2008-07-01, 00:33
  #10117
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ca va
Tycker media har varit väldigt tyst med att rapportera något positivt överhuvudtaget om tyskan, det är helt uppenbart att media har valt att göra henne skyldig. Tragiskt om det visar sig att hon är oskyldig. Jag tror inte jag har hittat en enda artikel där tyskan uttalar sig, och då menar jag inte nu under tiden hon sitter häktad utan media hade väl kunnat få till en intervju eller några ord när hon var försatt på fri fot i Tyskland?

Men Ca va
Hon var intagen på en psykiatrisk klinik då. Hon hämtades därifrån när hon blev omhäktad.
Kan inte tänka mig att de skulle få göra en intervju då. Men hennes mor gav intervju. Hennes vän i Tyskland gav intervju.
Hennes hyresvärdinna har uttalat sig i pressen såväl som Erik, hennes vän här i Sverige.
Så visst har det funnits folk runt henne som pratat.
Du får nog kolla tillbaka lite.
2008-07-01, 00:36
  #10118
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Då det handlar om tyskans vänner samt hyresvärd så är det förvånansvärt tyst från de ledet i media jämfört med hur det snackas från offrets sida.
Hyresvärden hade kunnat tjäna en hacka på att prata ut i tidningar om hur det var att ha en kaninkokerska i sin lägenhet men tystnad råder då det gäller den biten samt en stulen hammare.
Tror ni hyresvärden har fått yppandeförbud?

Vi har den här gamla artiklen där tre gamla vänner talar gott om henne. Även med intervju av hyresvärden och mamman. Sen har vi "Erik" och den franska studenten som sagt något personligt om henne.

Ofta i sådana här fall brukar det dyka upp gamla förskolefröknar och småskolekamrater som berättar vilken kuf MT var redan som barn. Tydligen har inte tidningarna hittat någon som är villig att snacka skit.
2008-07-01, 01:20
  #10119
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Det handlar nog mer om att de i tyskans omgivning är mer intelligenta än arbogafolket. Tyskans närstående förstår det dåraktiga i att uttalas sig om något i media.

Det har jag ingen åsikt om, men tydligen har CS en läkare och en tandläkare i sin närmare bekantskapskrets och det stämmer lite dåligt med en schablonbild av en trasig existens som hankar sig fram.
2008-07-01, 01:22
  #10120
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vi har den här gamla artiklen där tre gamla vänner talar gott om henne. Även med intervju av hyresvärden och mamman. Sen har vi "Erik" och den franska studenten som sagt något personligt om henne.

Ofta i sådana här fall brukar det dyka upp gamla förskolefröknar och småskolekamrater som berättar vilken kuf MT var redan som barn. Tydligen har inte tidningarna hittat någon som är villig att snacka skit.
Denna svartmålning av tyskan verkar komma från ett ensidigt håll.
Kan tänka mig att hennes vänner inte känner igen denna bestialiska person och är stumma av förvåning av vad som framkommit i media från X:ets sida där vänner pratar ut.
Hittade denna gamla artikel där hon utpekas som smygare och oförskämd inneboende som inte hälsar på grannar.
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1093429/hon-var-en-enstoring
2008-07-01, 06:13
  #10121
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Då det handlar om tyskans vänner samt hyresvärd så är det förvånansvärt tyst från de ledet i media jämfört med hur det snackas från offrets sida.
Hyresvärden hade kunnat tjäna en hacka på att prata ut i tidningar om hur det var att ha en kaninkokerska i sin lägenhet men tystnad råder då det gäller den biten samt en stulen hammare.
Tror ni hyresvärden har fått yppandeförbud?

Det är också stor skillnad på vad CS vänner och bekanta säger om henne mot vad som sägs av T:s vänner...Enligt dem som är hennes vänner säger alla att de inte tror att hon skulle kunna begå ett sådant här brott. Hon beskrivs som snäll, hjälpsam, vänlig, en tjej man kan lita på. Sen att hon brottas med psykisk ohälsa (vilket hon tagit tag i) verkar inte ses som något stort problem. I Arboga beskrivs hon som kaninkokerskan..komplett galen. Kan en person verkligen visa så totalt olika sidor eller är det efterkonstruktioner som blivit värre och värre ju mer folk har pratat?
2008-07-01, 10:41
  #10122
Medlem
ooooos avatar
Det jag inte förstår, av vad ni i Tyskmaffian (japp, nu blir ni också ihopbuntade och satta i samma fack) håller på med, är detta:

Okej, ni tror inte att CS har gjort detta. (Vilka anledningar ni har till detta struntar jag i, jag är fortfarande 100% säker på att det är hon.) Men, om det nu är någon annan: Gör det Max och Saga mer levande? Gör det Emma till mindre av ett offer? Får hon sina barn tillbaks om det är nån annan som gjort detta?

Varför i hela friden anser ni det rätt och riktigt att skriva nedsättande kommentarer om Emma och Nicklas med familjer? Oavsett vem mördaren är, är det ju fortfarande deras barn som mördats! Det är de som är offer i det här! Det spelar ingen roll hur mycket knark Nicklas har eller inte har tryckt i sig. Det spelar ingen roll om Emma gått 3 år på gymnasiet eller 7 år på universitet. De är Max och Sagas föräldrar oavsett!

CS kan ni känna sympati för, CS kan ni försvara trots det hon är misstänkt för, trots hennes brokiga förflutna. Och det är jättebra, om ni verkligen tror att hon är oskyldig. Men måste ni i samma andetag kasta skit på de verkliga offren i det här? Måste ni svartmåla de personer som behöver vår empati allra mest? De som behöver vårt stöd och vår uppmuntran allra mest?

Skulle CS, mot all min förmodan, vara oskyldig så har hon iallafall inte drabbats av den förlust som Emma och Nicklas har gjort! Skulle hon vara oskyldig har hon förlorat 3 månaders frihet och chansen att gå på sin mammas begravning. Kan det verkligen mäta sig med den förlust som Emma och Nicklas med familjer och vänner utstått och utstår varje dag? Kan hennes sorg verkligen mäta sig med det nattsvarta hål som Emma måste försöka klättra upp ur?

Nej, det kan det inte! Jag skulle mycket hellre sitta i hennes sits, om hon är oskyldig, än i Emmas! Emma får aldrig sina barn tillbaks, men är CS oskyldig blir hon släppt om högst ett par månader.

Ni blir så besatt av att få CS ansedd som oskyldig, ni blir så besatta av att försvara henne att ni helt glömmer vad det här handlar om. Att ni glömmer vilka som de största offren i det här...
2008-07-01, 10:48
  #10123
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
. Kan en person verkligen visa så totalt olika sidor eller är det efterkonstruktioner som blivit värre och värre ju mer folk har pratat?

Ja, en person kan visa så totalt olika sidor. Finns många exempel på.
2008-07-01, 11:44
  #10124
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Det jag inte förstår, av vad ni i Tyskmaffian (japp, nu blir ni också ihopbuntade och satta i samma fack) håller på med, är detta:

Okej, ni tror inte att CS har gjort detta. (Vilka anledningar ni har till detta struntar jag i, jag är fortfarande 100% säker på att det är hon.) Men, om det nu är någon annan: Gör det Max och Saga mer levande? Gör det Emma till mindre av ett offer? Får hon sina barn tillbaks om det är nån annan som gjort detta?

Varför i hela friden anser ni det rätt och riktigt att skriva nedsättande kommentarer om Emma och Nicklas med familjer? Oavsett vem mördaren är, är det ju fortfarande deras barn som mördats! Det är de som är offer i det här! Det spelar ingen roll hur mycket knark Nicklas har eller inte har tryckt i sig. Det spelar ingen roll om Emma gått 3 år på gymnasiet eller 7 år på universitet. De är Max och Sagas föräldrar oavsett!

CS kan ni känna sympati för, CS kan ni försvara trots det hon är misstänkt för, trots hennes brokiga förflutna. Och det är jättebra, om ni verkligen tror att hon är oskyldig. Men måste ni i samma andetag kasta skit på de verkliga offren i det här? Måste ni svartmåla de personer som behöver vår empati allra mest? De som behöver vårt stöd och vår uppmuntran allra mest?

Skulle CS, mot all min förmodan, vara oskyldig så har hon iallafall inte drabbats av den förlust som Emma och Nicklas har gjort! Skulle hon vara oskyldig har hon förlorat 3 månaders frihet och chansen att gå på sin mammas begravning. Kan det verkligen mäta sig med den förlust som Emma och Nicklas med familjer och vänner utstått och utstår varje dag? Kan hennes sorg verkligen mäta sig med det nattsvarta hål som Emma måste försöka klättra upp ur?

Nej, det kan det inte! Jag skulle mycket hellre sitta i hennes sits, om hon är oskyldig, än i Emmas! Emma får aldrig sina barn tillbaks, men är CS oskyldig blir hon släppt om högst ett par månader.

Ni blir så besatt av att få CS ansedd som oskyldig, ni blir så besatta av att försvara henne att ni helt glömmer vad det här handlar om. Att ni glömmer vilka som de största offren i det här...

Kloka ord som jag instämmer i. Att jag använde ordet Arbogamaffian var för att det används så mycket i skämtsamt tonläge av bossarnas boss (Miapetter), att det förlorat all negativ värdeladdning. Enbart ett skämtsamt begrepp för mig. Att dela in debattörerna i grupper är dålig argumentationsteknik och främjar ingenting. Var och en får stå för vad den skriver. Jag tror inte det är någon här som vill ta ansvar för vad någon annan skriver.
2008-07-01, 12:24
  #10125
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Kloka ord som jag instämmer i. Att jag använde ordet Arbogamaffian var för att det används så mycket i skämtsamt tonläge av bossarnas boss (Miapetter), att det förlorat all negativ värdeladdning. Enbart ett skämtsamt begrepp för mig. Att dela in debattörerna i grupper är dålig argumentationsteknik och främjar ingenting. Var och en får stå för vad den skriver. Jag tror inte det är någon här som vill ta ansvar för vad någon annan skriver.


Det är som sagt en stor skillnad när det används i ett skämtsamt tonfall, vilket många gör, till när det, genom försåt vill få läsaren att tro att Arbogabor vill få dit tyskan till varje pris, oavsett om hon är gm eller ej, att allt som sagts om henne kommer härifrån eller att vi föröker framställa henne som ett monster...

För mej är gm ett monster!
Sedan får tidningarna stå för vad de skriver själva, de är inte mycket som är "sanning" i dem!

Vad än E o N o T än må ha gjort i sina liv, vilka intervjuer de än medverkat i o i vilket syfte (Emma kommenterar den medverkan f ö i dagens AT att för henne är det ett led i hennes läkningsprocess, ett val hon gjort!) så är de offer för en fruktansvärd handling som ingen förtjänar! Att få sina barn eller bonusbarn mördade på detta sätt går utanpå allting o jag kan för mitt liv inte begripa varför de ska pikas o hånas? Jag skulle kunna skriva massor av elakheter om tyskan o vända på allt för att framställa henne som det monster jag tror att hon är men vad tjänar det till? Inget kan få Max o Saga tillbaka igen o att hela tiden hacka på deras föräldrar tycker jag är sååå ynkligt! Jag hoppas i alla fall att de flesta i den här tråden önskar se en lösning på det som hänt o inte bara ser den som underhälllning...

F ö håller jag med om varje ord ooooo skrev!
2008-07-01, 12:40
  #10126
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Det jag inte förstår, av vad ni i Tyskmaffian (japp, nu blir ni också ihopbuntade och satta i samma fack) håller på med, är detta:

Okej, ni tror inte att CS har gjort detta. (Vilka anledningar ni har till detta struntar jag i, jag är fortfarande 100% säker på att det är hon.) Men, om det nu är någon annan: Gör det Max och Saga mer levande? Gör det Emma till mindre av ett offer? Får hon sina barn tillbaks om det är nån annan som gjort detta?

Varför i hela friden anser ni det rätt och riktigt att skriva nedsättande kommentarer om Emma och Nicklas med familjer? Oavsett vem mördaren är, är det ju fortfarande deras barn som mördats! Det är de som är offer i det här! Det spelar ingen roll hur mycket knark Nicklas har eller inte har tryckt i sig. Det spelar ingen roll om Emma gått 3 år på gymnasiet eller 7 år på universitet. De är Max och Sagas föräldrar oavsett!

CS kan ni känna sympati för, CS kan ni försvara trots det hon är misstänkt för, trots hennes brokiga förflutna. Och det är jättebra, om ni verkligen tror att hon är oskyldig. Men måste ni i samma andetag kasta skit på de verkliga offren i det här? Måste ni svartmåla de personer som behöver vår empati allra mest? De som behöver vårt stöd och vår uppmuntran allra mest?

Skulle CS, mot all min förmodan, vara oskyldig så har hon iallafall inte drabbats av den förlust som Emma och Nicklas har gjort! Skulle hon vara oskyldig har hon förlorat 3 månaders frihet och chansen att gå på sin mammas begravning. Kan det verkligen mäta sig med den förlust som Emma och Nicklas med familjer och vänner utstått och utstår varje dag? Kan hennes sorg verkligen mäta sig med det nattsvarta hål som Emma måste försöka klättra upp ur?

Nej, det kan det inte! Jag skulle mycket hellre sitta i hennes sits, om hon är oskyldig, än i Emmas! Emma får aldrig sina barn tillbaks, men är CS oskyldig blir hon släppt om högst ett par månader.

Ni blir så besatt av att få CS ansedd som oskyldig, ni blir så besatta av att försvara henne att ni helt glömmer vad det här handlar om. Att ni glömmer vilka som de största offren i det här...

Jag skulle inte vilja byta med någon av dem. Att två föräldrar har förlorat sina barn är fruktansvärt, det kan väl alla hålla med om. Det är väl därför det har blivit så många inlägg i de här tre trådarna. Sen har jag personligen inga större sympatier för misshandlare, och jag är av naturen skeptisk till sk vattentäta alibin, men det gör inte det som hänt mindre tragiskt.

Det kan ju inte heller vara någon höjdare att ha missat sin mammas begravning eller att blivit uthängd i media som kaninkokerska, sånt kan ju sätta käppar i hjulet för vad som helst i framtiden. Speciellt om de inte får tag på rätt gm. Jobbet som turistguide lär väl knappast vänta på henne när hon släpps, vännerna har väl försvunnit som avlöningar och det kan ju vara svårt att hitta någon partner i Sverige iallafall. Vem vill riskera att bli ihop med en fd misstänkt barnamörderska? Det kan bli tunga tider för en person som brottas med depression och försökt ta livet av sig tidigare. Som sagt, skulle inte vilja byta med någon av dem.
2008-07-01, 14:27
  #10127
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Det jag inte förstår, av vad ni i Tyskmaffian (japp, nu blir ni också ihopbuntade och satta i samma fack) håller på med, är detta:

Okej, ni tror inte att CS har gjort detta. (Vilka anledningar ni har till detta struntar jag i, jag är fortfarande 100% säker på att det är hon.) Men, om det nu är någon annan: Gör det Max och Saga mer levande? Gör det Emma till mindre av ett offer? Får hon sina barn tillbaks om det är nån annan som gjort detta?

Varför i hela friden anser ni det rätt och riktigt att skriva nedsättande kommentarer om Emma och Nicklas med familjer? Oavsett vem mördaren är, är det ju fortfarande deras barn som mördats! Det är de som är offer i det här! Det spelar ingen roll hur mycket knark Nicklas har eller inte har tryckt i sig. Det spelar ingen roll om Emma gått 3 år på gymnasiet eller 7 år på universitet. De är Max och Sagas föräldrar oavsett!

CS kan ni känna sympati för, CS kan ni försvara trots det hon är misstänkt för, trots hennes brokiga förflutna. Och det är jättebra, om ni verkligen tror att hon är oskyldig. Men måste ni i samma andetag kasta skit på de verkliga offren i det här? Måste ni svartmåla de personer som behöver vår empati allra mest? De som behöver vårt stöd och vår uppmuntran allra mest?

Skulle CS, mot all min förmodan, vara oskyldig så har hon iallafall inte drabbats av den förlust som Emma och Nicklas har gjort! Skulle hon vara oskyldig har hon förlorat 3 månaders frihet och chansen att gå på sin mammas begravning. Kan det verkligen mäta sig med den förlust som Emma och Nicklas med familjer och vänner utstått och utstår varje dag? Kan hennes sorg verkligen mäta sig med det nattsvarta hål som Emma måste försöka klättra upp ur?

Nej, det kan det inte! Jag skulle mycket hellre sitta i hennes sits, om hon är oskyldig, än i Emmas! Emma får aldrig sina barn tillbaks, men är CS oskyldig blir hon släppt om högst ett par månader.

Ni blir så besatt av att få CS ansedd som oskyldig, ni blir så besatta av att försvara henne att ni helt glömmer vad det här handlar om. Att ni glömmer vilka som de största offren i det här...

Nu tycker jag att du blandar ihop saker. För det första så är nog alla överens om den stora tregedin som skett. Vi lider med föräldrarna och har gjort det sedan dag ett. För egen del har jag önskat skriva något till E här men det finns inga ord... Jag önskar det fanns det, något som kunde mildra sorgen, jag tänker på dem varje dag och det helvete de har. Jag är glad att de i sorgen använder kraften på ett konstruktivt sätt. Jag skulle bara vilja hålla om dom... Jag önskar jag kunde göra något...

Just det ohyggliga som hänt driver nog många att få veta. Hur kunde det hända? Det är för de flesta alldeles obegripligt. Vi söker fakta och vi söker svar. På så sätt förenas vi alla här på FB, för att få svar på frågan VARFÖR?
Att få fast GM är för detta väldigt viktigt. Det är viktigt för familjen att kunna gå vidare och för oss andra att kunna förstå och kanske också kunna hindra liknande händelser. Så långt är jag med dig fullständigt.

Däremot är det för många av oss som inte sitter på "hemliga bevis" inte lika självklart att det är rätt GM. Vad det gäller CS så finns det en del som talar för henne som GM men också sådant som talar emot. Det är väl det vi försöker diskutera om här?

Sedan att jämföra lidande och vem som lider mest tycker jag är helt förkastligt. Självklart att E har haft den största förlusten och på ett vidrigt sätt. Men, OM det skulle vara fel GM, så är det också ett stort lidande. Att bli anklagad för barnamord och ett bestialiskt brott, att sitta häktad isolerad från omgivningen, att inte veta vad det är som händer, att mista sin mor. Lidandena i sig kan upplevas lika stora för den enskilde individen. Livet blir aldrig detsamma för någon av de inblandade.
2008-07-01, 15:28
  #10128
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Den största boven i denna tragedin är ju Mr T. Hade han inte kommit in i E:s liv hade barnen levt idag. Men hon verkar framställa honom som en hjälte det får mig att må illa.

Tyskan är en sjuk människa troligen men detta visste T om ändå låg han med henne.

Som man bäddar får man ligga. Synd bara att det skulle drabba E.

Den största boven är väl ändå mördaren, oavsett vem denne är.
Det finns många riktiga makrillar som är smartare än du!

För det första: vad har du för källa till att T visste att CS var psykiskt sjuk?
För det andra: ska man tolka detta som att du är säker på att CS är skyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in