Citat:
Ursprungligen postat av
lolouise
Jag tycker/tror/vet att du har helt fel. I de flesta fall tror jag att en människa som inte kan känna empati, som Daniel är sådan pga biologiska förklaringar. Sadismen är medfödd. Sedan kan samhället och den sociala kontext han lever i, familj, vänner osv påverka och kanalisera sadismen/psykopatin så att den tar sig mer eller mindre öppet våldsamma uttryck, men sadismen/empatilösheten finns alltid under ytan.
Ledsen om det jag nu skriver av dig uppfattas som uttryck för härskarteknik, men jag vet inte hur jag helt neutralt skall kunna bemöta ditt dravel.
Läs själv en gång till vad du skriver. Du tycker/tror/vet. OK -då kan man likna det vid en stryktipskupong där du markerar '1' och 'x' och '2'. Det borde bli rätt kanske du hoppas?
Är du medveten om att du framställer dig som en lärjunge till Lambroso?
Du skriver: "Sadismen är medfödd". Du tror kanske på arvsynden också? Vad du säger, kanske utan att vara medveten om det- det är att det tyska folket var sadister under 30-talet eftersom majoriteten av dem bar fram Hitler.
Och enligt din teori -fast du anser ju att du
vet?- så är alltså det tyska folket än idag sadister. Dina "biologiska förklaringar" betyder genetik.
Det jobbiga med det genetiska är ju att det är så förbaskat ärftligt...
Skall vi följa ditt förvirrade resonemang, så borde DH ställt sina föräldrar mot väggen och anklagat dem för att avlat honom. DH kunde valt att säga något i stil med: "Kära Mamma och Pappa! Eftersom ni är sadister så borde ni tagit ert ansvar och inte låtit mig födas. Ni visste ju att jag enligt biologins lag skulle komma att bli sadist. Hur kunde ni?!"
Varpå föräldrarna svarar med en mun: "Men snälla Daniel -vi är ju sadister, glöm inte det.."
Mer orkar jag inte. Tror inte att du fattar ironi.
Inte mycket annat heller.