Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-09, 09:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devil-se
Skiter fullständigt i om dom va nazister eller inte..... Det dom fick va inget straff och jag undrar hur fan du är i huvudet som kan sitta och skriva och försvara deras handlingar,
Inget straff? 18-åringen fick 8 års fängelse, och 15-åringen fick 5 års fängelse! Det har aldrig hänt, varken tidigare eller senare, att barn fått så långa fängelsestraff. Så unga människor döms alltid till ungdomsvård, om de inte är nazister. De har fått oändligt mycket hårdare straff än alla jämförbara brottslingar, så det kan du inte klaga på.

Citat:
Saken ur världen???? är saken i världen för hans föräldrar? tror du dom någonsin kommer att glömma? tror du att dom kommer sluta sakna honom? sluta gråta? tänk för fan.....empatilösa idioter
I och med att straffet är avtjänat, är man fri och ska inte straffas ytterligare. Eller ska ens ungdomssynder följa en hela livet, nån sorts livstidsstraff?
Citera
2015-02-09, 09:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum

Väldigt intresserad över kompisen, klarade han sig?
Gärningsmännen vad gör de idag?
De lever under skyddad identitet, just för att det finns så många hämndlystna galningar som är ute efter dem. Läs vissa inlägg i den här tråden så inser man behovet av skyddad identitet...
Folk förstår inte att ett brott är sonat när man avtjänat sitt straff. I synnerhet när det rör sig om barn och ungdomar som i detta fall.
Citera
2015-02-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inget straff? 18-åringen fick 8 års fängelse, och 15-åringen fick 5 års fängelse! Det har aldrig hänt, varken tidigare eller senare, att barn fått så långa fängelsestraff. Så unga människor döms alltid till ungdomsvård, om de inte är nazister. De har fått oändligt mycket hårdare straff än alla jämförbara brottslingar, så det kan du inte klaga på.

I och med att straffet är avtjänat, är man fri och ska inte straffas ytterligare. Eller ska ens ungdomssynder följa en hela livet, nån sorts livstidsstraff?

ja livsstraff är alldeles utmärkt i dessa fall!!!
Citera
2015-02-09, 11:23
Medlem
Citat:

Nazist själv eftersom du är sån mån att uttrycka att dom fick det sk straffet för att dom va nazister??? Nej dom fick det straffet för att det va rått kallt mord!!! Och ja det borde förfölja dom hela livet med tanke på vad hans familj och vänner får leva med hela deras liv!!!!!!
Citera
2015-02-09, 13:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Nazist själv eftersom du är sån mån att uttrycka att dom fick det sk straffet för att dom va nazister??? Nej dom fick det straffet för att det va rått kallt mord!!! Och ja det borde förfölja dom hela livet med tanke på vad hans familj och vänner får leva med hela deras liv!!!!!!
Det är detta som är så fascinerande med fallet Hron. Annars när folk blir ihjälslagna mottas det med en gäspning, men i det här fallet dryper varje mening av hat.
En annan märklig omständighet är de extremt hårda straffen, det är mer upprörande än själva brottet.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/hur-kan-barn-bli-mordare/

"Men om de två tonåringarna skulle visa sig vara skyldiga till mordet på Therese kan de dömas till maxstraffet på fyra års sluten ungdomsvård.
- I Sverige är vi fortfarande ganska liberala och dömer unga brottslingar till milda påföljder, säger professor Jerzy Sarnecki"

I fallet Hron gäller tydligen inga regler, här kunde hur hårda straff som helst utdömas.
Citera
2015-02-10, 10:34
Medlem
Citat:
Det är detta som är så fascinerande med fallet Hron. Annars när folk blir ihjälslagna mottas det med en gäspning, men i det här fallet dryper varje mening av hat.
En annan märklig omständighet är de extremt hårda straffen, det är mer upprörande än själva brottet.

"Men om de två tonåringarna skulle visa sig vara skyldiga till mordet på Therese kan de dömas till maxstraffet på fyra års sluten ungdomsvård.
- I Sverige är vi fortfarande ganska liberala och dömer unga brottslingar till milda påföljder, säger professor Jerzy Sarnecki"

I fallet Hron gäller tydligen inga regler, här kunde hur hårda straff som helst utdömas.

Jag tycker samma i det fallet, i alla fall där det förekommer mord...
Citera
2015-02-10, 10:38
Medlem
Citat:

Men allt jag skriver är min åsikt och hur jag reagerat över fallet, jag är ingen som kan ge något straff vilket är tur för då hade vissa aldrig mer kommit ut vare sig dom är nazister eller inte... Men tar man någon annans liv helt iskallt så tycker inte jag man någonsin ska bli utsläppt
Citera
2015-02-14, 13:13
Medlem
Tjoflos avatar
När det här hände var Sverige fortfarande rätt så svenskt och då var händelser som detta extremt ovanligt. Nu är grov misshandel och våldsbrott dagliga i landet och det ser man på straffen som utdöms, det har blivit normaliserat.
Citera
2015-02-14, 13:17
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
nån sorts livstidsstraff?

I det här fallet känns livstid som ett normalt straff.

/VV
Citera
2015-02-14, 13:33
Medlem
IIIDraculs avatar
Hur kan såna psykopater komma undan så lätt. Dom dömer nån knarkare till fan 14 år men torterare som dom här får liten semester.
Citera
2015-03-25, 15:07
Medlem
Citat:

Att kalla morden för "ungdomssynder" är en underdrift som saknar motstycke.
Dessa personers agerande är definitionen av ondska, dessutom saknar Daniel Ha****n empati vilket knappast är något som man får med åldern.

De dömda är farliga för samhället och detta förändras inte av att vi har en daltande lagstiftning.
Kvittar om någon av dessa ligister så uppfann botemedel mot HIV, skulle ändå bedöma dom efter deras avskyvärda handlingar.

Förresten så är argumentet om att man inte vet vad man gör när man är 18 år gammal förlegat, medvetenhet om egna handlingar uppstår långt mycket tidigare än så.
Citera
2015-03-29, 16:57
Medlem
Jag vet vem han som fick 8 är, och jag har aldrig kommit ihop mig med honom, han fick ju vara ifred under straffet också. Men detta brottet är så jävla vidrigt, det kan vara det fegaste jävla mordet nånsin. Jag kommer aldrig ge mig på DH, men jag kan aldrig mer respektera honom. Jag lekte med tanken när han var en ny bekantskap, men han är för bra vän med mina vänner, så han verkar vara ett undantag, om man kan kalla det så, han ska inte vara så grisig, plus att han var äldst och skulle klara det utan de andra, så min bild av det hela blev/är att han kanske var lika aktiv, men det blir inte lika vidrigt iom att han gör något som han vågar göra utan de andra, och att han ses som trevlig av andra, förvisso såna som var partiska. Men jag tror de andra var mer taggade för de var yngre och där spelar gruppkänslan en större roll, inbillar jag mig.

Men, detta kanske inte är det värsta, jag ska inte förringa andra hemskheter, men detta har jag läst in mig på, och när man vet förloppet, och kan sätta sig i hur han kände det, så anser jag att de som utsatte JH för detta, utan att han ens hade gjort något? De ska räkna med att det kan ske något vilken dag som helst. Jag vet ju inte vilka de andra är, men skulle jag se någon av dem skulle jag inte kunna hålla mig.

Det som förvärrar det är att det var så utdraget, de hade ju chansen att avbryta det så länge, så det kan inte skyllas på en impuls-grej på fyllan, det var långdraget för det.

Jag är i vanliga fall av den åsikten att efter avtjänat straff så ar man sonat sitt brott. Men hur ska Breivik kunna sona sitt brott (för att hårdra det), och detta är ett så avskyvärt lågt brott som jag anser att man inte kan tvätta av sig. Det är för smutsigt. Våldtar man ett barn till de dör så förstår ni, och jag tycker detta är av samma grad, eller det är iaf så jävla ynkligt så vi skriver om det än.

Att de som hade kopplingar till högern fick cred där efter detta är ju så pinsamt.

Om någon har namnen eller domen så hade det varit grymt, för du ska inte leva tryggt med detta i bagaget, så funkar inte livet. Skrattar du högt när nån dör framför dina ögon, i synnerhet någon oskyldig och helt försvarslös, då är du bortgjord för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in