Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-01, 06:20
  #4105
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Jag fick nyligen installerat en ny diskmaskin (1 dag sen), av en auktoriserat installatör då jag köpte diskmaskinen och installationen samlat.

Dock har jag ett 50 talshus, och saker kan hända med vatten-avstängnings kopplingar och dyl, så hände för mig tyvärr - men det är väl bra att vi upptäckte det nu istället för en fasans dyr droppläckage långsiktig vattenskada.

Men jag är ju inte så förbaskat rik, for första gången på 6 år sen jag flyttade in i min gamla 50 tals villa har jag råd med att byta ut den gamla som aldrig har fungerat, men va fan...man hade ju inte räknat med att också byta rör och hela skiten...

Så vad gör jag på bästa sätt på egen hand, några erfarna VVS rörmokare som vill vara snäll och ge några råd?

Titta lite på bilden för en idé om vad jag måste byta (säkert hela skiten): http://i.imgur.com/JWzX49X.jpg

Slangen och kopplingen närmast kameran är den som rörmokaren har kopplat till diskmaskinen, den läcker, men inte där han har kopplat, men ni ser på bilden.

I bakgrunden ser ni en koppling (kallvatten med avstängnings koppling), det hela är i koppar, bortsätt från järnröret som är huvudröret till kallvatten på köket under diskhon).

Det finns en exakt kopia av samma setup men för varmvatten. Den är inte inkopplat nånstans då rörmokaren kopplade värmvattnet av den gamla diskmaskinen som måste ha varmvatten för att fungera.

Jag planerar att bara ta bort den avstängningskranen då den inte längre fyller någon funktion och det finns nu en liten droppläckage i själva avstängningsmekanismen.

Jag planerar att byta ut kallvattens- avstängningskranen och den flexibla slangen som ni ser på bilden som droppar och läcker lite vatten.

Nån saker som jag bör uppmärksammas när / före jag gör det här?

Tackar för alla råd!

Avstängningen till diskmaskinen måste sitta ovan diskbänk för att vara godkänd. Så byt blandare också, du får en sjyst FMM-blandare med avstängning för 1500 spänn.

Men förr eller senare måste du byta stammarna i huset, du har galvrör på kallvattnet t.ex. Det kommer rosta sönder snart. Kapa av en bit av röret och titta in i det så kommer du vilja rensa bort allt
Om rören går någorlunda synligt från typ pannrummet till köket hade jag rensat bort allting och dragit nya prisol- eller pexrör hela vägen, inga jättesummor om du inte behöver öppna massa golv och väggar.
Citera
2017-02-01, 10:31
  #4106
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Avstängningen till diskmaskinen måste sitta ovan diskbänk för att vara godkänd. Så byt blandare också, du får en sjyst FMM-blandare med avstängning för 1500 spänn.

Men förr eller senare måste du byta stammarna i huset, du har galvrör på kallvattnet t.ex. Det kommer rosta sönder snart. Kapa av en bit av röret och titta in i det så kommer du vilja rensa bort allt
Om rören går någorlunda synligt från typ pannrummet till köket hade jag rensat bort allting och dragit nya prisol- eller pexrör hela vägen, inga jättesummor om du inte behöver öppna massa golv och väggar.

Javisst, det låter ju vettigt.

Jag har dock för mig att vårt vatten inte är surt, och att hela stammen inte behövs bytas ännu. Tittade lite på prisar och genomsnitt omkring i landet, och det låg på ungefärlig 200.000 för ett helt stambyte, och då pratar vi inte priset för att göra nya väggar efter skiten har blivit sönderriven. Jag har det så att ett välfungerande hus absolut INTE ska börja "rivas sönder" och panikbyta saker när ting funkar. Nu bor jag ju inte i en Stockholmslägenhet till flera miljoner, men köpte mitt 3 våningar gulstens-hus till ca. 400K ca. 6 år sen, och allt har funkat bra. Runt räknat 5555,- SEK som en billig hyra om all värde försvann idag. Så allt måste fixas själva - just som jag brukar att göra.

Att spendera pengar på onödig renovering är hur lätt som helst, 280K nytt tak, 200K Nya rör, 100K ny el, 120K Nytt lite badrum, 100K nytt kök...och vupti så har man spenderat mera än vad man kan få för huset, urdumt och 100% onödigt.

End-Trams...Relevant snack försätter här:

Tur som är, så är rörkonstruktionen ganska smart...den går direkt från pannrummet (kall källaren) , dock inuti väggen, men det är så lite stycke att det är bara att ignorera, borra två hål och köra rören direkt upp till köksdiskhon. Vattnet till badrummet är helt åt andra ändan av huset, så det är lika så enkelt med. Finns inte jättestora möjligheter till droppskada, så det e lugnt.

Ska gå till rörmokare butiken idag och kolla vad jag ska ha.
Citera
2017-02-01, 15:03
  #4107
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Javisst, det låter ju vettigt.

Jag har dock för mig att vårt vatten inte är surt, och att hela stammen inte behövs bytas ännu. Tittade lite på prisar och genomsnitt omkring i landet, och det låg på ungefärlig 200.000 för ett helt stambyte, och då pratar vi inte priset för att göra nya väggar efter skiten har blivit sönderriven. Jag har det så att ett välfungerande hus absolut INTE ska börja "rivas sönder" och panikbyta saker när ting funkar. Nu bor jag ju inte i en Stockholmslägenhet till flera miljoner, men köpte mitt 3 våningar gulstens-hus till ca. 400K ca. 6 år sen, och allt har funkat bra. Runt räknat 5555,- SEK som en billig hyra om all värde försvann idag. Så allt måste fixas själva - just som jag brukar att göra.

Att spendera pengar på onödig renovering är hur lätt som helst, 280K nytt tak, 200K Nya rör, 100K ny el, 120K Nytt lite badrum, 100K nytt kök...och vupti så har man spenderat mera än vad man kan få för huset, urdumt och 100% onödigt.

End-Trams...Relevant snack försätter här:

Tur som är, så är rörkonstruktionen ganska smart...den går direkt från pannrummet (kall källaren) , dock inuti väggen, men det är så lite stycke att det är bara att ignorera, borra två hål och köra rören direkt upp till köksdiskhon. Vattnet till badrummet är helt åt andra ändan av huset, så det är lika så enkelt med. Finns inte jättestora möjligheter till droppskada, så det e lugnt.

Ska gå till rörmokare butiken idag och kolla vad jag ska ha.

Tänk på att du inte får ha några dolda skarvar på tappvattnet bara. Pex är lättarbetat, köp rör-i-rör-system så kan du lätt byta rören utan att riva väggar om något skulle strula.
Citera
2017-02-01, 15:40
  #4108
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Tänk på att du inte får ha några dolda skarvar på tappvattnet bara. Pex är lättarbetat, köp rör-i-rör-system så kan du lätt byta rören utan att riva väggar om något skulle strula.

Så du säger att Pex är ett lite "flexibelt" plaströr jag "bara" kan stoppa i dom gamla rören och inte behöver att byta rören etc?

Jag har hyrat en "rörmokare trainee" lokalt idag till att byta grejorna
Citera
2017-02-01, 18:37
  #4109
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Så du säger att Pex är ett lite "flexibelt" plaströr jag "bara" kan stoppa i dom gamla rören och inte behöver att byta rören etc?
Rör i rör
https://www.vvsochbad.se/Roer-Koppli...FQOrGAodD_gC9w
Citera
2017-02-01, 20:45
  #4110
Medlem
Poke53281s avatar
Jag tackar för alla inlägg. Jag hyrde som sagt en lokal kille som var relativt ny i branschen (2 år på baken, men i ett jättestort vvs företag), men han var en av mina tidigare elever när jag var vikarie, och nu dyker resultatet upp av att man behandlar eleverna med respekt, det får man tillbaka sen

Han fixade det hela för en struntsumma, och många modifikationer, hela skiten övanför är nu borte och galant fixat. http://i.imgur.com/lPeDsLS.jpg

Se bort ifrån isolation skräpet i bakgrunden, det är från tidigare ägares "hantverk".
Citera
2017-02-01, 22:04
  #4111
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Jag tackar för alla inlägg. Jag hyrde som sagt en lokal kille som var relativt ny i branschen (2 år på baken, men i ett jättestort vvs företag), men han var en av mina tidigare elever när jag var vikarie, och nu dyker resultatet upp av att man behandlar eleverna med respekt, det får man tillbaka sen

Han fixade det hela för en struntsumma, och många modifikationer, hela skiten övanför är nu borte och galant fixat. http://i.imgur.com/lPeDsLS.jpg

Se bort ifrån isolation skräpet i bakgrunden, det är från tidigare ägares "hantverk".

Fortfarande inte godkänt
Citera
2017-02-01, 22:22
  #4112
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Fortfarande inte godkänt

Ja, du menar avstängningen ska sitta uppe i kranen istället för under, jaja - detaljer, det får komma med när jag byter den saken. Det dröjer nog inte länge innan den byts ut.
Citera
2017-02-03, 23:55
  #4113
Medlem
Nippel i flera av mina element (vattenburen värme) är sönderdragna och går inte lufta med vanlig Clas Ohlson guldfärgad elementnyckel. Någon med samma problem och löst det på smidigt sätt utan hjälpa av dyr rörmokare. Finns det kanske en element nyckel som går in längre i nippeln och "biter" bättre? Känns som de i handeln är rent klena och utan fäste kunna ta i ordentligt
Citera
2017-02-13, 21:39
  #4114
Medlem
Hej.

Är det ok för privatperson att koppla på avlopp/vatten från atterfall-byggnaden på det befintliga i bostadshuset?

Eller hur "ska" det göras?

Mvh och tack!
Citera
2017-02-13, 21:40
  #4115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Nippel i flera av mina element (vattenburen värme) är sönderdragna och går inte lufta med vanlig Clas Ohlson guldfärgad elementnyckel. Någon med samma problem och löst det på smidigt sätt utan hjälpa av dyr rörmokare. Finns det kanske en element nyckel som går in längre i nippeln och "biter" bättre? Känns som de i handeln är rent klena och utan fäste kunna ta i ordentligt


Jag har lyckats med en näbbtång/spetstång. Ta ett ordentligt grep och vrid sakta. De sitter inte så hårt. Någon gång tog jag en miniskiftnyckel.
Citera
2017-02-13, 23:54
  #4116
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Nippel i flera av mina element (vattenburen värme) är sönderdragna och går inte lufta med vanlig Clas Ohlson guldfärgad elementnyckel. Någon med samma problem och löst det på smidigt sätt utan hjälpa av dyr rörmokare. Finns det kanske en element nyckel som går in längre i nippeln och "biter" bättre? Känns som de i handeln är rent klena och utan fäste kunna ta i ordentligt
Bor du i hyreslägenhet så ska du inte pilla på det utan göra en felanmälan så får hyresvärden ta det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback