva på mot ansikte, knä och skrev.
Citera
2010-09-11, 01:27
Medlem
Emilio7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deger
Om någon börjar slåss med mig, om han/hon är i min storlek iaf så försöker jag ta tag i armarna på personen och styra deras slag, går det för långt så är det ett slag mot hakan som gäller, fast jag skulle aldrig slå en brud

Är det någon lite större som går på så är det upp med nävarna som gäller. sikta framförallt mot haka och njurar, det gör ont. Det är amatörråd. Det är också viktigt att man vet vem man slåss med, det kan vara någon som är aggresiv och någon som är feg. Att ta grepp är också effektivt. Att liksom få någons arm på gränsen till bruten, det är en bra grej, fast då måste du vara snabb, någorlunda erfaren och söka efter rätt tillfälle.

Styra deras slag?

Vad menar du med feg?
Citera
2010-12-04, 20:31
Medlem
Kombinera boxning och judo för självförsvar?

Hej,

Jag tänkte ta upp boxningen igen efter nyår, efter några års uppehåll. Jag har också en tanke på att börja med judo igen; tränade från 10-14 års ålder (är 32 idag) och minns att det var rätt kul. Jag vill dock fråga er andra följande:

Jag vill träna kampsport dels för allmän fysträning, och dels för självförsvar utifall att det någonsin behövs. Jag tänker kombinera kampsporten med gym och jogging/simning för extra kondition. Min tidigare erfarenhet är att boxning och judo är relativt likvärdiga för att utveckla styrka, kondition och rörlighet. Jag siktar på att träna min kampsport 2-3 ggr/vecka under några år framöver.

Om mitt fokus således bara är på vad som ger bäst möjligheter att försvara sig i typiska självförsvarssituationer (t ex rånförsök eller någon stöddig typ på krogen som börjar putta på en): Vilket av följande alternativ tycker ni att jag bör satsa på?

1) Boxning 5-6 år
2) Boxning 1-2 år plus därefter judo ca 4 år (t ex för att nå blått bälte; har orange sedan tidigare men är tämligen ringrostig)

Jag gillar tanken på att ha en mångsidig bas med slag, kast och groundfighting (har tränat bl a karate tidigare och kan tillräckligt för att försvara mig hyfsat mot sparkar så jag tycker inte jag behöver mer av den biten), men å andra sidan lär väl de flesta slagsmål handla just om att dela ut samt blocka knytnävsslag så bra som möjligt, så kanske boxning rakt av är mer ändamålsenligt än att kombinera med judo? Många tycker säkert att t ex Thai eller Krav Maga är den bästa träningen, men det är boxning och judo som intresserar mig så jag vill helst ha kommentarer på just detta val.

Vad skulle ni ha gjort?
Citera
2010-12-04, 20:42
Medlem
intervalls avatar
Det är ju kul att kombinera och därför säger jag att du ska välja både och.
Citera
2010-12-04, 21:04
Medlem
Hej Intervall,

Jo, jag tycker ungefär likadant. Har dock självdisciplin nog att göra vad jag bestämmer mig för så jag kan foka på boxningen (eller judon) om common wisdom är att jag borde göra det. Tycker om båda sporterna. Vad skulle du ha valt om du var tvungen att förbereda dig på sämre tider utan att väga in "rolighetsfaktorn"? (Mitt jobb kan eventuellt ta mig till antingen London eller Nairobi inom kommande månader...)?

Best/
Mighty Sparrow
Citera
2010-12-04, 21:22
Medlem
intervalls avatar
Enbart boxning om du inkluderar sparring, så du blir bra på det och trygg och säker i dig själv. Om du enbart kör säck och skuggbox och väljer ha det på den nivån, så skulle jag kombinera med judo. Helst både och, men om jag måste välja så enbart boxning, men helst både och. Kan du inte köra två dagar boxning och två dagar judo per vecka?
Citera
2010-12-04, 22:37
Medlem
Jo jag tänkte köra både boxning och judo fullt ut inklusive sparring. Siktar dock inte på att tävla (ifall jag inte blir extremt inspirerad...)

Jag har inte planerat att mixa sporterna eftersom jag är rätt rostig i både judo och boxning och vill lägga grunden till rätta igen innan jag gör saker komplicerade. Om jag kör judo plus boxning tänkte jag mig ett långtids-veckoschema ungefär så här:

I. Boxning 1-2 år: (pass/vecka)

1. Boxning
2. Boxning
3. Gym (helkroppsövningar typ frivändningar, marklyft, knäböj, push press osv)
4. Jogging eller simning

II. Judo ca 4 år (pass/vecka)

1. Judo
2. Judo
3. Gym (enligt ovan)
4. Drop-in boxning eller jogging eller simning (växla varje vecka)

Om jag istället väljer att boxas fullt ut och strunta i judon så fortsätter jag med boxningen enligt ovan. Kanske mixar lite med extra jogging, simning eller gym mellan varven för att komplettera fys-mässigt.

Hälsningar,

Mighty S
Citera
2010-12-04, 23:40
Medlem
Akashas avatar
Jag hade börjat på judo bara. Dels för att det skulle bli för jobbigt med två stycken kampsporter och dels för att judo är roligare än boxning.
Citera
2010-12-05, 00:38
Medlem
Ska kanske lägga till att jag är kort och bred och stark (1.75/82 kg), så jag är som gjord för grappling-sporter. Speciellt judo, som gör att man kan "flippa" längre folk över sig Samtidigt så har jag svarat på dom få fysiska angrepp jag har mött genom åren med att helt enkelt slå tillbaks med knytnävarna och det har räckt bra.

Tänker som så att judo kan ge mig:
1. Ett "hemligt vapen" mot starkare motståndare som annars skulle krossa mig i normal fight
2. Ett sätt att oskadliggöra folk mer fredligt, typ dra ett svep på nån upprörd liten alkis som börjar bråka på busshållplatsen (sånt har hänt mig och man vill ju inte nita människan i det läget)
3. En ökad chans att antingen dominera eller snabbt ta sig upp från ett läge på marken.

Men tiden är en faktor. Så ni som tränat judo plus andra mer slag/spark-orienterade sporter: är det värt besväret att cross-träna med boxning, eller är snabba slag det som räknas mest i ett skarpt självförsvarsläge ändå, och boxning rakt av är det bättre valet?
Citera
2010-12-05, 04:17
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MightySparrow
eller är snabba slag det som räknas mest i ett skarpt självförsvarsläge ändå, och boxning rakt av är det bättre valet?
Jag skulle finna mest trygghet om jag är duktig med nävarna i ett sådant läge.
Citera
2010-12-05, 07:36
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MightySparrow
Hej,

Jag tänkte ta upp boxningen igen efter nyår, efter några års uppehåll. Jag har också en tanke på att börja med judo igen; tränade från 10-14 års ålder (är 32 idag) och minns att det var rätt kul. Jag vill dock fråga er andra följande:

Jag vill träna kampsport dels för allmän fysträning, och dels för självförsvar utifall att det någonsin behövs. Jag tänker kombinera kampsporten med gym och jogging/simning för extra kondition. Min tidigare erfarenhet är att boxning och judo är relativt likvärdiga för att utveckla styrka, kondition och rörlighet. Jag siktar på att träna min kampsport 2-3 ggr/vecka under några år framöver.

Om mitt fokus således bara är på vad som ger bäst möjligheter att försvara sig i typiska självförsvarssituationer (t ex rånförsök eller någon stöddig typ på krogen som börjar putta på en): Vilket av följande alternativ tycker ni att jag bör satsa på?

1) Boxning 5-6 år
2) Boxning 1-2 år plus därefter judo ca 4 år (t ex för att nå blått bälte; har orange sedan tidigare men är tämligen ringrostig)

Jag gillar tanken på att ha en mångsidig bas med slag, kast och groundfighting (har tränat bl a karate tidigare och kan tillräckligt för att försvara mig hyfsat mot sparkar så jag tycker inte jag behöver mer av den biten), men å andra sidan lär väl de flesta slagsmål handla just om att dela ut samt blocka knytnävsslag så bra som möjligt, så kanske boxning rakt av är mer ändamålsenligt än att kombinera med judo? Många tycker säkert att t ex Thai eller Krav Maga är den bästa träningen, men det är boxning och judo som intresserar mig så jag vill helst ha kommentarer på just detta val.

Vad skulle ni ha gjort?

Tycker det är intressant att du hade tänkt sluta träna en art efter några år för att sedan börja med nästa. Du har inte funderat på om det kommer göra att du förlorar din timing och vilka attacker du vant dig vid (vilket borde vara en rätt stor skillnad mellan judo och boxning). För övrigt, hur har du tänkt försvara dig mot vapenattacker, eller det ingår inte i självförsvar?
Citera
2010-12-06, 13:25
Medlem
big_buddhas avatar
Jag hade bytt ut judon mot bjj istället och kanske hade försökt att ligga på 1-2 boxningspass per vecka resten bjj.Boxning beroende på vart man tränar kan ju vara riktigt jobbigt,slutade med judo pararellt med thai,och la in bjj istället för judon.Tyckte judon var för stelt och disiplinerat men man vart ju stark å andra sidan.Det som väger för judon är ju att det oftast är väldigt billigt och träna..Lycka till!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in