Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-25, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag kör med fläkt som drar in luft o det gör skillnad, kört med lite olika lösningar genom åren och ordnat så jag kan koppla en ventilationsslang på fläkten så jag kan få luften till sängen eller soffan och inte bara rätt ut i rummet, rätt gott o få in 20gradigt luft på natten när det är närmare 30 grader i sovrummet.

3 saker o tänka på, använd filter så slipper du mygg, fiskmåsar och pappa långben, hepafilter är ännu bättre för det stoppar pollen o sotpartiklar men bromsar flödet rätt ordentligt så blir en tradeoff mellan flöde och oväsen.

Hastighetsreglering är ett måste, fläktar är allt som oftast rätt högljudda vid max flöde så att kunna ställa ned hastigheten lite kan göra väldigt mycket för ljudet.

Stor fläkt, stor fläkt och stor fläkt...ingen liten pissfläkt som måste jobba som en gnu för ett luftflöde som knappt märks, en stor fläkt kan flytta mycket mer luft mycket tystare.

Definiera stor fläkt.
När du säger så poppar den senaste fläkten jag monterade upp, 3500-4000mm i diameter typ.

Vad bör man ligga på i luftflöde för att kyla ett sovrum, 100m² eller 250 m² hus två våningar.
Citera
2025-07-25, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Hej

Har precis fått bergvärme.

Har ett hål på 200m
Slangen är en PEM 40 2.4 SDR17
Så jag ska ha 400m slang.

Enligt mina beräkningar så ska en sån slang hålla 389 liter vätska men rörfirman fick bara i ca 16 liter sprit. Något stämmer inte.

Någon som vet? Pumpen verkar funka bra så det är nog bara jag som inte förstår.

Du vet svaret vid det här laget... men borrarna fyller kollektorn (slangen ner i hålet) om det inte görs så är det omöjligt att få ner den för den flyter upp..

De använder en bladning som fryser omkring -20..
Citera
2025-07-25, 11:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Definiera stor fläkt.
Hur långt är ett snöre

finns så djävla många olika varianter, sorter o modeller men om jag säger så här, jag skulle klara mig med 100mm kanalfläkt men jag kör med 150mm för på låg hastighet flyttar den lika mycket luft men är mycket mycket tystare samtidigt som jag har möjligheten att dra upp hastigheten vid behov.

100mm kanalfläkt kan ligga på 100-220m3/h, min 150mm är specificerad till en bra bit över 500m3/h och kom med en knappdosa för att ställa hastigheten från 10-100%

Citat:
Vad bör man ligga på i luftflöde för att kyla ett sovrum, 100m² eller 250 m² hus två våningar.
svårt å säga bla beror det på hur bra huset är att stänga ute värme och hur snabbt det kyls ned när solen försvinner, beror också på hur mycket vinddrag o ljud du är beredd att acceptera.

Vill du laborera lite så kostar en 150mm kanalfläkt med ställbar hastighet från 800kr på amazon, fönstertätning till portabel ac från en hundring och dryg hundring för ett par meter ventilationsslang
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-07-25 kl. 11:18.
Citera
2025-07-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Du vet svaret vid det här laget... men borrarna fyller kollektorn (slangen ner i hålet) om det inte görs så är det omöjligt att få ner den för den flyter upp..

De använder en bladning som fryser omkring -20..

Japp. Har fått lite bättre koll. Kan bara säga att bergvärme är det bästa som finns.

Mina erfarenheter är att man ska ta till lite extra både på hål och pump så att man har marginalerna. Sen tycker jag att man ska köra med smarta funktioner så att pumpen tar timvärden dvs att den inte kör när det är som dyrast och gör varmvatten på natten.

Har en kvot på ca 4.2 över tid så det är en bra investering.
Citera
2025-07-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Japp. Har fått lite bättre koll. Kan bara säga att bergvärme är det bästa som finns.

Mina erfarenheter är att man ska ta till lite extra både på hål och pump så att man har marginalerna. Sen tycker jag att man ska köra med smarta funktioner så att pumpen tar timvärden dvs att den inte kör när det är som dyrast och gör varmvatten på natten.

Har en kvot på ca 4.2 över tid så det är en bra investering.

några extra meter kostar ju inget egentligen... när jag borrade så, fick många kunder djupare hål än vad de hade beställt.. bara för att det var smidigare....

om du får ner tvingat slangen utan att den skulle vara fylld... så skulle man förstöra den när man fyllde den senare...

40mm är standard i vissa fall 45mm för egnahemshus, men ovanligt.... ännu mer ovanligt med turbo kollektor men det förekomm också....
40mm är absolut standard
Senast redigerad av OneAndOnly.IceMan 2025-07-25 kl. 20:16.
Citera
2025-08-07, 22:35
Medlem
dkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Du kan använda lin på nästan alla typer av installationer , det kan vara vissa typer av gaser som det kan vara känsligt , men då pratar jag om industri grejer.

Vill påstå att lin är garanterat det absolut bästa sätt att foga gängskarvar. Gängtape och liknande dynga skulle jag inte ens ta i med tång, lin skulle jag påstå är 100% läckage fritt om du vet hur du ska lina.

Man linar alltid i samma riktning som gängorna.

Använder gängsnöre när plast är involverat, luftinjektorer exempelvis, annars håller jag med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in