2008-04-12, 18:51
Bannlyst
Ngn stort som hänt idag?

Så, Äntligen tillbaks efter arbetet.

Vad jag har hört pår adion är det inte mkt som hänt idag.

Ngt speciellt som kommit fram här de senaste 14 timmarna?
Citera
2008-04-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-M Johansson
Troligen att man vet betydligt mer än vad man går ut med. Bär mig emot att skriva det, man har möjligen indikationer på att flickan är död och inväntar tekniska undersökningar för att kunna sätta blåslampa på den anhållne med riktigt hållbara och säkrade bevis.

Att sökning fortfarande pågår tycker jag visar att det finns bra människor med empati och inkänningsförmåga fortfarande. Glöm inte att det dessutom finns poliser som är med i söket.

Flickan ska hittas. Punkt slut. Det är så man tänker.

men indikationer räcker ju inte. Är dom inte 100 på att hon är död så är det ju bråttom...helgpaus låter helt sanslöst sjukt i mina öron.....
Citera
2008-04-12, 18:53
Medlem
perVers2.1s avatar
Funderar kring "syftet", var det ett överlagt brott eller en stundens ingivelse? Kom GM åkande på vägen utan en tanke på att våldta eller var han ute och letade? Tänker en våldtäktsman alls under dådet, jag menar på följder, risker osv eller är det lustarna som tagit över helt?

Enda chansen att våldta utan att kunna bli igenkänd och att "behöva" döda, skulle väl vara att antingen vara maskerad eller att söva/förblinda offret.
Om nu GM sövde eller oskadligjorde Engla för transport till en plats där han kunde utnyttja henne, visste han då redan vad som skulle ske med henne efter dådet?

Vad gäller polisens arbete är jag faktiskt rejält kritisk pga av schabblet med spårningen av mobiltelefonen. Dessutom borde polisen så snart dom befarade brott, använt helikopter med värmekamera för att snabbt kunna söka igenom ett stort område kring Englas hem. Risken att hon låg skadad i terrängen måste väl ansetts värd att kontrollera. Den sista kritiken avser polisens förhörsmetod som verkar gå ut på att man har all tid i världen..
Det första förhöret sköts upp ett dygn och nästa skall inte hållas förrän på måndag, det måste innebära antingen att man VET att Engla är död ELLER att man begår ett tjänstefel.
Citera
2008-04-12, 18:54
Medlem
L-M Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanserill
men indikationer räcker ju inte. Är dom inte 100 på att hon är död så är det ju bråttom...helgpaus låter helt sanslöst sjukt i mina öron.....

Jag kan inte uttrycka mig tydligare än så. Tyvärr. På goda grunder tror jag att "helgavbrottet" i alla fall vad gäller hörande av den häktade har goda skäl.
Citera
2008-04-12, 18:54
Medlem
Citat:
Troligen att man vet betydligt mer än vad man går ut med. Bär mig emot att skriva det, man har möjligen indikationer på att flickan är död och inväntar tekniska undersökningar för att kunna sätta blåslampa på den anhållne med riktigt hållbara och säkrade bevis.

Att bara en bråkdel släppts är ju rätt uppenbart, och som jag tjatat om tidigare så borde man ju fått en hel del indikationer från dom tekniska undersökningar som inletts men inte avslutats.

(eller är det vattentäta skott mellan tekniker och utredare i sverige?)

Citat:
Att sökning fortfarande pågår tycker jag visar att det finns bra människor med empati och inkänningsförmåga fortfarande. Glöm inte att det dessutom finns poliser som är med i söket.

Vilket påminner mig om att ett antal frivilliga FB:are ju har rapporterat från sök-aktiviteterna tidigare. Något nytt från idag, grabbar och tjejer?
Citera
2008-04-12, 18:55
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egot
- Enligt uppgifter till Expressen var den häktade 42-åringens mobil kvar i området, tills han körde iväg med lastbilen, ett dygn efter lilla Englas försvinnande. -

med 'området' menas väl en specifik mobilmast, som registrerat 42 åringens mobil i över ett dygn innan mobilen förflyttades söndagskvällen när han plockade upp den på väg söderöver i lastbilen.

det naturliga hade ju varit att mobilen förflyttades med ae.

hem och städa bilen

tanka saaben på söndagen

återigen äta på lappens

han ville nog men vågade inte åka hämta mobilen just då p.g.a. det pådrag som var efter engla.

han kunde åkt med lastbilen måndag morgon men valde att åka redan söndagskväll när sökandet avslutats för dagen och hämta mobilen.

att det skrivs i headern på denna artikel tyder på att han inte hade mobilen med sig hela helgen. hade han haft det så blir det en icke nyhet som inte publicerats alls.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1120360/allt-fler-viktiga-spar-pekar-mot-42-aringen
Han hade kanske en tid att passa med lasten, som krävde att han körde på söndagen. Lastbilschaufförer jobbar inte må-fr 8-17 (sista meningen låter lite snutig, men det är inte min avsikt)
Citera
2008-04-12, 18:57
Medlem
Citat:
Jag kan inte uttrycka mig tydligare än så. Tyvärr. På goda grunder tror jag att "helgavbrottet" i alla fall vad gäller hörande av den häktade har goda skäl.

ja d e ju säkert så,...men då hoppas jag verkligen att dom är 100. Även om det verkligen tar emot att hoppas nåt sådant? (vilket jag eg. inte gör...men ni fattar) för väljer polisen att vänta med förhör tills på måndag utan att vara säkra på att flickan är död är vad mig anbelangar mycket märkligt.... förstår att dom inte ska pressa som sagt - för det kan ge tvärtomeffekt..men dom kan väl ljuga ihop att han kan få strafflindring lr vad som helst....de får ju ljuga säger ni...
Citera
2008-04-12, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llanserill
vad menar du? varför ska det få ta sin tid?

Alternativ 1, flickan lever inte om hon fortfarande är kvar i skogen.
Alternativ 2, om fler personer är inblandade får man förmoda att flickan får de förnödigheter hon behöver.

Det är förståss även tidsbrist i den andra fallet då ev. medförövare kan agera vidare. Liksom polisen tror jag dessvärre inte på alternativ 2 så om flickan ändå inte lever är det allra viktigaste just nu att polisen gör sitt arbete rätt. Tidsaspekten för att finna flickan vid liv har passerat.
Inte desto mindre krävs det framgång i fallet och även i det finns en tidsfaktor.
Senast redigerad av catami 2008-04-12 kl. 19:01.
Citera
2008-04-12, 19:00
Medlem
och dessutom skulle jag vilja hävda att det är bråttom ÄVEN om hon är död. Det är bråttom att ge hennes anhöriga svar. Så det kan börja sörja... Det är bråttom att samla tekniska bevis på kroppen?

Det kan väl aldrig vara oviktigt att hitta en försvunnen kropp.

Det ENDA jag kan tänka mig som är logiskt är att de 1. är 100 på att hon ej lever och 2. de ser det som mer sannolikt att få ett erkännande om de låter honom svettas ensam i en cell helt utan kontakt med människor i 2 dygn och SEDAN förhör honom, än att förhöra honom nu??

Någon profilare kanske har gett dom denna rekomendation..? Men då är det som sagt BARA okey om de VET att hon är död.
Citera
2008-04-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Han hade kanske en tid att passa med lasten, som krävde att han körde på söndagen. Lastbilschaufförer jobbar inte må-fr 8-17 (sista meningen låter lite snutig, men det är inte min avsikt)
Visst kan de åka redan på en söndag. Varje söndagkväll är det en lastbil med släp som lämnar ett industriområde i närheten av där jag bor.
Citera
2008-04-12, 19:03
Medlem
Citat:

Flickan ska hittas. Punkt slut. Det är så man tänker.

Det var just den slutsatsen jag hade dragit också, fan också.
Citera
2008-04-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Funderar kring "syftet", var det ett överlagt brott eller en stundens ingivelse? Kom GM åkande på vägen utan en tanke på att våldta eller var han ute och letade? Tänker en våldtäktsman alls under dådet, jag menar på följder, risker osv eller är det lustarna som tagit över helt?

Enda chansen att våldta utan att kunna bli igenkänd och att "behöva" döda, skulle väl vara att antingen vara maskerad eller att söva/förblinda offret.
Om nu GM sövde eller oskadligjorde Engla för transport till en plats där han kunde utnyttja henne, visste han då redan vad som skulle ske med henne efter dådet?

Vad gäller polisens arbete är jag faktiskt rejält kritisk pga av schabblet med spårningen av mobiltelefonen. Dessutom borde polisen så snart dom befarade brott, använt helikopter med värmekamera för att snabbt kunna söka igenom ett stort område kring Englas hem. Risken att hon låg skadad i terrängen måste väl ansetts värd att kontrollera. Den sista kritiken avser polisens förhörsmetod som verkar gå ut på att man har all tid i världen..
Det första förhöret sköts upp ett dygn och nästa skall inte hållas förrän på måndag, det måste innebära antingen att man VET att Engla är död ELLER att man begår ett tjänstefel.

Jag tror det var "Stundens ingivelse" detta...
Planer(på barn) hade han nog redan, men då inte om just när...

"Hur agerar polisen vid en anmälan om en försvunnen person?
Svårt att besvara. Om det gäller ett försvunnet barn så blir pådraget stort och omedelbart. Inte alltid för att man misstänker brott, men det är alltid kritiskt när ett barn försvinner. De kan ju frysa ihjäl, trilla i sjön eller råka ut för precis vad som helst. När vuxna personer försvinner så händer det i normalfallet inte särskilt mycket, inte till att börja med i alla fall. Många människor försvinner frivilligt, det rör sig om tusentals varje år. Omkring 95 % av dessa kommer välbehållna tillbaka
."
http://www.efterlyst.tv3.se/index.php?option=com_content&view=article&id=6600: sms-fragor-7-2-2008&catid=6:sms-fragor-och-svar&Itemid=33
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in