Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty.123456
Enl domen var det väl Daniel H och Mikael F som dödade honom? Det var väl John B och MB som var bihanget?

För jävligt var det för övrigt.

Javisst, fel av mig i stundens hetta.
Daniel Hansson och Mikael Fjällholm blev båda dömda för mord. John Billing kom undan med Grov Misshandel (han hade troligtvis också blivit dömd för Medhjälp om han på själva brottsdagen bara varit 10 dagar äldre).
Billing kom för övrigt mycket billigt undan, rent straffmässigt – kanske var det han, den stolte nynazisten, som golade och snällt berättade om händelseförloppet i utbyte mot ett mildare straff...

Daniel Hansson och John Billing fortsatte båda frodas som nynazister både under tiden bakom murarna, och efteråt. Ingen av dem lärde sig någonting.
Skrämmande.
Citera
2015-08-18, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Javisst, fel av mig i stundens hetta.
Daniel Hansson och Mikael Fjällholm blev båda dömda för mord. John Billing kom undan med Grov Misshandel (han hade troligtvis också blivit dömd för Medhjälp om han på själva brottsdagen bara varit 10 dagar äldre).
Billing kom för övrigt mycket billigt undan, rent straffmässigt – kanske var det han, den stolte nynazisten, som golade och snällt berättade om händelseförloppet i utbyte mot ett mildare straff...

Daniel Hansson och John Billing fortsatte båda frodas som nynazister både under tiden bakom murarna, och efteråt. Ingen av dem lärde sig någonting.
Skrämmande.

Medhjälp hade John B nog inte dömts för även om han varit äldre, åldern påverkar ju inte brottsrubriceringen. Han hade däremot antagligen fått lite länge straff.
Har tidigare läst, eller om det var på p3 dokumentär som jag nyligen lyssnade på, att John B och MB lämnade platsen och det var efter det som Daniel och Mikael slog ihjäl John H.
Citera
2015-08-18, 14:52
Medlem
tjenaretjenares avatar
Länge sedan jag lade ner någon större energi på detta fall men det finns några saker som gör mig konfunderad och som jag gärna skulle vilja reda ut. Här följer fyra bilder på Ingetorpssjön från vägen.

1. http://www.ladda-upp.se/bilder/yhqrqqkoktbco/

2. http://www.ladda-upp.se/bilder/mhetvpigrizkol/

3. http://www.ladda-upp.se/bilder/neiiuowdcezkfv/

4. http://www.ladda-upp.se/bilder/qduvfyxfrlesfl/

Här är en karta över Ingetorpssjön och hur det idag ser ut med omgivning osv.

http://www.ladda-upp.se/bilder/thicfqkzwpwcr/

Här är en bild på Ingetorpssjön som jag tror är taget från det A:et jag markerade ut på bild fyra, mittemot ser ni den platsen som jag markerade ut som B på bild nummer fyra.

https://villacalifornia.files.wordpress.com/2015/02/10998288_10153783600098868_320112039_o.jpg

Här ser man Johns pappa stå på det ställe som jag kallat för "A" och där man ser "B" i bakgrunden, antar då att det var kring "A" som mordet begicks?
http://www.svt.se/veckans-brott/fucking-javla-mordare

Jag har inte haft tillgång till FUP i fallet så vet inte exakt vart mordet begåtts. Men OM det har begåtts på plats A så är plats A en plats som ser ut att vara ganska svår att komma till. Att då de hamnar på denna plats samtidigt känns ju minst sagt en aning lite underligt.

Detta är dock endast hypoteser från min sida.
Citera
2015-08-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty.123456
Medhjälp hade John B nog inte dömts för även om han varit äldre, åldern påverkar ju inte brottsrubriceringen. Han hade däremot antagligen fått lite länge straff.
Har tidigare läst, eller om det var på p3 dokumentär som jag nyligen lyssnade på, att John B och MB lämnade platsen och det var efter det som Daniel och Mikael slog ihjäl John H.

Det råder dock delade meningar om huruvida JB och MB lämnade platsen innan John blivit ihjälslagen/mördad. Det framgår klart och tydligt av både utlåtanden och protokoll att man inte säkert kunnat fastställa i vilket moment John Hron dog.
Därav landade t ex dödsorsaken i de offenliga handlingarna vid "drunkning" (även om alla utlåtanden gör gällande att våldet var så grovt att John med stor sannolikhet var död redan innan Daniel Hansson rullar ner John Hrons kropp i vattnet).
Så, uppgifterna om att JB och MB lämnat platsen innan John Hron dog är tveksamma uppgifter. Och att det skulle vara så svart och vitt som du beskriver i den fetade meningen ovan, var det verkligen inte.

Läs FUP om du har möjlighet. Bringar både klarhet och frågetecken vad gäller händelseförloppet, de fyra gärningsmännen emellan.
Citera
2015-08-18, 15:47
Medlem
Någon som har FUP?
Citera
2015-08-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Jag har inte haft tillgång till FUP i fallet så vet inte exakt vart mordet begåtts. Men OM det har begåtts på plats A så är plats A en plats som ser ut att vara ganska svår att komma till. Att då de hamnar på denna plats samtidigt känns ju minst sagt en aning lite underligt.

Mordplatsen vid sjön är en plats som lokalt i alla tider kallats Aborrklippan (vilken är markerad med ett 'A' på bild nr 4 i ditt inlägg – såvida jag inte fått allt om bakfoten). Vid tiden för brottet var det inte helt enkelt att ta sig dit.
Platsen styrker därför misstankarna om att misshandeln mycket väl kan ha varit planerad – dvs. gärningsmännen visste vem de letade efter. Kopplingarna mellan några av gärningsmännen och John Hron, samt tidigare incidenter dem emellan (framförallt i och kring skolmiljö) stärker dessa misstankar ytterligare ett snäpp.
Vill dock minnas att alla fyra gärningmän nekar till detta vid förhören.
Citera
2015-08-18, 18:26
Medlem
Nån som vet nått om mördarna? Pundare dom? Alkolister? Jobb? Facebook?? Tkr de är sjukt att dom går säkra efter nått sånt här. Började tänka på de nu för nån dela en länk om att det var 20 år sedan. Och vad gjorde dem egentligen när dom kom ut för år sedan? Tänker att dom har endå suttit en stor del av sin ungdom och borde ju tappat kontakten med vänner osv...halkat efter rätt mkt alltså. Vare sig vilket "väg" dom nu hade valt i livet.

Iofs kanske de finns heldel äckel i fängelse dom kan lära känna, vad vet jag.

RiP
Citera
2015-08-18, 20:34
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Mordplatsen vid sjön är en plats som lokalt i alla tider kallats Aborrklippan (vilken är markerad med ett 'A' på bild nr 4 i ditt inlägg – såvida jag inte fått allt om bakfoten). Vid tiden för brottet var det inte helt enkelt att ta sig dit.
Platsen styrker därför misstankarna om att misshandeln mycket väl kan ha varit planerad – dvs. gärningsmännen visste vem de letade efter. Kopplingarna mellan några av gärningsmännen och John Hron, samt tidigare incidenter dem emellan (framförallt i och kring skolmiljö) stärker dessa misstankar ytterligare ett snäpp.
Vill dock minnas att alla fyra gärningmän nekar till detta vid förhören.

Okej nej det ser ut att inte vara lätt att komma dit, kan försöka leta upp en annan karta och andra foton också. Då jag inte läst FUP så vet jag heller inte om hur det kommer sig att förövarna är där samtidigt som John och hans kompis och vad deras förklaring är.

1. Gick en av förövarna tex runt på lokala ICA och där hörde någon säga "ja John Hron ska ju ut och tälta med Cristian vid Aborrklippan nu i helgen, funderar på att hälsa på dem men får se." Detta iaktar en utav förövarna och ber sina kompanjoner att hänga på och ja resten är historia.

2. Utpressade förövarna Cristian och såg till att han och John skulle tälta på detta stället varpå Cristian blev så skrämd att han inte vågade göra annat? John gillade ju dessutom att tälta/friluftsliv.

3. Cristian hade blivit sviken av John (kanske att John var skyldig han pengar) men de är fortfarande kompisar och ska ut och tälta. Av en händelse så träffar Cristian på en utav förövarna som han visste var sur på John och sade att "John har svikit mig, jag vet att du är sur på honom vi ska tälta vid arborrklippan i helgen, ni får gärna komma och nita honom (ej döda då det spårade ur totalt).

4. Något som inte pekar på detta är väl att en utav förövarna pratade ganska friskt om vem som gjort vad, borde inte han nämnt något om Cristian om han nu varit inblandad också?

5. Råkade de se John och Cristian på håll när de var på väg till Aborrklippan, följt efter lite, sett vad de slog sig ner, gick och söp för att sedan söka upp John och Cristian senare.

Känns som att vi missat något, jag har så svårt att se att det är en slump att de bara dyker upp på Aborrklippan (som är rätt så svår att komma till vid den aktuella tidpunkten) just samma dag som en av GM:s värsta antagonister är där. Ibland är det slumpen och ibland inte, men är det här verkligen en slump?
Citera
2015-08-18, 20:53
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Okej nej det ser ut att inte vara lätt att komma dit, kan försöka leta upp en annan karta och andra foton också. Då jag inte läst FUP så vet jag heller inte om hur det kommer sig att förövarna är där samtidigt som John och hans kompis och vad deras förklaring är.

1. Gick en av förövarna tex runt på lokala ICA och där hörde någon säga "ja John Hron ska ju ut och tälta med Cristian vid Aborrklippan nu i helgen, funderar på att hälsa på dem men får se." Detta iaktar en utav förövarna och ber sina kompanjoner att hänga på och ja resten är historia.

2. Utpressade förövarna Cristian och såg till att han och John skulle tälta på detta stället varpå Cristian blev så skrämd att han inte vågade göra annat? John gillade ju dessutom att tälta/friluftsliv.

3. Cristian hade blivit sviken av John (kanske att John var skyldig han pengar) men de är fortfarande kompisar och ska ut och tälta. Av en händelse så träffar Cristian på en utav förövarna som han visste var sur på John och sade att "John har svikit mig, jag vet att du är sur på honom vi ska tälta vid arborrklippan i helgen, ni får gärna komma och nita honom (ej döda då det spårade ur totalt).

4. Något som inte pekar på detta är väl att en utav förövarna pratade ganska friskt om vem som gjort vad, borde inte han nämnt något om Cristian om han nu varit inblandad också?

5. Råkade de se John och Cristian på håll när de var på väg till Aborrklippan, följt efter lite, sett vad de slog sig ner, gick och söp för att sedan söka upp John och Cristian senare.

Känns som att vi missat något, jag har så svårt att se att det är en slump att de bara dyker upp på Aborrklippan (som är rätt så svår att komma till vid den aktuella tidpunkten) just samma dag som en av GM:s värsta antagonister är där. Ibland är det slumpen och ibland inte, men är det här verkligen en slump?

Punkt 4 är ju en ganska uppenbar brist för teorin om att Christian skulle ha något som helst med det inträffade att göra. Det känns extremt osannolikt att så många detaljer skulle framkomma samtidigt som de inblandade (av oklar anledning) skulle välja att skydda Christian.
Citera
2015-08-18, 21:02
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Punkt 4 är ju en ganska uppenbar brist för teorin om att Christian skulle ha något som helst med det inträffade att göra. Det känns extremt osannolikt att så många detaljer skulle framkomma samtidigt som de inblandade (av oklar anledning) skulle välja att skydda Christian.

Jag är inte ute efter att sätta dit någon på något sätt så jag tar upp brottet ur alla synvinklar, men det känns som att någon mer är inblandad med tanke på platsen mordet begås på. Det är ett "perfekt" ställe iom att det aborrklippan ligger där den ligger och jag tror inte på slumpen i detta fall. Det behöver inte vara Cristian heller men någon som kände bägge parter och är det inte Cristian så är det ju någon annan som sagt vart John var, dock så visste han/hon förmodligen inte att de skulle söka upp och mörda honom.
Citera
2015-08-18, 21:03
Medlem
Citat:

Nej, jag tror inte det är någon som "missat" något.
Det är helt enkelt så att det kan vara en slump, men det kan också ha varit planerat (t ex kan du ju se den sk. Abborrklippan från den stora vägen, så det var säkert lätt för gärningsmännen att se både tältplatsen och det tilltänkta offret).
Rent juridiskt har man helt enkelt inte lagt vikt på huruvida det var en slump eller planerat.
Bevisföringen var på andra håll så stark.

Mycket pekar dock på att misshandeln var planerad. Jag har svårt att tänka mig att två 18-åriga nynazister (ok, Billing var bara nästan 18) ger sig ut och letar efter en 14-årig John Hron – jag tror de två yngre förmågorna, som träffat på JH tidigare, hade aningar om var JH befann sig och på den vägen är det.
Huruvida Christian var inblandad i detta kan vi inte veta, inget tyder på det. Dessutom känns det, med alla fakta som FUP ger, oerhört kränkande att ens spekulera i detta. Vi har ingen som helst rätt att döma någon som blivit tvingad att bevittna ett av vår tids absolut råaste och mest utdragna mord.

För mig är det självklart att det var John Hron man sökte efter, han var målet. Christian blev en schackpjäs man använde mot JH med hjälp av hot då JH simmat ut i sjön (för att få JH att simma tillbaka in igen, så misshandeln kunde fortsätta).
Senast redigerad av SprayLord 2015-08-18 kl. 21:10.
Citera
2015-08-18, 21:07
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Nej, jag tror inte det är någon som "missat" något.
Det är helt enkelt så att det kan vara en slump, men det kan också ha varit planerat (t ex kan du ju se den sk. Abborrklippan från den stora vägen, så det var säkert lätt för gärningsmännen att se både tältplatsen och det tilltänkta offret).
Rent juridiskt har man helt enkelt inte lagt vikt på huruvida det var en slump eller planerat.
Bevisföringen var på andra håll så stark.

Mycket pekar dock på att misshandeln var planerad. Jag har svårt att tänka mig att två 18-åriga nynazister (ok, Billing var bara nästan 18) ger sig ut och letar efter en 14-årig John Hron – jag tror de två yngre förmågorna, som träffat på JH tidigare, hade aningar om var JH befann sig och på den vägen är det.
Huruvida Christian var inblandad i detta kan vi inte veta, inget tyder på det. Dessutom känns det, med alla fakta som FUP ger, oerhört kränkande att ens spekulera i detta. Vi har ingen som helst rätt att döma någon som blivit tvingad att bevittna ett av vår tids absolut råaste och utdragna mord.

Jag dömer vare sig Cristian eller någon annan, har du läst FUP? Kan du lägga upp den? Från vägen kan man se att det är ett tält på aborrklippan men man kan knappt se vilka det är om du inte har kikare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in