Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-05, 19:42
  #1
Medlem
Troians avatar
Verkar vara tuffa tider för polisen i Bergslagen/Dalarna/Västmanlandsområdet. Tioårig flicka utanför Hedemora försvann idag vid tretiden, på väg hem från fotbollsträningen. Polisen fick larmet 16.34.

Något säger mig att polisen är orolig att det är något brott som ligger bakom försvinnandet, eftersom man utlöst zonlarm i Dalarna, Västmanland, Gävleborg och Jämtland, och eftersom man söker efter ljusgrön Volvo. Antar att polisen av någon anledning tror att hon hoppat in i eller hämtats upp i bilen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2198527.ab
Citera
2008-04-05, 20:56
  #2
Medlem
Tuesdays avatar
Fjärde barnet på knappt en vecka

http://www.flashback.org/showthread.php?t=650282

Det verkar försvinna barn nästan varje dag nu.
Citera
2008-04-05, 22:22
  #3
Medlem
Helvete också, hoppas att tjejen kommer tillbaka välbehållen.
Citera
2008-04-05, 23:10
  #4
Medlem
carrolajns avatar
hoppas hoppas det inte är nån j***vla peddo eller nåt, man får ju nästan hoppas på vårdnads twist där pappan exempelvis kidnappar sitt eget barn(ingen elak pappa givetvis!!) konstigt med cykeln att den låg insläng inne i skogen(
Citera
2008-04-05, 23:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
http://www.flashback.org/showthread.php?t=650282

Det verkar försvinna barn nästan varje dag nu.

Ja det är skrämmande sådant här...



Har det varit ovanligt mycket barn som har försvunnit, av olika anledningar, senaste veckan?

Eller är det bara det att media har uppmärksammat oss på det?
Citera
2008-04-05, 23:29
  #6
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Ja det är skrämmande sådant här...



Har det varit ovanligt mycket barn som har försvunnit, av olika anledningar, senaste veckan?

Eller är det bara det att media har uppmärksammat oss på det?

Åtminstone två av dem har ju återfunnits, en nedsjunken i vattnet (autistisk pojke i Örnsköldsvik) och en på bussen till Värmdö. Den tredje som tidigare försvunnit lär också ha återfunnits, annars skulle vi fått läsa mer om det...

Just i det här fallet dock så känner jag en viss oro. I de flesta fall när barn försvunner så återfinns dem hos en anhörig/vän eller så har de råkat ut för någon olycka. En tioårig flicka känns som tillräckligt gammal för att inte gå vilse i skogen. Nej, jag tror hon frivilligt eller ofrivilligt gått in i en bil.

Samtidigt är det ju ytterst ovanligt att barn kidnappas av främlingar. Och ännu mer sällan att de inte återfinns. Mig veterligen är det bara två barn som "försvunnit" de senaste tjugo åren, Jasmine (i Eksjö eller annan plats i småland), och en flicka i Göteborgstrakten. Båda var runt fem till tio år gamla.

Så, rent statistiskt lär hon återfinnas. Men jag känner mig inte säker på i vilket skick...
Citera
2008-04-05, 23:34
  #7
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrolajn
konstigt med cykeln att den låg insläng inne i skogen

När jag först i afton såg det här så tänkte jag: inte Dalarna nu igen. De har ju haft fullt sjå med Ros-Marie Hillring-mordet.

Men håller med dig att det är konstigt med cykeln. Detta tyder ju tyvärr lite på att hon blev tvingad att åka med på något sätt. Om det varit någon släkting eller bekant så hade de väl tagit med sig cykeln ?. En tio-årings cykel ryms väl i de flesta bilars bagageluckor ?.

Man vill ju inte tro det värsta men jag tar mig friheten att spekulera lite ändå. Är det ett brott med i det här så tror jag på en impulsgrej. Hon hade ju bara en kilometer att cykla och att planera något på en så kort sträcka låter mindre troligt. Risken för upptäckt är för stor.

Men som sagt, hoppas att det här inte har något brottsligt bakom.

Ingen Hedemora-bo som kan kommentera det här ?

EDIT: Angående sträckan som hon hade att cykla så anges den till några kilometer enligt Dalarnas Tidningar som ju borde veta detta bäst.

Detta citat ur DT gör en oroad också:
Citat:
Ett samtal från flickans mobil ringdes vid tiden för försvinnandet men mottagaren, en familjemedlem, hann inte svara. När denna ringde tillbaka till flickan svarade hon inte i sin telefon.

Jag är ju inte någon barnspsykolog, men inte tror jag att flickan efter att inte fått kontakt med föräldrarna stänger av telefonen.
__________________
Senast redigerad av Celeron 2008-04-05 kl. 23:48.
Citera
2008-04-05, 23:39
  #8
Medlem
Santa Clauss avatar
Vad i helvete!? Där bor ju jag!

Lillsyrran är lika gamal (hon är här hemma), men hon har många kompisar i samma ålder i stan.
Uch då... Hoppas att det inte är så illa som det verkar.

EDIT:
Lokaltidningen:
http://www.dt.se/brottsplats/article298645.ece
Citera
2008-04-05, 23:45
  #9
Medlem
Hennes mobil måste ha blivit avslagen eller att hon inte svarar, stog inget om det vad jag läste....
Citera
2008-04-05, 23:48
  #10
Medlem
Santa Clauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGenius
Hennes mobil måste ha blivit avslagen eller att hon inte svarar, stog inget om det vad jag läste....
Citat:
Ett samtal från flickans mobil ringdes vid tiden för försvinnandet men mottagaren, en familjemedlem, hann inte svara. När denna ringde tillbaka till flickan svarade hon inte i sin telefon.

Tolkar det som att personen precis missade att svara, och ringde tillbaka direkt?

Om det är så illa som det verkar så antar jag att förövaren hörde att mobilen ringde och tog den...
Citera
2008-04-05, 23:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Åtminstone två av dem har ju återfunnits, en nedsjunken i vattnet (autistisk pojke i Örnsköldsvik) och en på bussen till Värmdö. Den tredje som tidigare försvunnit lär också ha återfunnits, annars skulle vi fått läsa mer om det...

Just i det här fallet dock så känner jag en viss oro. I de flesta fall när barn försvunner så återfinns dem hos en anhörig/vän eller så har de råkat ut för någon olycka. En tioårig flicka känns som tillräckligt gammal för att inte gå vilse i skogen. Nej, jag tror hon frivilligt eller ofrivilligt gått in i en bil.

Samtidigt är det ju ytterst ovanligt att barn kidnappas av främlingar. Och ännu mer sällan att de inte återfinns. Mig veterligen är det bara två barn som "försvunnit" de senaste tjugo åren, Jasmine (i Eksjö eller annan plats i småland), och en flicka i Göteborgstrakten. Båda var runt fem till tio år gamla.

Så, rent statistiskt lär hon återfinnas. Men jag känner mig inte säker på i vilket skick...

Ja det finns ju onekligen en del uppgifter i det här fallet som verkligen sänder ut starka signaler utav oro, cykeln och mobilsamtalet.
Citera
2008-04-06, 00:12
  #12
Medlem
antonivanssons avatar
om ni bor där.... gå ut och leta!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback