2008-04-09, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vet inte om Leif GW:s teori är smartare än någon annans. Men vi ska ha klart för oss att Lillrunken är "han-som-dom-tog-först". Och i ganska många spaningsmordfall så har "han-som-dom-tog-först" visat sig vara oskyldig.

I Arboga, för att ta ett aktuellt exempel.

Men visst är det intressant att hans bil kan bindas till tiden och platsen. Klart som fan att polisen plockar in en känd sexförbrytare när hans bil figurerar i omedelbar anknytning till att en tjej försvinner. Men är det han, då bör man hitta spår av tjejen i bilen - och det bör vara betydligt lättare att hitta DNA-spår av specifik person där än i en fullkomligt nedblodad radhushall.

Och hittas flickan snart så kan de säkert finna spår från honom på henne. Ju snabbare desto bättre antar jag.
Citera
2008-04-09, 10:22
Medlem
Flinta82s avatar
Är det inte lite tjatigt med alla dessa professorer som ska uttala sig hela tiden om aktuella brottsmål?

"I dom allra flesta fall finns gärningsmannen bland dom närmast anhöriga".

Bla bla bla, har vi hört det förut? Kommer aldrig med nåt nytt, därav lite tjatigt.
Citera
2008-04-09, 10:28
Medlem
H.E.L.s avatar
Är det inte i detta läget som de skall skicka in en polis med invandrarbakgrund som förhörsledare? En garvad krigsfånge som förstår sig på tortyr.
Med ett as som 42-åringen så har de ju inget att förlora.
1. Han erkänner.
2. Han är oskyldig, men fick lida för sina synder.
Citera
2008-04-09, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudbina
Något som slog mig när jag läste följande artikel, http://www.expressen.se/nyheter/1.1116064/de-antastades-av-misstankte-42-aringen är att där stod att 14-åringa Malin och hennes väninna städat hemma hos den misstänkte. Enligt Englas lapp ville hon ju komma i kontakt med människor som hade olika sysslor hon kunde utföra.
Kan det vara så att den misstänkte fått hennes nummer därifrån och följaktligen vetat var hon bor?
Kan det till och med vara så att han inledde med orden: "Jag har sett din lapp..." för att få flickan att stanna och kliva av cykeln?

Rena spekulationer givetvis men jag såg liksom ett litet samband där.

Det skulle också ha kunnat ge honom anledning att tro att hon var något äldre. Jag reagerade på att de var väldigt unga för att sätta upp sånna anslag.
Citera
2008-04-09, 10:29
Medlem
chribsson2s avatar
Har själv en tioårig dotter och detta har påverkat mig långt mer än jag trodde. Man hoppas ju trots att intellektet vet att det är en extremt liten chans. Jag vill inte bli pro-dödsstraff men sådana här händelser får mig alltid att vackla i frågan. Hoppashoppashoppas....
Citera
2008-04-09, 10:30
Medlem
Avslöjads avatar
Är det denna person vi pratar om?

http://hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?vad=Anders+Eklund&var=Tors%e 5ker&Vkiid=elvJmHXOPJcOOlE3uNKvjA%3d%3d&Vkid=50279 768
Citera
2008-04-09, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Är det inte lite tjatigt med alla dessa professorer som ska uttala sig hela tiden om aktuella brottsmål?

Bla bla bla, har vi hört det förut? Kommer aldrig med nåt nytt, därav lite tjatigt.

Fördelen är att vi människor många gånger följer ett visst mönster. Statistik är bra på sitt sätt. Många, många brott blir lösta just tack vare denna statistik och kunskap hos dem som utreder brott och brottslingar. Gärningsmannaprofiler t ex är en ypperlig tillgång i utredningar. Men då och då dyker de upp fall där allt talar emot statistiskt sätt och då blir professorerna ställda mot väggen
Citera
2008-04-09, 10:32
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vet inte om Leif GW:s teori är smartare än någon annans. Men vi ska ha klart för oss att Lillrunken är "han-som-dom-tog-först". Och i ganska många spaningsmordfall så har "han-som-dom-tog-först" visat sig vara oskyldig.

I Arboga, för att ta ett aktuellt exempel.

Men visst är det intressant att hans bil kan bindas till tiden och platsen. Klart som fan att polisen plockar in en känd sexförbrytare när hans bil figurerar i omedelbar anknytning till att en tjej försvinner. Men är det han, då bör man hitta spår av tjejen i bilen - och det bör vara betydligt lättare att hitta DNA-spår av specifik person där än i en fullkomligt nedblodad radhushall.
...och om det INTE är han, borde han ju sett något. Det var bara 55 sek. mellan bilderna
Citera
2008-04-09, 10:33
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82

Kan ju bero på att det är så för det mesta, eller hur?
Citera
2008-04-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
...och om det INTE är han, borde han ju sett något. Det var bara 55 sek. mellan bilderna

Precis, om man ska gå på hans påkörd-av-en-bil-teori, så kan det ju bara finnas en misstänkt. Om hans bil nu inte har varit stulen under de aktuella dagarna.
Citera
2008-04-09, 10:36
Medlem
Psykopat på fats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avslöjad
Är det denna person vi pratar om?

http://hitta.se/ViewDetailsWhite.aspx?vad=Anders+Eklund&var=Tors%e 5ker&Vkiid=elvJmHXOPJcOOlE3uNKvjA%3d%3d&Vkid=50279 768

Få se nu - hans namn har nämnts otaliga gånger i tråden samt var han bor. Ja, även vilket år han är född. Tror du verkligen det finns flera med samma namn i lilla Torsåker? LÄS TRÅDEN innan du kläcker ur dig nåt.
Citera
2008-04-09, 10:36
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Är det inte i detta läget som de skall skicka in en polis med invandrarbakgrund som förhörsledare? En garvad krigsfånge som förstår sig på tortyr.
Med ett as som 42-åringen så har de ju inget att förlora.
1. Han erkänner.
2. Han är oskyldig, men fick lida för sina synder.
Sagt av gamle Blue innan o jag står för det, ge mig en 10 minuter med han o rätt verktyg så vi vet var flickan är om han är skyldig.
Om inte så var han värd det ändå svinet......

http://www.rondak.org/history/lynchmob.gif
Senast redigerad av Bluebeast72 2008-04-09 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in