2008-04-14, 14:22
Medlem
BoISarens avatar
Från chatten med Ulf Åsgård på Expressen

Citat:
Fråga: Kommer man någonsin frige en person som begått denna typ av brott??
Svar: Det kommer i varje fall att ta mycket lång tid = flera dercennier.

Citat:
Fråga: Kan en advokat få detta till dråp? Kan det bli något annat straff än rättspsykiatrisk vård?
Svar: Det blir nog svårt att få ihop det till dråp, men de närmare omständigheterna kommer ju att framgå i samband med rättegången. Livstids fängelse är nog ett mer troligt alternativ.
Citera
2008-04-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Jag känner ett barn med prognosen, fick förklarat hur sjukdomen drabbar honom. Jag hittade det här på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline. Tycker att mycket stämmer in på AE beteende.
Prognosen? Diagnosen menar du?

1. Personlighetsstörning är en diagnos som inte ställs på barn.

2. Det finns absolut ingenting som tyder på att GM skulle ha en Borderline personlighetsstörning.
Citera
2008-04-14, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diirigo
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2249509.ab

Broderns uttalande:
"– Det är en fullständig chock.
– Hela familjen är chockad. Vi försöker trösta varandra nu.
Vi har inte haft en aning om det här."
De har ingen aning om hans "andra sida" vilket jag oxå tycker verka märkligt.
Om han nu bla. fått sparken, han inhämtats tidigare misstänkt för sexualbrott.
Hur kan man försöka försvara en sån här människa!!!
Hade det varit min bror, hade jag aldrig kunnat se honom i ögonen igen!!!!

Det borde ju iallafall ha gått upp ett ljus för dem att det inte stod rätt till i mannens huvud när de fick se mobilräkningarna på 10-tusentals kronor till sexnummer. För mig är det obergripligt att ingen reagerat med tanke på hans bakgrund.

Han skulle suttit på psykhem för länge sen.
Citera
2008-04-14, 14:29
Medlem
kattrackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Jag känner ett barn med prognosen, fick förklarat hur sjukdomen drabbar honom. Jag hittade det här på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Borderline. Tycker att mycket stämmer in på AE beteende.

Ok. Jag efter det jag läst om personlighetsstörningar skulle jag säga att antisocial personlighetsstörning verkar långt mycket troligare.
De personer jag känner som lider av borderline är allt annat än känslokalla, och riktar eventuellt våld emot sig själva i första hand. Vidare är det som sagt människor med starka känslor, ofta kreativa, intuitiva och mycket empatiska. I stort sätt motsatsen till vad AE verkar vara som person.

"DSM-IV (diagnostisk och statistisk manual över psykiska sjukdomar, fjärde upplagan, mer) beskriver antisocial personlighetsstörning som ett genomgående mönster av bristande respekt för och kränkning av andras rättigheter som varat sedan 15-årsåldern. Mönstret tar sig minst tre av följande uttryck:

* är oförmögen att anpassa sig till rådande normer för lagligt beteende vilket visar sig i upprepade brottsliga handlingar
* har ett bedrägligt beteende, vilket visar sig i upprepade lögner, bruk av falska namnuppgifter eller försök att lura andra för nöjes eller personlig vinnings skull
* är impulsiv eller oförmögen att planera
* är irritabel och agressiv, vilket visar sig i upprepade slagsmål eller misshandel
* nonchalerar obekymrat såväl egen som andras säkerhet
* är ständigt ansvarslös, vilket visar sig i en oförmåga att etablera arbetsförhållanden eller att uppfylla ekonomiska åligganden
* visar brist på ångerkänslor, vilket visar sig i likgiltighet eller bortförklaringar efter att ha sårat, svikit eller bestulit någon"

Menar inte att man på nått sätt kan sitta och ställa diagnos baserat på det lilla man vet om honom. Men ska man gå på den infon man har så passar väl denna beskrivning in ganska bra...

Edit: litet stavfel
Citera
2008-04-14, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Från chatten med Ulf Åsgård på Expressen

Citat:
Fråga: Kommer man någonsin frige en person som begått denna typ av brott??
Svar: Det kommer i varje fall att ta mycket lång tid = flera dercennier.

Citat:
Fråga: Kan en advokat få detta till dråp? Kan det bli något annat straff än rättspsykiatrisk vård?
Svar: Det blir nog svårt att få ihop det till dråp, men de närmare omständigheterna kommer ju att framgå i samband med rättegången. Livstids fängelse är nog ett mer troligt alternativ.

Han må vara lite tvivelaktig ibland den gode Ulf men här har han troligen helt rätt.
Citera
2008-04-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Kan stämma bra med avståndet.

Och ligger ju inte så långt från hans stuga i Nystilla-trakten heller, om man nu ska anta att han tänkt ta sig till "kända" trakter.

Fast triangeln runt Fäbodsjön var ju markerad redan på dom första sökkartorna, så att nog borde väl en punkt några kilometer från Bodås ligga inom sökområdet? Om dom nu inte pratade strunt, eller helt enkelt menade att det området inte sökts igenom strukturerat ännu.
Citera
2008-04-14, 14:31
Medlem
Chandler Bings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Prognosen? Diagnosen menar du?

1. Personlighetsstörning är en diagnos som inte ställs på barn.

2. Det finns absolut ingenting som tyder på att GM skulle ha en Borderline personlighetsstörning.
Ja, jag menade diagnos. Personen som faktiskt fått diagnosen är 14 år, eftersom jag är novis i ämnet så tyckte jag att det mamman berättade stämde överens med AE:s sätt att agera.
Citera
2008-04-14, 14:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parvix
Pratar vi om bilden på Engla eller bilden på bilen? Den förra var det ju polisen som släppte, inte expressen. Och har den senare synts på så många ställen? (har för mig att vi diskuterade detta i tråden tidigare, och då var det nog bara expressen och dn.se som hade bilden). Åtskilliga tidningar använde bilden från beslaget istället.

Hur funkar ersättning till fotografen för bilder som publiceras av polisen? Får han något överhuvudtaget, eller blir det "public domain" av hela klabbet.

Bilden kan aldrig vara polisens och det är inte polisen som släpper den. De kanske kan beslagta bilden tillfälligt av utredningstekniska skäl och sedan tillåta fotografen att släppa den. Men bilden tillhör fotografen så länge han inte har sålt (ensam)rättigheterna till den.
Citera
2008-04-14, 14:40
Medlem
Jag sitter och läser ikapp mig både i tråden och i media nu så jag kan ha missat det, men har man sagt något än om Englas mobil är hittad och i så fall vart den hittades?
Citera
2008-04-14, 14:42
Medlem
Har sagt det tidigare i tråden och jag säger det igen: spekulationerna om rättspsykiatrisk vård är än så länge helt grundlösa, och jag tvivlar starkt på att ny information om AE:s psykiska hälsa skulle peka åt det hållet.

1. I Sverige och många andra länder kan man bedömas vara psykiatriskt väsentligen frisk, även om man begått bestialiska barnamord.

2. Det finns en tydlig kriminalpolitisk strävan mot att de allra flesta skall dömas till fängelse, och att den psykiatriska vård som dock ofta anses befogad, skall bedrivas i öppen form.

3. Det finns ingeting i AE:s beteende eller person som talar för att han skulle lida av/agerat under inflytande av en allvarlig psykisk störning.
Citera
2008-04-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Fan vad smart, då kommer dom ju börja leva igen så fort vi får 10 000 namn.
Vad bra

nej, hade du läst längre bak så var det en namninsamling för att införa obligatoriskt dna.register på alla i sverige.
Citera
2008-04-14, 14:45
Medlem
LJGibbss avatar
[quote=zetalof]

3. Det finns ingeting i AE:s beteende eller person som talar för att han skulle lida av/agerat under inflytande av en allvarlig psykisk störning.[/quote]

Förutom att han har rövat bort och mördat en 10-årig tjej, och mördat en kvinna till år 2000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in