Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 08:55
  #4225
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hallå!

Jag fick nedslag på min köksfläkt när dom gjorde ovk här. Fel modell tydligen och jag har bara 3 veckor (17 arbetsdagar!) på mig att ordna det. Vet inte vad det var för fel för det framgick inte av brevet jag fick utan det stod bara att det skulle vara en 'volymkåpa'.
Men det är gjort en besiktning för 3 år sedan då fick den godkänt. Jag har inte ändrat nåt så tycker det är lite konstigt.
Vad händer om jag inte ordnat det på den orimligt korta tiden? Kan man ändra en tidigare godkänd installation bara så där?
En uppdatering:
Jag ringde 'vaktmästaren' från förvaltaren som var mellanhand (jag - vaktis - ovk-mannen) som kom och skulle förklara vad det var för fel, men han förstod inte vad ovk-mannen invänt mot och började prata om att det var svårt att komma åt att 'rensa kanalerna' och annat som att kåpan var 'fel'. Jag bor i bostadsrätt och har för fan vilket utseende på fläkten jag vill.
Jag sa åt honom att kolla upp med ovk-mannen vad det egentligen var för 'fel' och återkomma till mig.
Han återkom först när det var dags för återbesiktning av min fläkt.
Jag sa åt honom att 'Du skulle ju återkomma med vad som var fel?!' men då påstod han att han inte mindes att han varit hos mig. Vad i..
Iaf, jag sa som det var att det inte är nåt fel på min fläkt och då sa han att han skulle be ovk-mannen ta bort min anmärkning.
Jaha, så från att jag skulle behöva byta ut hela fläkten med tillhörande arbeta att göra snyggt där fläkten sitter till att det inte var några problem
Citera
2017-06-10, 10:10
  #4226
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En uppdatering:
Jag ringde 'vaktmästaren' från förvaltaren som var mellanhand (jag - vaktis - ovk-mannen) som kom och skulle förklara vad det var för fel, men han förstod inte vad ovk-mannen invänt mot och började prata om att det var svårt att komma åt att 'rensa kanalerna' och annat som att kåpan var 'fel'. Jag bor i bostadsrätt och har för fan vilket utseende på fläkten jag vill.
Jag sa åt honom att kolla upp med ovk-mannen vad det egentligen var för 'fel' och återkomma till mig.
Han återkom först när det var dags för återbesiktning av min fläkt.
Jag sa åt honom att 'Du skulle ju återkomma med vad som var fel?!' men då påstod han att han inte mindes att han varit hos mig. Vad i..
Iaf, jag sa som det var att det inte är nåt fel på min fläkt och då sa han att han skulle be ovk-mannen ta bort min anmärkning.
Jaha, så från att jag skulle behöva byta ut hela fläkten med tillhörande arbeta att göra snyggt där fläkten sitter till att det inte var några problem

Du kan fortfarande ha en vanlig köksfläkt istället för en kåpa, vilket är fel. Inte säkert att det upptäcktes vid förra besiktningen. Bara för att en sak inte noteras vid en besiktning betyder inte att den är godkänd för tid och evighet.

Du kom undan den här gången, men samma sak kan mycket väl hända igen vid nästa besiktning.

Utseende som du nämner har inte alls med saken att göra för övrigt.
Citera
2017-06-10, 10:14
  #4227
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du kan fortfarande ha en vanlig köksfläkt istället för en kåpa, vilket är fel. Inte säkert att det upptäcktes vid förra besiktningen. Bara för att en sak inte noteras vid en besiktning betyder inte att den är godkänd för tid och evighet.

Du kom undan den här gången, men samma sak kan mycket väl hända igen vid nästa besiktning.

Utseende som du nämner har inte alls med saken att göra för övrigt.
Jag är novis, vad är skillnaden på köksfläkt och kåpa och hur påverkar det hurvida det blir godkänt eller inte?
Citera
2017-06-10, 10:21
  #4228
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag är novis, vad är skillnaden på köksfläkt och kåpa och hur påverkar det hurvida det blir godkänt eller inte?

I en köksfläkt har du fläktmotorn i själva fläkten i köket. I bostadsrätter sitter ofta fläkten på taket gemensam för flera lägenheter, vilka sedan bara har en kåpa i köket.

Tyvärr gör många bostadsrättsinnehavare fel när de renoverar sina lägenheter och monterar en vanlig köksfläkt istället, vilket gör att det blir fel på systemet och matos kan tryckas in i andra lägenheter.

Kort sagt, finns det gemensam fläkt är det inte godkänt att ha ytterligare en fläkt i köket. Kolla med din förening vad som finns och vad som gäller.
Citera
2017-06-10, 10:32
  #4229
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I en köksfläkt har du fläktmotorn i själva fläkten i köket. I bostadsrätter sitter ofta fläkten på taket gemensam för flera lägenheter, vilka sedan bara har en kåpa i köket.

Tyvärr gör många bostadsrättsinnehavare fel när de renoverar sina lägenheter och monterar en vanlig köksfläkt istället, vilket gör att det blir fel på systemet och matos kan tryckas in i andra lägenheter.

Kort sagt, finns det gemensam fläkt är det inte godkänt att ha ytterligare en fläkt i köket. Kolla med din förening vad som finns och vad som gäller.
Jag har motor i min fläkt men luften leds tillbaka till köket då den passerar ut 'bakom' själva kåpan.
Citera
2017-06-10, 10:41
  #4230
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har motor i min fläkt men luften leds tillbaka till köket då den passerar ut 'bakom' själva kåpan.

Det lär vara där problemet ligger. Du får antagligen inte ha egen motor. Kolla med föreningen.

Alternativt har du kolfilterfläkt och då är det OK.
Citera
2017-06-10, 12:01
  #4231
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det lär vara där problemet ligger. Du får antagligen inte ha egen motor. Kolla med föreningen.

Alternativt har du kolfilterfläkt och då är det OK.
Står att:
Citat:
Inga motorfläktar får monteras i köken. Detta på grund av att lägenheterna delar ventilationskanal och detta medför att ventilationen från köket drastiskt försämras för alla som delar kanal.
Däremot är det tillåtet med kolfilterfläktar
Min är ju en kolfilterfläkt och luften går som sagt tillbaka in i köket
Citera
2017-06-10, 12:03
  #4232
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Står att:

Min är ju en kolfilterfläkt och luften går som sagt tillbaka in i köket

Då är det OK.
Citera
2017-06-16, 01:12
  #4233
Medlem
Jag har precis skrivit på ett köpekontrakt på en villa. Under kontraktskrivningen kom det fram att det tydligen är dåligt tryck på varmvattnet sedan ett tag tillbaka. Samtidigt nämde säljarna att en "ratt" på ett rör var "lös", alltså inget motstånd när man vred på den och att det kanske var orsaken men var noga med att påpeka att "dom ju inte är några rörmokare".
Så, låter det som en rimlig förklaring till tryckfallet?
Jag kan tyvärr inte åka och titta på anläggningen på ett tag, så jag vet inte om den trasiga ratten sitter på varmvattenrör eller inte.
Pannan är för övrigt en kombipanna olja/el, ska givetvis bytas så fort som möjligt.
Citera
2017-06-16, 18:32
  #4234
Medlem
Sharp19s avatar
Hej!

Jag tänkte sätta några kulventiler på värmesystemet när jag ändå tömmer det för utbyggnad
(slipper tömma allt igen nästa gång)

Såg att det finns smidiga kulventiler med klämringskoppling hos Rinkaby Rör.

Dock står det att dessa är avsedda för tappvatten.
Har det någon betydelse? Går dessa att sätta på ett vattenburet värmesystem?
https://www.rinkabyror.se/artikel/ku...-med-klamk-12/
Citera
2017-06-17, 07:31
  #4235
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharp19
Hej!

Jag tänkte sätta några kulventiler på värmesystemet när jag ändå tömmer det för utbyggnad
(slipper tömma allt igen nästa gång)

Såg att det finns smidiga kulventiler med klämringskoppling hos Rinkaby Rör.

Dock står det att dessa är avsedda för tappvatten.
Har det någon betydelse? Går dessa att sätta på ett vattenburet värmesystem?
https://www.rinkabyror.se/artikel/ku...-med-klamk-12/

Ja, men du får inte göra tvärtom. Alltså sätta ventiler godkända för värme på tappvatten, för dom är inte avzinkningshärdade och släpper med sig skit som man inte vill ha i tappvattensystemet.
Citera
2017-06-17, 08:18
  #4236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En uppdatering:
Jag ringde 'vaktmästaren' från förvaltaren som var mellanhand (jag - vaktis - ovk-mannen) som kom och skulle förklara vad det var för fel, men han förstod inte vad ovk-mannen invänt mot och började prata om att det var svårt att komma åt att 'rensa kanalerna' och annat som att kåpan var 'fel'. Jag bor i bostadsrätt och har för fan vilket utseende på fläkten jag vill.
Jag sa åt honom att kolla upp med ovk-mannen vad det egentligen var för 'fel' och återkomma till mig.
Han återkom först när det var dags för återbesiktning av min fläkt.
Jag sa åt honom att 'Du skulle ju återkomma med vad som var fel?!' men då påstod han att han inte mindes att han varit hos mig. Vad i..
Iaf, jag sa som det var att det inte är nåt fel på min fläkt och då sa han att han skulle be ovk-mannen ta bort min anmärkning.
Jaha, så från att jag skulle behöva byta ut hela fläkten med tillhörande arbeta att göra snyggt där fläkten sitter till att det inte var några problem

Stå på dig. Jag råkade ut för en liknande händelse då OVK-firman påstod att min spiskåpa var "trasig" och att den måste bytas av OVK-firman till en kostnad av 5000 kr. Firman heter HA-Ventilation AB och opererar i Stockholm.
Jag protesterade och bad HA-Ventilation komma och berätta vad det var som var "trasigt". Ha-Ventyilation vägrade och flyttade över kravet på br-föreningen, som övertog kravet och fortsatte att pressa och terrorisera mig. Men efter efter ca 15 månader (!!!) och massa onödigt tjafs - inte minst från br-föreningens styrelse - kom HA-Ventilation och gjorde om besiktningen. Inget fel gick att hitta på spiskåpan - trots att de mer eller mindre rev hela väggen mm ovanför kåpan. Spiskåpan är frikänd och (br)-idiot-föreningens styrelse har bett om ursäkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback