2013-05-16, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heartdoc
Heartdoc, ingen förväntar sig att du ska kunna allt och jobba självständigt när du precis slutat gymnasiet. Det är snarare tvärt om. Firman vill att du är färsk till en början så dom kan lära upp dig på sitt sätt och på det sättet dom jobbar. För du jobbar ju trots allt som lärling och är där för att lära dig!
Det viktigaste av allt är ju att du visar intresse och en vilja att jobba och lära sig, samt att du blir duktigare och duktigare för varje dag![/quote][/spoiler]

Tack för ni tar er tid att svara. Uppskattar det verkligen! Ja jag får väl bara att ligga i och skaffa lite ryggrad. Men sen tänker man ju även på yrkescertifikatet som ska göras efter 2 år som lärling. Har hört att många inte klarar svetsen.

Är det motsvets som gäller? Hur var teorin? Ska man rita systemuppbyggnad på olika system eller är det frågor om vilka regler som gäller vid uppsättning av tvättställ osv?
Jag har frågat detta när jag var på praktik men fick svaret "äsh det går om man vill".

Det enda jag vet om det själva provet är att det håller på i 4 dagar och det praktiska kan gälla antingen golvvärme,oljepanna osv. Men den saken är biff tror jag [/quote]

Jag har själv inte gjort gesällprovet,det fanns inte när jag gjorde min lärlingstid,fick yrkesbevis -93, så jag har ingen aning hur det är utformat.Men kom ihåg att du hinner skaffa dig lite erfarenhet i yrket innan det är dags att göra provet.Som jag skrev igår,sluta oroa dig!Skaffa en lärlingsplats så går allt bra.

M.v.h Limerickkungen
Citera
2013-05-16, 10:37
Medlem
mhns avatar
Flerbostadshuset som jag bor i byggdes 1950. Vattenledningsrören har aldrig bytts ut på dessa 63 år och bostadsrättsföreningen har inga planer på att byta ut dem på ett bra tag.

Mina frågor:

- Hur ofta bör man byta ut vattenledningsrören i ett hus?
- Är det vanligt med fastigheter som har > 63 år gamla rör?
- Vad avgör om man måste byta ut rören?

Tacksam för svar.
Citera
2013-05-16, 16:53
Medlem
Hej!

Finns det någon lag som säger att man ska ha till och frånluft i en lägenhet. I min lägenhet så finns det bara 1 ventil i varje rum.

Det sitter inte någon ventil ovanför fönstret utan där sitter det en träbit för hålet, ska det vara så? Bor i hyresrätt.
Citera
2013-05-16, 19:57
Medlem
huskyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McFloony
Hej!

Finns det någon lag som säger att man ska ha till och frånluft i en lägenhet. I min lägenhet så finns det bara 1 ventil i varje rum.

Det sitter inte någon ventil ovanför fönstret utan där sitter det en träbit för hålet, ska det vara så? Bor i hyresrätt.

lagen är väl att man skall ha 0,35 l/s luft per kvadrat meter. Vilket tillgodoses om du har fönsterventiler.

Skulle gissa på att du har tilluftsventiler under fönster i sovrum/vardagsrum sedan frånlufts ventil i badrum/kök.

Är ju fördel att veta om du har självdragsventilation eller om ni har frånluftsfläkt i sugkammare/vind.
Men säkert är det att du har frånluft i alla fall, dock om den är mekanisk som sagt vet jag ej
Citera
2013-05-16, 20:02
Medlem
huskyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Flerbostadshuset som jag bor i byggdes 1950. Vattenledningsrören har aldrig bytts ut på dessa 63 år och bostadsrättsföreningen har inga planer på att byta ut dem på ett bra tag.

Mina frågor:

- Hur ofta bör man byta ut vattenledningsrören i ett hus?
- Är det vanligt med fastigheter som har > 63 år gamla rör?
- Vad avgör om man måste byta ut rören?

Tacksam för svar.

Behöver ju inte ha byts nödvändigtvis, kan ju ha blivit relinat. Där man sträcker rören inerfrån med en "strumpa", eller fan det finns många metoder på relaning. goooogle it

dock en helt värdelös metod. Om ni inte har gjort det så är verkligen dags att utföra ett stambyte.
Citera
2013-05-16, 20:18
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huskyone
Behöver ju inte ha byts nödvändigtvis, kan ju ha blivit relinat. Där man sträcker rören inerfrån med en "strumpa", eller fan det finns många metoder på relaning. goooogle it

dock en helt värdelös metod. Om ni inte har gjort det så är verkligen dags att utföra ett stambyte.

De relinade avloppsrören för några år sedan, men vattenledningsrören har de inte gjort något åt överhuvudtaget. Jag har pratat med brf angående att byta ut vattenledningarna, men de säger att det är onödigt, att vi kan ha dem många år till. Jag är ingen VVS-kunnig person, men att ha 63 år gamla vattenledningsrör känns inte bra. Oroar jag mig i onödan?
Citera
2013-05-16, 20:46
Medlem
huskyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
De relinade avloppsrören för några år sedan, men vattenledningsrören har de inte gjort något åt överhuvudtaget. Jag har pratat med brf angående att byta ut vattenledningarna, men de säger att det är onödigt, att vi kan ha dem många år till. Jag är ingen VVS-kunnig person, men att ha 63 år gamla vattenledningsrör känns inte bra. Oroar jag mig i onödan?

63 år gamla rör är absolut på sista versen kan jag säga. Men visst, kan ju säkert hålla några år till.
Men dem stora kommunal bostads bolagen är klara med stambytena för byggnaderna uppförda på 50-talet (i alla fall i stockholms området) och skall ge sig på 60/70 tals byggena.
Men BRF är ju alltid kluriga att ha å göra med. Få som är sugna på en avgifts höjning även om man får en fräschare bostad.
Citera
2013-05-20, 14:37
Medlem
Har flyttat och tänkte koppla in min bänkdiskmaskin. I gamla lägenheten var det okomplicerat med både koppling och avstängning. Är lite mer konfunderad av köksblandaren i nya lägenheten så hade hoppats på lite hjälp. http://imgur.com/2of1p3U
Citera
2013-05-20, 17:17
Medlem
tangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seventysixers
Har flyttat och tänkte koppla in min bänkdiskmaskin. I gamla lägenheten var det okomplicerat med både koppling och avstängning. Är lite mer konfunderad av köksblandaren i nya lägenheten så hade hoppats på lite hjälp. http://imgur.com/2of1p3U

bilden funkar inte.
Citera
2013-05-20, 19:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tang
bilden funkar inte.
Blir så när de länkas åt helvete http://imgur.com/2of1p3U
Citera
2013-05-21, 16:59
Medlem
tangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seventysixers

Är inte skruven som sitter på fronten någon form av anslutning?
Senast redigerad av tang 2013-05-21 kl. 17:10.
Citera
2013-05-22, 20:03
Medlem
nicken89s avatar
Vilka verktyg använder en rörmokare oftast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in