2008-04-14, 11:55
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
En fråga jag ställt mig som fotograf, varför i helvete är bilderna så sjukt usla?
Har försökt letat upp Exif-datan, men den är bortredigerad såklart...
Vad fan fotade de med, killen säger att han testade sin "nya kamera" och får bilder som ser ut som bilder från den första generationens mobilkameror...

EDIT:
Verkar även som idioten skickat in bilderna till EXPRESSENS jävla 71717-service, så han får antagligen 7171:- för årets viktigaste pressbild...
En anledning till den låga kvaliten kan ju vara att han tog en bild i ett mycket större sammanhang med Engla som en liten prick i hörnet av bilden. Detta har sedan klippts ut och förstorats så att man får uppfattningen att bilden är Engla när den i verkligheten kanske är en vy över sjön eller liknande.
Ett annat alternativ är kanske att den nya kameran är nåt billigt tjafs från en mack eller så.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
En fråga jag ställt mig som fotograf, varför i helvete är bilderna så sjukt usla?
Har försökt letat upp Exif-datan, men den är bortredigerad såklart...
Vad fan fotade de med, killen säger att han testade sin "nya kamera" och får bilder som ser ut som bilder från den första generationens mobilkameror...

EDIT:
Verkar även som idioten skickat in bilderna till EXPRESSENS jävla 71717-service, så han får antagligen 7171:- för årets viktigaste pressbild...
Han har väl tagit bilderna med en mobil och inte en riktig kamera.

Betalar inte Expressen 7171:- för månadens bild. Jag tror att de betala mycket mer för årets bild och de pengarna är han mycket väl värd.

Jag tror inte att någon fotograf någonsin i Sverige har tagit två bilder som fått samma betydelse för att lösa ett allvarligt brott.
Citera
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Inget sexbrott"
– Jag kan inte berätta några detaljer, men vad det gäller Engla var det inget sexbrott, säger Jan Kyrö.

Anders Eklund sa under förhöret att det var en ingivelse som ledde till angreppet på Engla.

– Det var en slump att han träffade på henne. Det var inget han planerat, säger Jan Kyrö.

42-åringen är delgiven misstanke om mord på Engla, men nekar till att ha dödat flickan avsiktligt.

Nekar till mord
– Han nekar till mord, men erkänner att han bragt henne om livet, säger Kyrö.

Enligt Jan Kyrö användes inga vapen när Engla bragdes om livet. Fortsatta förhör med Anders

aftonbladet.se

Ser ut som strypning, som många gissat. Men nekar till mord, tror ni han får igenom det?
Citera
2008-04-14, 11:56
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parvix
Man kan väl misstänka att Expressen betalat honom bättre än så, och bara slängt på 71717-loggan för att göra reklam för sig själva.
Man kan ju hoppas iallafall...
Men då är ju frågan, gjorde han det för pengarnas skull helt enkelt?
En normal människa skulle väl kontaktat polisen i första hand?
Iofs spelar det väl ingen roll då polisen får tillgång till de direkt, men när de där bilderna publicerades så fanns ju möjligheten att idioten fattat att han skulle torska och helt enkelt gått under jorden...
Citera
2008-04-14, 11:56
Medlem
Citat:
För att han borde gått till polisen kanske?
Som att han inte fattat att det var viktiga bilder?

Fast nu missar du turordningen -- sällskapet hörde av sig till mamman direkt på kvällen, och polisen plockade upp kameran vid 23-tiden på lördagskvällen. Han sålde bilderna när han fick tillbaka kameran från polisen.
Citera
2008-04-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Ja, det är dags att upprätta något sådant, ett omfattande DNA-register.

Först alla som har varit dömda, även sådana som avtjänat sina straff för många år sedan.

Sedan alla som någonsin har varit misstänkte, eller fått böter för blottande osv.

Jag tror att man skulle kunna lösa en del gamla fall.
Viktigare: rädda några liv.

(Och som argument för dem som vurmar om 'integritet': många skulle slippa bli oskyldigt misstänkta.)

Man skulle inte bli oskyldigt misstänkt. En dator kollar igenom alltihopa och då tycker jag inte man kan räknas som misstänkt eftersom datorn gör sådana sökningar ideligen. Framförallt så anser jag att integriteten är på ett visst sätt förbrukad när man begått brott av denna magnitude. Då tycker jag det är rimligt att man tyvärr får finna sig i att vara kvar i ett register ett bra tag framöver.

I enklare fall som när man har blivit av med körkortet eller precis tagit det, så har man väl en säkerhetzon på 2 år om jag inte minns fel.

Ytterliggare, varför har man inte en progressiv straffskala? För varje brott man begår så ökar mängden straff och på så sätt flytta ur brottslingarna ur samhället i proportion till straff. Det hade vi väl alla tjänat på ändå?
Citera
2008-04-14, 11:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Fast nu missar du turordningen -- sällskapet hörde av sig till mamman direkt på kvällen, och polisen plockade upp kameran vid 23-tiden på lördagskvällen. Han sålde bilderna när han fick tillbaka kameran från polisen.
Med största sannolikhet gjorde han det i samförstånd med polisen eftersom bilden på Engla visades någon/några dagar innan bilden på bilen dök upp. Så det verkar som en ovanligt ansvarsfull person som inte först gick till tidningarna innan han gick till polisen.
Citera
2008-04-14, 12:01
Medlem
JackassTREs avatar
Citat:
Inte helt säker på att jag förstår vad du menar men du får gärna bre ut dig lite om vem som läser, och vem som bidrar med information utan att egentligen förstå vad dom gör.

Förstår du inte vad jag menar så är du inte träffad tyvär, Men du har säkert andra goda egenskaper
Citera
2008-04-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Med största sannolikhet gjorde han det i samförstånd med polisen eftersom bilden på Engla visades någon/några dagar innan bilden på bilen dök upp. Så det verkar som en ovanligt ansvarsfull person som inte först gick till tidningarna.

Bilden på Engla lämnades ut av polisen på söndagen, i samråd med mamman.

I övrigt håller jag med; personerna i sällskapet framstår som klart seriösa (även om dom nog inte har så mycket val eftersom dom antagligen tänker fortsätta att bo på orten...)
Citera
2008-04-14, 12:05
Medlem
kattrackans avatar
Sov gott lilla Engla.
Har tänt ett ljus som brinner för dig idag.

Det är sjukt hur mycket den här händelsen gripit sig fast.
Så fruktansvärt hemskt, vedervärdigt och sorgligt.

Läste det när jag vaknade för ett par timmar sedan.
Jag kände henne inte heller. Bor inte i närheten eller någonting.
Men jag gråter för att världen är så sjuk.
Sånt här får inte hända.
Citera
2008-04-14, 12:11
Medlem
Kanske inte mord säger advokaten

– Det ska stötas och blötas vilka rubriceringar det blir. I Pernilla-fallet kommer det att handla om mord, när det gäller Engla är det osäkert, säger Jan Kyrö.

(AB)

Ja vad säger man...
Senast redigerad av rattelsnake 2008-04-14 kl. 12:12. Anledning: la till källa
Citera
2008-04-14, 12:11
Medlem
Alla på forumet som mer eller mindre anklagat mamman för att vara skyldig, kommer ni be om ursäkt eller rinner sådant av er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in