2013-02-20, 11:57
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av septictank
jag sitter i en lite olustig sits...

Jag håller på att renovera ett badrum och har gjort det allra mesta själv, mestadels lite simpel rördragning och avloppsläggning. där kommer problemet in i bilden...

Jag frågade min lokala vvs-firma hur jag skulle montera avloppsröret, 110mm grårör, som skall anslutas till wc-stolen. han svarade då att jag bara skulle dra upp röret nån decimeter över golvnivå, låta mattläggarn lägga tätskiktet direkt mot röret och sedan kapa röret "i lämplig höjd", i med en muff och sedan ställa på wc-stolen. Detta kan ju aldrig bli bra med tanke på att wc-stolar, om jag har fattat det rätt, har ett standardmått på 106mm. hur ska jag möjligen kunna få i wc-stolen och en muff när det i princip inte finns något spel i röret? tyvärr har mattläggarn redan varit där och konstigt nog nämnde han aldrig något om det. måste jag riva hela anslutningsröret och se till att få 110mm muffända uppåt eller går det fortfarande att lösa på något annat sätt? mattan ligger som sagt redan uppdragen på röret, så jag känner inte för att slita isär det igen :/

tilläggas skall väl kanske att det är träbjälklag och att jag har möjlighet att komma åt underifrån (krypgrund)

Förstår inte ditt problem... gummimuffen trycker du ju bara på 110 röret? sen lyfter på toaletten, vad är problemet? Toaletten ska ju sitta tätt mot avloppet annars kan det ju börja lukta gott
Citera
2013-02-20, 12:02
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnaldo
Jag behöver lite hjälp. Skulle göra rent mina kranar i kök och badrum härom dan eftersom dom droppade nå förbannat. Efter lite googlande bestämde jag mig för att för säkerhets skull stänga av vattnet till kranarna innan jag satte igång. När jag sedan skulle skruva på vattnet igen fick jag bara på kallvattnet. Förmodligen har kulventilen fastnat i stängt läge och måste bytas.
Fick offert av rörmokare för att byta alla fyra ventiler och döm av min förvåning när han säger att det i runda slängar skulle gå på 4000 spänn!! Är detta verkligen rimligt? Han påstod att ventilerna är rätt dyra men efter att ha kollat lite priser på sådana så har jag kommit fram till att dom jag har går på ca 150 spänn st och dom absolut dyraste jag kunde hitta gick på 250 st.
Tidsmässigt kan det väl inte ta ett proffs mer än en timme att byta fyra ventiler? Har jag missat något eller försöker dom blåsa mig?

För ca 5 år sedan tog min farbror hem en vvsare för en packning i fjärrvärmecentralen, tog 15 min tror fakturan var 715kr, han bodde väl en halvmil från deras firma :P Om du ska ha hem vvsare och dom sagt 4000 spänn så ta löpande pris, alltså betalt per timma, blir ca 2 timmar jobb (transport, grossist, montage) =900 spänn+800 material + 100 i transport.
Citera
2013-02-20, 12:08
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Fredells skulla jag tro
Bara be farsgubben byta, väldigt lite som kan gå fel :P guide, 2 skiftnyckar och gärna en blandar nyckel. Slå av ventil skruva lös övremuttern på ventilen(balofixen) ta blandar nyckel/polygrip skruva lös muttern under blandarn. upprepa proceduren på i motsatt riktning
Citera
2013-02-20, 12:11
Medlem
Kapa plaströret så lång ner det går sen köper du inte multiquick ansl
Citera
2013-02-20, 13:59
Medlem
mmmoookkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Kolla om det räcker att dra åt muttern. Annars kan du stänga av vattnet, köp en ny t-koppling (helst av samma märke) och dra dit den. Då får du nya fräscha klämringar också.

Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Prova dra åt muttern, men klämringar brukar vara ett helvete att få av om den suttit länge (och din såg ut att vara gammal).. Prova dra åt, annars fimpa vattnet och skruva av muttrarna sedan ser du om du kan dra av klämringarna, går det å dra av dom är det bara å byta allt.. Låt det vara annars om du inte kan vvs :P

Tack för svaren.

Tror inte det droppar från stället längre, däremot har jag lyckats få vattnet att forsa ut direkt genom vattenledningen in till toan istället.

Se bild: http://postimage.org/image/f0yt4rglz/

Blåa markeringen är där vattnet forsar ut genom när vattnet är på, och bruna markeringen är plastmuttern jag utgår ifrån måste skruvas in (rätt eller fel?). Problemet är bara att jag inte kan skruva in den, utan istället rör sig bara skiftnyckeln men inte "muttern".

Förslag?
Citera
2013-02-20, 18:14
Medlem
mmmoookkks avatar
Skulle verkligen behöva snabb hjälp angående detta. I värsta fall får jag dra in någon rörmokare men det känns som att det borde vara tämligen enkelt att fixa själv, bara jag vet hur...

Tack på förhand
Citera
2013-02-20, 19:08
Medlem
Zeitlers avatar
röret vid de blåa pilarna som går in i cisternen , är det också i plast? för jag har vart med om att det uppstod en spricka då inkommande rör satt i spänn ..fick byta hela flottörventilen inne i cisternen ..iallafall så när det var klart så läckte avstängningsventilen som var likadan modell som din , fick byta den också

har du möjlighet att stänga av vattnet helt till bostaden?
Citera
2013-02-20, 19:23
Medlem
mmmoookkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitler
röret vid de blåa pilarna som går in i cisternen , är det också i plast? för jag har vart med om att det uppstod en spricka då inkommande rör satt i spänn ..fick byta hela flottörventilen inne i cisternen ..iallafall så när det var klart så läckte avstängningsventilen som var likadan modell som din , fick byta den också

har du möjlighet att stänga av vattnet helt till bostaden?

Zeitler, ja... det röret som går in i cisternen är också i plast. Det kanske kan ha blivit en spricka när jag hållt på då hela det där ekipaget med avstängningsventilen osv har rört sig en del medans jag skruvat och donat med det.

Angående vattnet till lägenheten har jag inte lyckats hitta någonstans där jag kan stoppa det inkommande vattnet. Jag gissar att det är något som görs i källaren eller dylikt.
Citera
2013-02-20, 19:57
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Förstår inte ditt problem... gummimuffen trycker du ju bara på 110 röret? sen lyfter på toaletten, vad är problemet? Toaletten ska ju sitta tätt mot avloppet annars kan det ju börja lukta gott

Tja, problemet är ju det att jag inte ens får ner stolens anslutningsrör i golvröret, än mindre med en muff emellan. Jag vet att det ska sitta tajt, men med den presspassningen kommer röret definitivt spricka.

Innerdiametern på ett 110rör är ganska så exakt en millimeter mindre än ytterdiametern på wc-stolen, så hur fan löser man detta utan att behöva slita upp golvet runt röret och göra om det? Finns det skethusstolar med 90mm anslutning?
Citera
2013-02-20, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av septictank
Tja, problemet är ju det att jag inte ens får ner stolens anslutningsrör i golvröret, än mindre med en muff emellan. Jag vet att det ska sitta tajt, men med den presspassningen kommer röret definitivt spricka.

Innerdiametern på ett 110rör är ganska så exakt en millimeter mindre än ytterdiametern på wc-stolen, så hur fan löser man detta utan att behöva slita upp golvet runt röret och göra om det? Finns det skethusstolar med 90mm anslutning?

Använd en Wc-stos?
Citera
2013-02-20, 20:56
Medlem
septictanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Använd en Wc-stos?
Men innebär inte det att jag måste kapa röret jäms med golvet och förstöra uppviket med mattan? Kan man trycka dit silikon för att täta om uppviket försvinner?

Känns ju ganska olustigt att ha en skarv i träbjälklaget? Men det verkar ju vara så det ska gå till
Citera
2013-02-20, 23:02
Medlem
GurkanWTFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Skulle verkligen behöva snabb hjälp angående detta. I värsta fall får jag dra in någon rörmokare men det känns som att det borde vara tämligen enkelt att fixa själv, bara jag vet hur...

Tack på förhand

Vill inte va bitter men förihelvete håll inte på med hemma bygge vad ska ni sägs till Försäkrings bolaget om ni får vattenskador sen ? Anställ en rörmokare !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in