2013-05-22, 20:46
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Vilka verktyg använder en rörmokare oftast?

Skiftnyckel, rörkniv, diverse elverktyg typ skruvdragare, proppmaskin och liknande. Listan kan väl egentligen göras hur lång som helst.
Citera
2013-05-22, 20:52
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Vilka verktyg använder en rörmokare oftast?
Skiftnyckel, rörtång, tumstock, bågfil, röravskärare, brotsch (stavning?), vattenpass, pressmaskin, kniv, och skruvdragare/borrmaskin är några exempel som jag kan komma på.
Citera
2013-05-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Blir så när de länkas åt helvete http://imgur.com/2of1p3U
Du ser den skruven i mitten där kan man sätta en koppling till diskmaskin http://www.smarthem.se/5444/p/tillbehor/fmm-3820-0009-diskmaskinsvinkel/ Den. Fick fel länk först
Senast redigerad av Jebbzy 2013-05-23 kl. 20:36.
Citera
2013-05-23, 21:12
Medlem
Naglfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Skiftnyckel, rörkniv, diverse elverktyg typ skruvdragare, proppmaskin och liknande. Listan kan väl egentligen göras hur lång som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Skiftnyckel, rörtång, tumstock, bågfil, röravskärare, brotsch (stavning?), vattenpass, pressmaskin, kniv, och skruvdragare/borrmaskin är några exempel som jag kan komma på.

Glöm för bövelen inte 13-nyckeln!
Citera
2013-05-23, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Lägger till bilmaskin, punktlaser eller liknande och slagborr på den listan.
Citera
2013-05-24, 05:19
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Haft upprepade stora problem med avloppet främst från köket i ca ett halvår. Är gamla gjutjärnsrör som jag misstänker har havererat. Fått fuktskador i källaren så gissningsvis går allt vatten vi spolar ut rakt in under villan. Hört att de inte installerats sedan tidigt 60-tal och har en livslängd på ca 50 år.

1. Vem kontaktar jag för "besiktning"? VVS? Spolbil? Någon annan?

2. Vad kostar ett stambyte ungefär men gräv å allt? 2 vånings villa.

3. Rören är jävligt märkligt dragna... I källaren syns de inte utan tycks vara incementerade i väggarna... Inte bra va?
Citera
2013-05-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tang
bilden funkar inte.
Sorry.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Blir så när de länkas åt helvete http://imgur.com/2of1p3U
Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av tang
Är inte skruven som sitter på fronten någon form av anslutning?
Jo, det stämmer men...
Citat:
Ursprungligen postat av Jebbzy
Du ser den skruven i mitten där kan man sätta en koppling till diskmaskin http://www.smarthem.se/5444/p/tillbehor/fmm-3820-0009-diskmaskinsvinkel/ Den. Fick fel länk först
Jo, har förstått det nu. Men ska man inte kunna stänga av den på något sätt? Och har så smått försökt skruva ur den men den sitter som berget, någon som har tips om hur man löser det? Hyresvärden är ju inte särskilt intresserad av att hjälpa till med sånt här.
Citera
2013-05-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seventysixers
Sorry.

Tack.

Jo, det stämmer men...

Jo, har förstått det nu. Men ska man inte kunna stänga av den på något sätt? Och har så smått försökt skruva ur den men den sitter som berget, någon som har tips om hur man löser det? Hyresvärden är ju inte särskilt intresserad av att hjälpa till med sånt här.
Stänga av kranen eller diskmaskinen? Prova och spruta lite 5-56 eller dylikt sen kan du prova att dra åt den, det brukar släppa då.
Citera
2013-05-24, 18:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
1. Vem kontaktar jag för "besiktning"? VVS? Spolbil? Någon annan?
"ghettobesiktiga" kan du göra själv för småkronor+dator, köper en billig usb-kamera som du sätter i änden på en trädgårdslang, i slangen går usb-sladden kamera<->dator.

Ingen superlösning men kan va fullt tillräckligt för att få en inblick av hur rören ser ut, usb-kamera kan du hitta på ebay för 20kr och uppåt.
Citera
2013-05-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jebbzy
Stänga av kranen eller diskmaskinen? Prova och spruta lite 5-56 eller dylikt sen kan du prova att dra åt den, det brukar släppa då.
Ja stänga av vattnet till diskmaskinen. Sitter ett par småskruvar på själva blandaren som man nog kan använda men vet inte riktigt hur...
Citera
2013-05-28, 12:26
Medlem
hjälp. jag kunde inte spola toan helt plötsligt imorse. jag försökte öppna locket men det typ sitter fast, det går dock att dra lite åt sidan så man ser in. det jag såg var att antingen 1. hävarmen går inte tillräckligt mycket upp eller 2. grejen som dras upp för att spola sitter för långt upp.
jag testade att dra upp den med fingret och det funkade fint samt att vattnet behållaren fylls upp igen.
hjälp någon? om jag bara visste hur man fick loss locket utan att paja något kanske jag skulle kunna lista ut det själv?
hoppas detta är rätt tråd också
Citera
2013-05-28, 21:29
Medlem
Ladda upp en bild så är vi nog flera som kan ge dig instruktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in