2008-04-13, 22:20
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Jag ser det snarare som att han drar vredet över sitt eget huvud. Det finns ingen anledning för honom att leva vidare, han kan aldrig kompensera det han har gjort. Ingen vill ha med honom att göra. Dessutom vore det att värna livet att sätta ett högt pris på dem som tar en oskyldig människas liv. Ett mildare straff sänder signalerna att man inte tycker brottet är så allvarligt.
Om han nu kan kopplas till ännu flera ouppklarade brott, skall han kunna förhöras och dömas för dem också. Det är det minsta andra offer förtjänar. Jag håller dock med om att han skall dömas till det strängaste straffet som är möjligt, i detta läge livstids fängelse.

Citat:
Han tar ett liv, blir av med sitt eget, tycker jag låter ganska vettigt, dessutom slipper familjen till Engla sitta och tänka på att han då och då kommer ut på permissioner, att han kanske till och med ler åt han får leva vidare och ha en del sköna stunder på fängelset, samtidigt som hans offer inte fick samma chans.
Tro mig, han kommer inte få det lätt i livet. Permissioner kan diskuteras dock.
Citera
2008-04-13, 22:20
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undran
Det sägs att hon hittades i Bodås i ett gruvhål. Som polisen redan hade genomsökt men inte hittat nått.
Källa? Förstår om du inte kan ge ut den dock...

Har du rätt, kudos.
Citera
2008-04-13, 22:21
Medlem
Adonirams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent
Vågar man gissa på rättspsykiatrisk undersökning --> "vård" i fem månader --> friskförklaring --> frigång?

Verkar det inte snarare som om han faktiskt inte är psykiskt sjuk i lagens mening, utan korkad, översexuell (fast tydligen inte utlösning i Pernillamordet - lyckades hon knäa honom och ta bort den lusten?) och ond.

Livstids fängelse är det i så fall ingen tvekan om.
Citera
2008-04-13, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Thomas Quick har sannolikt inte mördat någon alls. Han är en patologisk mytoman och har till och med erkänt mord på människor som visat sig vara i livet. Mycket lite stämmer i Quicks berättelser. Utan polis och åklagares bistånd hade han inte kunnat bli dömd alls.

Det är förvisso mycket möjligt, då teknisk bevisning mot Quick saknades i samtliga av de fall han blev dömd för...

När det gäller 42-åringen så är det dock annorlunda. Frågan om hurvida Pernilla-, och Engla-morden är de enda han har begått är därför helt klart intressant. Med tanke på 42-åringens personlighet, och att han bevisligen har dödat två människor, så är det inte alltför långsökt att tänka sig att han kan ha haft kål på fler än så.
Citera
2008-04-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravity2
Källa? Förstår om du inte kan ge ut den dock...

Har du rätt, kudos.
Folk som bor i bodås!! Sett när han kom dit och blev vallad.
Citera
2008-04-13, 22:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swetrot
Domen lär bli livstids fängelse, sedan är det ju upp till tingsrätten i Örebro så småningom att bedöma när ett straff skall tidsbestämmas. Hur praxis och lagar ser ut då vet vi knappast idag, men som det är idag är det få livstidsdömda som får sitta mindre än 20 år.

De flesta som får livstidsstraff tidsbestämd för ca 25 år. Längsta tidsbestämda straffet hittills är 32 år. Kortaste livstid som man kan få idag är ca 18 år (tidigare 15). När det gäller seriemördare så brukar de sällan få tidsbestämda livstid utan dör i fängelset innan dess. AE kommer inte att få kortare än 25 år.

Dock tror jag att han mördat fler, kanske även utomlands också, och fälls han för mord där så kommer att få verkställa straff där också om han nånsin blir fri i Sverige..
Citera
2008-04-13, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Då var min teori om gruvhål inte helt obefogad. Synd bara att jag letade på fel ställe.

Vad då vill du hitta ett lik? Är nog inget man vill önska någon att hitta. Det var bra att det var polisen som fick hitta henne med hjälp av AE. De är vana hantera sådana här hemskheter.

Kan bara svara för mig själv hade jag hittat en tioårings lik hade jag nog aldrig blivit människa igen på ett bra tag . Hade behövt psykologhjälp lång tid. Så trots allt var glad att du inte hitta henne.
Citera
2008-04-13, 22:24
Medlem
Bakkelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Du verkar tillräckligt korkad för det. Tyvärr

Kunde du inte tagit det via PM istället för att spamma tråden med ännu mera skit??

OT: Tror inte han har begått fler mord för isåfall hade han nog erkännt det samtidigt. Om han nu kände sig lättad över att ha erkännt två så borde han väl känna sig ännu mera lättad om han erkännt fler?
Citera
2008-04-13, 22:24
Bannlyst
Så här fungerar det ang straff

Straffen är korta. De riktigt långa straffen för sexbrott brukar vara på åtta år, och då sitter man ju bara av 2/3, så det blir ca sex år effektiv tid.

Nu är ju 42 åringen mördare och med två grova mord i bagaget (om han fälls) så blir det livstid, utan tvekan. OM han döms till fängelse, det kan ju bli rättspsykiatrisk vård också. Det som talar för fängelse är att han tidigare dömts till fängelse straff och därmed ansetts "frisk" nog för detta.

Så min gissning är att det blir fängelse, livstid (då kan han söka nåd och få omvandlat till ett minimum av 18 år, alltså sitta 12 år effektiv tid, men han kan ju också få avslag på nådeansökan)

På grund av brottets art blir han säkerligen placerad på specialavdelning någonstans.
Först blir det Kumlas utredningsavdelning där alla fångar som döms till straff längre än fyra år hamnar. Sedan får man se...
Citera
2008-04-13, 22:25
Medlem
usj, så ekkelt å høre hans røst...
http://mordhotare.tk/
Citera
2008-04-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Det som hänt Engla och Pernilla är tragiskt men ett nationellt DNA-register som poliser får kika i hur som helst är grovt integritetskränkande. Risken att oskyldiga åker dit eftersom polisen litar till ett DNA-register istället för ordentligt utredningsarbete är helt enkelt för stor. Tänk dig att du råkat lämna DNA på en plats som senare blir en mordscen. Du tas automatiskt in som misstänkt. Du kanske inte har nåt alibi och eventuellt passar profilen på hur gärningsmannen är... i bästa fall släpps du och om ingen annan misstänkt finns kommer kollegorna på jobbet kolla snett på dig i fortsättningen och stämpeln som mordmisstänkt kommer finnas med dig hela livet. I värsta fall fälls du.

Integritet och integritetskränkande! Man (läs jag) e så jäkla trött på detta integritetsbabbel. Att oskyldiga skulle börja trilla dit tror jag inte alls på. Åtminstone inte mer än idag.
Citera
2008-04-13, 22:26
Medlem
1987s avatar
Någon som vet om det rörde sig mer än bara ett mord?
Sexuellt utnyttjande? Misshandel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in