Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-08, 20:40
  #1
Medlem
eskimås avatar
Tja

Jag är rörläggare eller som det så fint kallas nuförtiden VVS-montör.Har sett att det finns en del med vvs frågor här på forumet och jag tänkte starta en tråd där vi kan samla alla vvs frågor i.

Jag kommer att svara på frågorna som ställs här efter bästa förmåga.
Kan jag inte svaret själv kan jag alltid ta reda på det då jag har många arbetskamrater med mångåriga erfarenheter.


Kan tillägga att jag har pratat med MisterGG om detta och det var ok för honom att starta tråden.



MVH
Eskimå
Citera
2008-04-09, 02:47
  #2
Medlem
tjaboooos avatar
Tja kan ju börja.

Under diskbänken finns en brädbit som kökskranen är fastskruvad i, denna brädbiten är fuktskadad och har hänt mer än 1 gång att det droppat vatten från den.
Varit på fastighetsförödaren om det men han påstår att det inte är nåt farligt och är så i nästan varenda lägenhet i huset.
Uppstod efter att fastighetsförödaren monterade en vattenstrypning så kranmunstycket gick åt helvete och blev en del ryckanden i kökskranen pga detta.

Så undrar, hur känsligt är det här egentligen ?
Finns det nån chans att man kan få en privat inomhuspool i köket ?
Citera
2008-04-09, 04:43
  #3
Medlem
Rostmannens avatar
Tid för byte av toalettstol av hyresvärden utsedd entrepenör.

Vill veta uppskattningsvis tid innan jag felanmäler den läckande porslinspottan.
Citera
2008-04-09, 06:31
  #4
Moderator
Tystnads avatar
Mycket bra ide med en sådan här tråd Eskimå!

Fråga:Använder man "lin-garn" enbart vid montering av värme ? och vad är fördelen med "lin" jämfört med olika typer av gängtejp som finns på marknaden?
Citera
2008-04-09, 09:07
  #5
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Tja kan ju börja.

Under diskbänken finns en brädbit som kökskranen är fastskruvad i, denna brädbiten är fuktskadad och har hänt mer än 1 gång att det droppat vatten från den.
Varit på fastighetsförödaren om det men han påstår att det inte är nåt farligt och är så i nästan varenda lägenhet i huset.
Uppstod efter att fastighetsförödaren monterade en vattenstrypning så kranmunstycket gick åt helvete och blev en del ryckanden i kökskranen pga detta.

Så undrar, hur känsligt är det här egentligen ?
Finns det nån chans att man kan få en privat inomhuspool i köket ?
Som gammal rörmokare själv tar jag mig friheten att svara. Eskimå kan ju komplettera om han vill.

Träbiten som sitter under blandaren sitter där för att stabilisera blandaren eftersom diskbänksplåten är relativt tunn. Med största sannolikhet kommer fukten/vattnet ned genom blandarhålet, dvs det hål i diskbänken som blandaren sitter i. Kan vara värt att försöka att straffa blandarmuttern så kanske det blir tätt. Sitter blandare lite löst? Läcker den någonstans då du använder den?

Ingen större risk för översvämning m a o. Tänk på att torka av runt blandaren efter användning. Det torde minska läckaget ned under diskbänken.
Citera
2008-04-09, 09:13
  #6
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Mycket bra ide med en sådan här tråd Eskimå!

Fråga:Använder man "lin-garn" enbart vid montering av värme ? och vad är fördelen med "lin" jämfört med olika typer av gängtejp som finns på marknaden?
Nej någon sådan "regel" finns inte. Dock används mest koppar och slang på vattensidan idag vilket sällan sammanfogas med gänga utan med klämringskoppling eller presskoppling alternativt lödning (på koppar då alltså). Dock förekommer att man linar även på vattensidan då man har en gängände att ansluta till.

På värmesidan förekommer än idag stål(järn)rör av den gamla hederliga typen. Dessa rör gängas, vilket sedan vid sammanfogning vanligen tätas med lin. Det blir dock allt vanligare med koppar och andra material även på värmesidan, men stålrör är billigare och används därför fortfarande i viss utsträckning.

I lite äldre hus är det vanligen uteslutande stålrör på värmesidan vilket vanligtvis tätas med lin. Det kan även förekomma galvrör på vattensidan i riktigt gamla hus. Dessa linas också för det mesta.
__________________
Senast redigerad av slabadan 2008-04-09 kl. 09:20.
Citera
2008-04-09, 14:03
  #7
Medlem
Urho.2s avatar
Hur många vattenskador har du orsakat? Ta inte detta personligt, rörnissar är också männskior som kan göra misstag-
Citera
2008-04-09, 14:26
  #8
Medlem
wiiiilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Tja

Jag är rörläggare eller som det så fint kallas nuförtiden VVS-montör.Har sett att det finns en del med vvs frågor här på forumet och jag tänkte starta en tråd där vi kan samla alla vvs frågor i.

Jag kommer att svara på frågorna som ställs här efter bästa förmåga.
Kan jag inte svaret själv kan jag alltid ta reda på det då jag har många arbetskamrater med mångåriga erfarenheter.


Kan tillägga att jag har pratat med MisterGG om detta och det var ok för honom att starta tråden.



MVH
Eskimå

rörläggare det låter som en finne som svetsar kulvertar.
själv så benämner jag mig som rörmokare eller kanske rörpulare.

jobbar du med service och mindre entrepenader eller är du en monterings apa som bara går efter ritningen.
det är ju en viss skillnad på kunskapsbredden beroende på vad man sysslar med
Citera
2008-04-09, 16:13
  #9
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmannen
Tid för byte av toalettstol av hyresvärden utsedd entrepenör.

Vill veta uppskattningsvis tid innan jag felanmäler den läckande porslinspottan.

Själva bytet tar nog inte mer än en timme , sen vet jag inte framkörningstider osv hem till dig .
Citera
2008-04-09, 16:20
  #10
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Tja kan ju börja.

Under diskbänken finns en brädbit som kökskranen är fastskruvad i, denna brädbiten är fuktskadad och har hänt mer än 1 gång att det droppat vatten från den.
Varit på fastighetsförödaren om det men han påstår att det inte är nåt farligt och är så i nästan varenda lägenhet i huset.
Uppstod efter att fastighetsförödaren monterade en vattenstrypning så kranmunstycket gick åt helvete och blev en del ryckanden i kökskranen pga detta.

Så undrar, hur känsligt är det här egentligen ?
Finns det nån chans att man kan få en privat inomhuspool i köket ?

Nej det är inte alls farligt, men jag skulle aldrig acceptera ett sådant svar från en vaktis. Det är när du spolar vatten på diskbänken som det kan rinna mellan blandaren o själva bänken.
Men acceptera inte att det rinner vatten utan få honom att byta blandaren eller att du får en ny packning som ska sitta mellan blandaren o diskbänken.

Edit:Såg inte att Slabadan redan svarat , hans svar är ju klockrent !
__________________
Senast redigerad av eskimå 2008-04-09 kl. 16:31.
Citera
2008-04-09, 16:24
  #11
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Mycket bra ide med en sådan här tråd Eskimå!

Fråga:Använder man "lin-garn" enbart vid montering av värme ? och vad är fördelen med "lin" jämfört med olika typer av gängtejp som finns på marknaden?

Du kan använda lin på nästan alla typer av installationer , det kan vara vissa typer av gaser som det kan vara känsligt , men då pratar jag om industri grejer.

Vill påstå att lin är garanterat det absolut bästa sätt att foga gängskarvar. Gängtape och liknande dynga skulle jag inte ens ta i med tång, lin skulle jag påstå är 100% läckage fritt om du vet hur du ska lina.

Man linar alltid i samma riktning som gängorna.
Citera
2008-04-09, 16:29
  #12
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urho.2
Hur många vattenskador har du orsakat? Ta inte detta personligt, rörnissar är också männskior som kan göra misstag-

Hehehe den enda stora riktiga skadan jag orsakat var för 6 mån sen . Jag bytte termostatventiler hemma hos en äldre dam.Glömde att dra ihop radiatorn med ventilen , gick ner i källaren o släppte på . Det blev en bra mängd vatten som fick hennes klickparkett att spricka lite. Jag pratade med henne och gav henne nr till min chef och sa att han skulle kontakta henne så de kan lägga nytt golv osv. Men hon sa att det var ju inte så farligt och att det inte gjorde något. Jag gick tillbaka till henne flera gånger för att kolla så hon inte ändrats sig men hon stod på sig, golvet var ju jättefint sa hon.

Förutom det har jag inte orsakat några större skador,visst det har ju hänt flera gånger att man glömt att dra en koppling i ett badrum , men det ser man ju när man släpper på och då kommer det ju inte mer än en kaffekopp med vatten .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback