2017-06-17, 15:45
Medlem
Sharp19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Ja, men du får inte göra tvärtom. Alltså sätta ventiler godkända för värme på tappvatten, för dom är inte avzinkningshärdade och släpper med sig skit som man inte vill ha i tappvattensystemet.

Tack!!
Citera
2017-06-18, 20:14
Medlem
carle2s avatar
Räcker det med rör i rör 16mm pex slang som kommer ligga ingjuten till varmvatten köksblandare, ca 3 meter eller bör jag isolering slangen också för minska legionella risk?
Citera
2017-06-18, 22:12
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Räcker det med rör i rör 16mm pex slang som kommer ligga ingjuten till varmvatten köksblandare, ca 3 meter eller bör jag isolering slangen också för minska legionella risk?

Det går utmärkt. Antar att du kommer använda kranen med jämna mellanrum? Finns det ingen vvc?
Citera
2017-06-18, 22:30
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Stå på dig. Jag råkade ut för en liknande händelse då OVK-firman påstod att min spiskåpa var "trasig" och att den måste bytas av OVK-firman till en kostnad av 5000 kr. Firman heter HA-Ventilation AB och opererar i Stockholm.
Jag protesterade och bad HA-Ventilation komma och berätta vad det var som var "trasigt". Ha-Ventyilation vägrade och flyttade över kravet på br-föreningen, som övertog kravet och fortsatte att pressa och terrorisera mig. Men efter efter ca 15 månader (!!!) och massa onödigt tjafs - inte minst från br-föreningens styrelse - kom HA-Ventilation och gjorde om besiktningen. Inget fel gick att hitta på spiskåpan - trots att de mer eller mindre rev hela väggen mm ovanför kåpan. Spiskåpan är frikänd och (br)-idiot-föreningens styrelse har bett om ursäkt.
Se där. Det var inte samma företag hos mig vad jag vet men i brevet jag fick där jag ombads 'åtgärda' den (inte) felaktiga fläkten så stod det även att dom kunde åtgärda bristerna.
Är väl inte omöjligt att det är en slags hästhandlar-avart det här, att dom hittar 'fel' och sen själv åtgärdar 'felen'.
Citera
2017-06-29, 19:03
Medlem
carle2s avatar
Finns det något att tänka på med att blanda pex och pal rör i ett hus eller är det bara att köra där man kan sätta de olika.
VVS som gjorde min systers hus sa att man inte fick blanda material.
Citera
2017-06-30, 06:02
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Finns det något att tänka på med att blanda pex och pal rör i ett hus eller är det bara att köra där man kan sätta de olika.
VVS som gjorde min systers hus sa att man inte fick blanda material.

Man får inte blanda material på så sätt att man använder en vatette-koppling och en conexmutter eller en LK-slang och Uponor-dosor. Men kör du med lk-slang kan du blanda Pex och alupex.
Citera
2017-06-30, 11:30
Medlem
Hej!

Ber om ursäkt om den här frågan ställts hundra gånger tidigare.

Jag och min familj har precis köpt ett hus byggt 1982 där föregående ägare inte renoverat invändigt över huvud taget. Vi planerar att innan inflyttning fixa till de båda badrummen, och då det på ovanvåningen är snedtak är vi lite fundersamma hur man ska placera duschen. Det bästa tror vi hade varit att byta plats på toalettstolen, som idag står där taket har fullhöjd, mot duschväggar (duschen med tillhörande golvbrunn är idag placerad mot ytterväggen). Min fråga gäller alltså hur pass komplicerat/dyrt/tidskrävande det är att flytta toaletten sisådär en meter eller två. Jag förstår att det är mer eller mindre omöjligt att svara på när man inte sett huset i verkligheten, men såvitt jag vet så är det inga betonggolv eller liknande utan bara en gammal plastmatta på vanliga träreglar. Om någon gett sig på en gissning, mer eller mindre välgrundad, hade jag uppskattat det väldigt. Jag förväntar mig självfallet inga exakta svar, men typ "räkna kanske ytterligare en veckas arbete och typ 10 000 kronor extra" eller "det kostar alldeles för mycket, skit i det" är fullt tillräckligt

Stort tack på förhand!
Citera
2017-07-01, 13:55
Medlem
Oides avatar
Vad ska man göra om man bor i en bostadsrätt där det stinker avlopp i badrummet? Jag kan höra att det blir som bakåt-sug i badrummet om en annan granne spolar i toaletten. Lukten blir ofta ganska äcklig och man måste ofta vädra badrummet. Finns det något tips på vad man kan göra åt detta?
Citera
2017-07-01, 13:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oide
Vad ska man göra om man bor i en bostadsrätt där det stinker avlopp i badrummet? Jag kan höra att det blir som bakåt-sug i badrummet om en annan granne spolar i toaletten. Lukten blir ofta ganska äcklig och man måste ofta vädra badrummet. Finns det något tips på vad man kan göra åt detta?

Se till att alla vattenlås är fyllda. Ett vattenlås som inte används dunstar rätt kvickt.

Kolla alla tätningar vid avloppen från toastol, handfat etc. så det inte finns någon otät packning.

Kontakta föreningen. Det kanske finns problem med avluftningen.
Citera
2017-07-04, 14:37
Medlem
Håller på och renoverar kök. Avloppet är draget från sink åt vänster till in i väggen. Gissningsvis i samband med stambytet som skedde för några år sedan. Det är rätt muppigt ärligt talat och nu ska det stå en diskmaskin längst till vänster och sedan vask som tidigare. Frågan är hur man ska ordna med detta då röret går som det går. 8-10cm är fritt under diskmaskinen så frågan är om man kan låta röret gå under diskmaskin eller eventuellt köra in skiten i väggen.

Bilder på problemet + ritning över köket http://imgur.com/a/lrlJe
Senast redigerad av TjocktillSmal 2017-07-04 kl. 15:37.
Citera
2017-07-04, 17:51
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Håller på och renoverar kök. Avloppet är draget från sink åt vänster till in i väggen. Gissningsvis i samband med stambytet som skedde för några år sedan. Det är rätt muppigt ärligt talat och nu ska det stå en diskmaskin längst till vänster och sedan vask som tidigare. Frågan är hur man ska ordna med detta då röret går som det går. 8-10cm är fritt under diskmaskinen så frågan är om man kan låta röret gå under diskmaskin eller eventuellt köra in skiten i väggen.

Bilder på problemet + ritning över köket http://imgur.com/a/lrlJe

Dra det så lågt du kan på väggen så brukar det gå bra. Finns ju lite spelmån i bakkant på en diskmaskin. Glöm inte att klamra det också.
Citera
2017-07-04, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Dra det så lågt du kan på väggen så brukar det gå bra. Finns ju lite spelmån i bakkant på en diskmaskin. Glöm inte att klamra det också.

hmm okej. Vattenledningarna verkar vi få ned i betongen så de kommer inte vara i vägen. Men du tror det går att dra avloppsröret längsmed väggen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in