2012-04-19, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mole
Tror det finns även på Clas Olson, Biltema också. Har fyllt akvarium från blandare på det sättet.
Jag rekommenderar en i metall istället för plast.

Frågade på Ahlsell idag och han trodde det var en M24xR15
Är inte M22 på radiatorkopplingar? Bara nåt jag fått för mig kanske.
Citera
2012-04-20, 15:38
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Frågade på Ahlsell idag och han trodde det var en M24xR15
Är inte M22 på radiatorkopplingar? Bara nåt jag fått för mig kanske.

Nu när du säger det...

Det är förmodligen M24 då gängan är större på de flesta perlatorer.
Citera
2012-04-21, 22:50
Medlem
8222s avatar
Kära rörpulare eller andra kunniga medmänniskor.

Ett rör har sprungit läck på landstället, vet inte om det är pga kylan eller något annat. Det är "extra" röret till en eventuell diskmaskin som gått sönder, under blandaren, och det sprutar givetvis vatten när man öppnar kranen. Istället för att byta hela blandaren tänkte jag kapa röret ovanför hålet och plugga igen det. Bra eller anus?
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9779-10 är det en sån här jag ska använda mig av? Hur funkar den? Behövs något annat? Behövs några andra verktyg för att applicera den på röret?
Citera
2012-04-21, 23:00
Medlem
moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Kära rörpulare eller andra kunniga medmänniskor.

Ett rör har sprungit läck på landstället, vet inte om det är pga kylan eller något annat. Det är "extra" röret till en eventuell diskmaskin som gått sönder, under blandaren, och det sprutar givetvis vatten när man öppnar kranen. Istället för att byta hela blandaren tänkte jag kapa röret ovanför hålet och plugga igen det. Bra eller anus?
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9779-10 är det en sån här jag ska använda mig av? Hur funkar den? Behövs något annat? Behövs några andra verktyg för att applicera den på röret?

Kapa röret (med såg)
Sätt in en stödhylsa 10mm
Sätt dit en dubbel klämmringskoppling 10mm med den pluggen du visade som då sitter i ena änden.

Finns andra sätt men detta är bra för dig.
Citera
2012-04-21, 23:11
Medlem
8222s avatar
Citat:
Kapa röret (med såg)
Sätt in en stödhylsa 10mm
Sätt dit en dubbel klämmringskoppling 10mm med den pluggen du visade som då sitter i ena änden.

Finns andra sätt men detta är bra för dig.

Snabbt svar från jourhavande rörmokare, det uppskattas
Ett par frågor:
1: måste det vara med såg? Går det inte med en avskärare?
2: You lost me vid dubbel klämringskoppling Skulle du kunna vara hygglig och länka till en sån så jag vet hur den ser ut? Provade att bildgoogla men fick träff på typ hela VVS-utbudet som finns...

Edet: en sånhär? http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=25-1202-10
Senast redigerad av 8222 2012-04-21 kl. 23:13.
Citera
2012-04-21, 23:56
Medlem
moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Snabbt svar från jourhavande rörmokare, det uppskattas
Ett par frågor:
1: måste det vara med såg? Går det inte med en avskärare?
2: You lost me vid dubbel klämringskoppling Skulle du kunna vara hygglig och länka till en sån så jag vet hur den ser ut? Provade att bildgoogla men fick träff på typ hela VVS-utbudet som finns...

Edet: en sånhär? http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=25-1202-10

1.Använder du rörskärare så får du en avsmalning, jag som är rörläggare använder rörskärare och sedan kniv och vidgar/gradar av.
Som lekman kanske du klämmer ihop röret? Det händer ej med såg.

2. Japp det är den jag menade, jag tittade också på CO men sen dog sidan för mig.
Proppen sätter du in i ena änden. Sedan i framtiden har du ju alltid en ände kvar att använda om du vill.

GLÖM INTE! stödhylsan då de rören är mjuka. Glömde kolla om CO har stödhylsa.
Du kan köra utan stödhylsa då det antagligen bara är 10mm men jag rekommenderar det ej.

EDIT: kolla nu om proppen är kompatibel med kopplingen!
Senast redigerad av mole 2012-04-21 kl. 23:59.
Citera
2012-04-22, 00:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
1.Använder du rörskärare så får du en avsmalning, jag som är rörläggare använder rörskärare och sedan kniv och vidgar/gradar av.
Som lekman torde ett metallbor modell större duga fint för att grada av insidan.
Citera
2012-04-22, 00:56
Medlem
moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Som lekman torde ett metallbor modell större duga fint för att grada av insidan.

Allt kan användas. Men om röret är ihopklämt pga rörskärare så är kniv kanon. Ett borr ligger alldeles för dåligt i handen och är ett dåligt val.
Jag brukar slå in stödhylsorna också, men inget jag rekomenderar andra. Det är inte alla gånger så lätt att tala om för folk vilka metoder som kan användas.

Enklaste är faktiskt att såga.
Citera
2012-04-22, 01:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ett borr ligger alldeles för dåligt i handen och är ett dåligt val.
Kan jag inte hålla med om, tycker de funkar perfekt för att grada av hål i både plast, järn, aluminium och stål.
Citera
2012-04-22, 03:16
Medlem
moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan jag inte hålla med om, tycker de funkar perfekt för att grada av hål i både plast, järn, aluminium och stål.

Går det att grada på utsidan så är väl ett borr också ett alternativ.
Citera
2012-04-22, 06:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tja är man inte en komplett idiot eller väldigt handikappad så går de grada av med borr också utan bekymmer...
Citera
2012-04-22, 09:48
Medlem
smygfets avatar
Tjena där! Är på gång att byta ut alla radiatorer i mitt radhus, och en fundering jag har är
om det gör något om man överdimensionerar dem, det är ett enledarsystem, tänkte köra på Dt 30
samt av märket purmo.

radhuset är på 125kvm och har fjärrvärme som värmekälla

tack på förhand
mvh / persson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här