Flashback bygger pepparkakshus!
2007-05-07, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Easy666
Du försvarar honom endast för att han är/var ett nazzesvin som du ,hade det varit några invandrare som mördat john hron skulle du skrikit på dödsstraff. fy fan

Ja de hade dom säkert. Men leder en disskution om någon börja kalla någon anna för svin. Jag sypatiserar absolut inte med högerextremister, inge vänsterextremister för det, men med din öppning så kommer de bara leda till att tråden urartar.

Och tråden gäller inte om du tycker att nassar är svin eller inte, den gäller var hans mördare finns idag.

jag själv tycker detta är en tragedi när en ung man blir plågad till döds.
Måhända att han kanske var ett svin eller ej, men att bli plågad under så långt tid som han blev anser jag är sjukt och såldes skall såna männskor genom gå en kraftig rehabiliterg al.t lobotomi.

Vet att en, eller vet och vet, ryktet säger att en av möradre tatuerade sig på sidan av sitt huvud för att vara stolt över mordet.
Citera
2007-05-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Du får ursäkta mig, men jag kan inte se nån proportionalitet alls när Hron-mördarna eller svinen på Hallandsåsen bara får sitta i några få år. Och jag tror det finns en stor fara när daltandet når såna klimax att vanligt folk bara suckar och skakar på huvudet. Det allmänna rättsmedvetandet gröps ur mer och mer för varje sån händelse.

Du har uppenbarligen inte läst eller förstått vad jag skrev. Det där om proportionalitetsprincipen kontra allmänprevention/individualprevention är inget som jag själv hittat på. Det är det hela vårt samhälle bygger på. Redan de gamla grekerna (!) diskuterade i de här termerna, sedan att olika västerländska samhällen anser att vissa av de sakerna väger tyngre än andra är något annat.

Den proportionalitet som du verkar syfta på är dödstraff. För dödstraff motsvarar ju mord, eller kanske du tycker att gärningsmännen borde torteras först?

Hur skulle du själv se på att avtjäna fem år i fängelse? Hur tror du att ditt liv kommer att se ut när du kommer ut? Är dina vänner/familj kvar? Har du förändrats som person? Finns det något som du skulle kunna tänka dig att riskera fem års fängelse för?

Skälet till varför vi har domare & nämndemän och inte anhöriga till mordoffer som dömer ut straff är att vi i Sverige inte tycker att lynchningar och offentliga avrättningar är rätt sätt att hantera problemen på. Du kan sätta vilket jävla straff du vill på ex mord, säg tortyr+dödstraff, och lik förbannat kommer fortfarande ett antal mord begås. Se på USA där folk dödar varandra, de har högre mordsiffror i vissa delstater, ändå har de dödsstraff och livstid utan benådning i skalan för mord!

Försök att inte bara tänka med känslor, försök tänka med en stor portion förnuft, pedagogik, ekonomi och inte minst lite medmänsklighet. De anhöriga får ändå ett väldigt stort fokus, de har ett eget målsägarbiträde (ungefär som en extra åklagare i domstolen), de får skadestånd vare sig gärningsmannen betalar eller ej (genom brottsoffermyndigheten), de får reda på den dömdes permissioner, vistelseort, frigivning osv. Sverige är ett av de bästa länderna i världen på att stödja brottsoffer.

I fallet John Hron dömde domstolen i princip så strängt som de kunde, de kan inte döma till livstid för de får inte döma någon under 21 till livstid. Alltså måste de döma till tio år men de måste också ge sk strafflindring för att gärningsmannen var så ung och därmed sänktes straffet från 10 till 8.

Om vi skulle utgå från ditt sätt att se det så vill du dels ta bort gränsen för livstid, dvs att vi ska kunna döma alla, inklusive barn till livstid (eller 25 år)? Sedan verkar du heller inte vilja ha någon rabatt för de som är ungdomar? Domstolen dömde efter lagen och de dömde så strängt de rimligen kunde.
Citera
2007-05-07, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Legionvasa:

Men lilla gubben, Daniel wretström umgicks både med våldtäksmän och kvinnomisshandlare, han var delaktig i sådana aktiviteter också.

Tycker du att han förtjänade att bli stucken som en gris?

Nej tänkte väll det.

Ingen förtjänar att dö så där.
Citera
2007-05-07, 19:26
Medlem
karlsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Vad menar du?
Brottsoffer får en jävla massa pengar.
Gjorde en del dumheter i mina yngre år.
Samla på mig någon stans runt 269000 kr.
Och detta enbart på våld.
Detta har ja givet vis fått betala.
Så att brottsoffer inte får något är en stor lögn.
Va sägs, 12000 för ett par käft smällar?
Tycker de är grymt bra betalt.

269000 kr? Verkar som du torskade för misshandel rätt ofta i dina yngre dagar. Slogs du med polisen eller?

12000 kr för ett par käftsmällar.. beror ju helt på hur hårda dessa smällar är, eller hur?
Citera
2007-05-07, 19:27
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Du har uppenbarligen inte läst eller förstått vad jag skrev. Det där om proportionalitetsprincipen kontra allmänprevention/individualprevention är inget som jag själv hittat på. Det är det hela vårt samhälle bygger på. Redan de gamla grekerna (!) diskuterade i de här termerna, sedan att olika västerländska samhällen anser att vissa av de sakerna väger tyngre än andra är något annat.

Den proportionalitet som du verkar syfta på är dödstraff. För dödstraff motsvarar ju mord, eller kanske du tycker att gärningsmännen borde torteras först?

Hur skulle du själv se på att avtjäna fem år i fängelse? Hur tror du att ditt liv kommer att se ut när du kommer ut? Är dina vänner/familj kvar? Har du förändrats som person? Finns det något som du skulle kunna tänka dig att riskera fem års fängelse för?

Skälet till varför vi har domare & nämndemän och inte anhöriga till mordoffer som dömer ut straff är att vi i Sverige inte tycker att lynchningar och offentliga avrättningar är rätt sätt att hantera problemen på. Du kan sätta vilket jävla straff du vill på ex mord, säg tortyr+dödstraff, och lik förbannat kommer fortfarande ett antal mord begås. Se på USA där folk dödar varandra, de har högre mordsiffror i vissa delstater, ändå har de dödsstraff och livstid utan benådning i skalan för mord!

Försök att inte bara tänka med känslor, försök tänka med en stor portion förnuft, pedagogik, ekonomi och inte minst lite medmänsklighet. De anhöriga får ändå ett väldigt stort fokus, de har ett eget målsägarbiträde (ungefär som en extra åklagare i domstolen), de får skadestånd vare sig gärningsmannen betalar eller ej (genom brottsoffermyndigheten), de får reda på den dömdes permissioner, vistelseort, frigivning osv. Sverige är ett av de bästa länderna i världen på att stödja brottsoffer.
Visserligen har jag inget emot dödsstraff, men det är mer en reaktion på dom löjligt låga straff som döms ut för alla möjliga vidrigheter. Jag tror inte heller att tortyr som straff skulle minska antalet mord nämnvärt. Så enkelt är det inte. Proportionalitet för mig är inte nödvändigtvis dödsstraff för mord. Snarare 25 års fängelse. Man kan gott få halva sitt liv förstört. Och vissa brottslingar ska naturligtvis inte släppas ut överhuvudtaget. Jag kan inte se nåt större värde i att en av Hron-mördarna har lyckats vända sitt liv till nåt bra.
Citera
2007-05-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Visserligen har jag inget emot dödsstraff, men det är mer en reaktion på dom löjligt låga straff som döms ut för alla möjliga vidrigheter. Jag tror inte heller att tortyr som straff skulle minska antalet mord nämnvärt. Så enkelt är det inte. Proportionalitet för mig är inte nödvändigtvis dödsstraff för mord. Snarare 25 års fängelse. Man kan gott få halva sitt liv förstört. Och vissa brottslingar ska naturligtvis inte släppas ut överhuvudtaget. Jag kan inte se nåt större värde i att en av Hron-mördarna har lyckats vända sitt liv till nåt bra.

Se mitt ovanstående onlägg.

Min åsikt är f ö att de som aldrig borde släppas ut är de som borde vara föremål för psykiatrin.
Citera
2007-05-07, 19:41
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Se mitt ovanstående onlägg.

Min åsikt är f ö att de som aldrig borde släppas ut är de som borde vara föremål för psykiatrin.
Dom som aldrig ska släppas ut behöver ingen psykiatri.
Citera
2007-05-07, 20:17
Medlem
Celles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy666
Du försvarar honom endast för att han är/var ett nazzesvin som du ,hade det varit några invandrare som mördat john hron skulle du skrikit på dödsstraff. fy fan
Dödstraff för att invandrarna skulle ha busat med John?, nu får du väl kamma dig!

Tillbringade en tid i Kode för ca 2år sedan genom jobbet. En av killarna gick ofta förbi arbetsplatsen med sin hund och såg inte speciellt "skinskalleaktig" ut. Vet dock inte vem det var av dom.
Arbetskamraterna antydde även att ängeln John inte var någon ängel, precis som det redan lyfts fram i denna tråd.
Sedan kan man ju alltid undra om det hela hade hänt även om inte dessa gängmedlemmar hade fått utstå mobbning och våld?!
Citera
2007-05-07, 20:31
Bannlyst
Drcalyps>>>>>

Har aldrig påstått att någon ska behöva dö sådär.
Och att du sen ska komma med stenkastarnas egna påhittade lögner angående en avliden är förbannat lågt

Karlsberg>>>>

Ja ja gjorde några mindre begåvade saker.
Citera
2007-05-07, 20:47
Medlem
Celles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrCalypz
Men lilla gubben, Daniel wretström umgicks både med våldtäksmän och kvinnomisshandlare, han var delaktig i sådana aktiviteter också.
Nu blandar du ihop det lite. Han mördades av såna.
Citera
2007-05-07, 21:06
Medlem
Easy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celle
Dödstraff för att invandrarna skulle ha busat med John?, nu får du väl kamma dig!

Dödsstraff är ju precis vad nazister förespråkar, och när man ser namn som ariska brödraskapet och legion wasa så faller ju tankarna gärna åt det hållet ,men det kan ju vara jag som är helt fel ute
Citera
2007-05-07, 21:25
Medlem
CGGHs avatar
sliskiga Johns mördare bor i gbg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in