Citat:
Om du har någon av de större firmorna i trakten, tänker på ex. Bravida, YIT eller NVS, (NVS har nyss bytt namn,kommer inte ihåg till vad), börja fråga där. Annars finns ju alltid mindre firmor. Fördelen med en stor firma är att där finns ofta allt från service till tunga industrimontage.
Vad gäller din ångest inför att göra fel så kan du släppa det,ingen förväntar sig att en som nyss gått ut gymnasiet ska kunna vvs-yrket fullt ut, det tar några år att lära sig. Fråga dina jobbarkompisar eller din verkmästare om du är osäker.
Hoppas det går bra att hitta lärlingsplats,berätta gärna hur det går!
Limerickkungen
Ursprungligen postat av heartdoc
Om du har någon av de större firmorna i trakten, tänker på ex. Bravida, YIT eller NVS, (NVS har nyss bytt namn,kommer inte ihåg till vad), börja fråga där. Annars finns ju alltid mindre firmor. Fördelen med en stor firma är att där finns ofta allt från service till tunga industrimontage.
Vad gäller din ångest inför att göra fel så kan du släppa det,ingen förväntar sig att en som nyss gått ut gymnasiet ska kunna vvs-yrket fullt ut, det tar några år att lära sig. Fråga dina jobbarkompisar eller din verkmästare om du är osäker.
Hoppas det går bra att hitta lärlingsplats,berätta gärna hur det går!
Limerickkungen
Det viktigaste av allt är ju att du visar intresse och en vilja att jobba och lära sig, samt att du blir duktigare och duktigare för varje dag![/quote][/spoiler]
Tack för ni tar er tid att svara. Uppskattar det verkligen! Ja jag får väl bara att ligga i och skaffa lite ryggrad. Men sen tänker man ju även på yrkescertifikatet som ska göras efter 2 år som lärling. Har hört att många inte klarar svetsen.
Är det motsvets som gäller? Hur var teorin? Ska man rita systemuppbyggnad på olika system eller är det frågor om vilka regler som gäller vid uppsättning av tvättställ osv?
Jag har frågat detta när jag var på praktik men fick svaret "äsh det går om man vill".
Det enda jag vet om det själva provet är att det håller på i 4 dagar och det praktiska kan gälla antingen golvvärme,oljepanna osv. Men den saken är biff tror jag
[/quote]Jag har själv inte gjort gesällprovet,det fanns inte när jag gjorde min lärlingstid,fick yrkesbevis -93, så jag har ingen aning hur det är utformat.Men kom ihåg att du hinner skaffa dig lite erfarenhet i yrket innan det är dags att göra provet.Som jag skrev igår,sluta oroa dig!Skaffa en lärlingsplats så går allt bra.
M.v.h Limerickkungen