Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Jag känner ett barn med prognosen, fick förklarat hur sjukdomen drabbar honom. Jag hittade det här på Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline. Tycker att mycket stämmer in på AE beteende.
Ok. Jag efter det jag läst om personlighetsstörningar skulle jag säga att antisocial personlighetsstörning verkar långt mycket troligare.
De personer jag känner som lider av borderline är allt annat än känslokalla, och riktar eventuellt våld emot sig själva i första hand. Vidare är det som sagt människor med starka känslor, ofta kreativa, intuitiva och mycket empatiska. I stort sätt motsatsen till vad AE verkar vara som person.
"DSM-IV (diagnostisk och statistisk manual över psykiska sjukdomar, fjärde upplagan, mer) beskriver antisocial personlighetsstörning som ett genomgående mönster av bristande respekt för och kränkning av andras rättigheter som varat sedan 15-årsåldern. Mönstret tar sig minst tre av följande uttryck:
* är oförmögen att anpassa sig till rådande normer för lagligt beteende vilket visar sig i upprepade brottsliga handlingar
* har ett bedrägligt beteende, vilket visar sig i upprepade lögner, bruk av falska namnuppgifter eller försök att lura andra för nöjes eller personlig vinnings skull
* är impulsiv eller oförmögen att planera
* är irritabel och agressiv, vilket visar sig i upprepade slagsmål eller misshandel
* nonchalerar obekymrat såväl egen som andras säkerhet
* är ständigt ansvarslös, vilket visar sig i en oförmåga att etablera arbetsförhållanden eller att uppfylla ekonomiska åligganden
* visar brist på ångerkänslor, vilket visar sig i likgiltighet eller bortförklaringar efter att ha sårat, svikit eller bestulit någon"
Menar inte att man på nått sätt kan sitta och ställa diagnos baserat på det lilla man vet om honom. Men ska man gå på den infon man har så passar väl denna beskrivning in ganska bra...
Edit: litet stavfel