2008-05-28, 13:08
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Om polisen nu söker skon och eventuellt den mörka luvjackan i Arbogaån? Kan man tolka det som att CS var helt annorlunda klädd på övervakningsbilderna?

Tror inte det. Vittnesuppgifter på mörkklädd person skulle stämma bra överens med övervakningsbilderna i Arboga. Däremot är hon tydligen identifierad på övervakningsbilder i Stockholm med ljus jacka av Erik. Kanske samma jacka som polisen har beslagtagit i lägenheten.
2008-05-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
missade detta sist...
Vid en häktningsförhandling ska det vara sannolikt att den misstänkte är skyldig, eller i alla fall skälig misstanke. Man brukar prata om en säkerhet på en skälig häktning och 75% på sannolika skäl. När det gäller en huvudförhandling ska det vara ställt utom allt rimligt tvivel, vilket brukar räknas som 99% säkert.

Det är alls inte ovanligt med vittnesförhör vid häktningsförhandling.
Hur ändras statistiken om man tar hänsyn till X antal omhäktningar?
2008-05-28, 13:23
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag tycker det är lite oklart med vilken säkerhet man kan dra slutsatsen att det finns bevis mot en misstänkt utifrån en häktningsförhandling. Statistiskt sett kan man säkert påvisade det, men inte minst detta fallet har visat att statistiken inte alltid är pålitlig.

Ställde upp ett antal frågeställningar i ett inlägg för ett vecka sedan, men fick ingen respons. Provar att bumpa det.

Jag var inte ute efter att använda statistiken som argument för eller emot i just det det här fallet, utan jag är helt enkelt övertygad om att polisen har mer på fötterna än de har visat för media.
Om jag har rätt eller fel vet inte vare sig jag själv, eller ni andra som inte har insyn i fallet.
2008-05-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag var inte ute efter att använda statistiken som argument för eller emot i just det det här fallet, utan jag är helt enkelt övertygad om att polisen har mer på fötterna än de har visat för media.
Om jag har rätt eller fel vet inte vare sig jag själv, eller ni andra som inte har insyn i fallet.
Jo för vad skulle motsatsen (till det fetmarkerade) innebära?
Jo nämligen att hela förundersökningen publicerades i media med jämna mellanrum för att få med alla nya detaljer i fallet. Och hur ofta förekommer det några fall/utredningar där det sker? Om det inte förekommer några sådana så borde den logiska(?) slutsatsen, enligt "polisen har inga bevis"-fanatikerna, vara att polisen aldrig har några bevis i några fall över huvud taget.

Undrar om de som hävdar att polisen inte har några bevis har tänkt på det.
2008-05-28, 13:58
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Om polisen nu söker skon och eventuellt den mörka luvjackan i Arbogaån? Kan man tolka det som att CS var helt annorlunda klädd på övervakningsbilderna?

Det kan man säkert!
Själv tolkar jag det precis som det stod i Magazin idag, att det är normalt eftersök!
2008-05-28, 14:10
Medlem
Tantaloras avatar
31-åringen

Hur vanligt är det att längsta förhållandet varat i ett år, när man är 31år?
Kanske ett förhållande som varit via datorn också?
Det var mamma som försörjde henne när hon var i Stockholm.
(31år och beroende av sin förälder, hm)
Hon skar upp handlederna i höstas i Stockholm, kan det ha varit i tid när T klargjorde för henne att det aldrig skulle bli det två?
Citat:
När föräldrarna separerade var hon 10–11 år. Pappan övergav familjen och flyttade till en ny familj.
”Oerhört besviken”

”NN blev oerhört besviken på honom och har en avvisande inställning till honom och vill inte prata om deras relation”, skriver rättspsykiatern i intyget. slut citat.

Det sitter så djupt att hon inte kan prata om sin pappa. Hon blev ratat av sin egen far.
Hon har tydligen separationsångest, är det det som triggat denna tragedi?
Var det därför hon skulle ha bort sitt hot (E och barnen).
Uppgifterna tagna ur:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2556605.ab
2008-05-28, 14:35
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Jo för vad skulle motsatsen (till det fetmarkerade) innebära?
Jo nämligen att hela förundersökningen publicerades i media med jämna mellanrum för att få med alla nya detaljer i fallet. Och hur ofta förekommer det några fall/utredningar där det sker? Om det inte förekommer några sådana så borde den logiska(?) slutsatsen, enligt "polisen har inga bevis"-fanatikerna, vara att polisen aldrig har några bevis i några fall över huvud taget.

Undrar om de som hävdar att polisen inte har några bevis har tänkt på det.

Nu argumenterar du som den blinde slåss. Att försöka bevisa att en tes är sann för att dess motsats är falsk fungerar bara under mycket speciella omständigheter. Man kan lika väl vända på resonemanget och komma fram till att polisen alltid har bevis. Det blir lika meningslöst.

Att CS är häktad är inget bevis på att polisen har bevis och att vi inte vet om polisens eventuella bevis är inget bevis på att polisen inte har bevis.
2008-05-28, 14:46
Medlem
thailandstrolls avatar
[quote=Tantalora]Hur vanligt är det att längsta förhållandet varat i ett år, när man är 31år?
Kanske ett förhållande som varit via datorn också?
Det var mamma som försörjde henne när hon var i Stockholm.
(31år och beroende av sin förälder, hm)
Hon skar upp handlederna i höstas i Stockholm, kan det ha varit i tid när T klargjorde för henne att det aldrig skulle bli det två?
Citat:
När föräldrarna separerade var hon 10–11 år. Pappan övergav familjen och flyttade till en ny familj.
”Oerhört besviken”

”NN blev oerhört besviken på honom och har en avvisande inställning till honom och vill inte prata om deras relation”, skriver rättspsykiatern i intyget. slut citat.

Ja, verkar vara en salig röra av trasiga människor. Es relationer med karlar har ju varit våldsamma och kortvariga också. Har T haft någon relation som varat ett helt år ?
2008-05-28, 14:53
Medlem
thailandstrolls avatar
[quote=Tantalora]
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Nu var det CS jag skrev om. Men vi kan ju skriva om dig istället, eller varför inte Lillbabs, Keith Cederholm, Jultomten? Men det kan vi ta en annan gång.
Mitt inlägg gäller CS.

Och mitt inlägg gällde kretsen kring CS. Offer och gm är ju nästan alltid från likartad social miljö när det gäller mord.
2008-05-28, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu argumenterar du som den blinde slåss. Att försöka bevisa att en tes är sann för att dess motsats är falsk fungerar bara under mycket speciella omständigheter. Man kan lika väl vända på resonemanget och komma fram till att polisen alltid har bevis. Det blir lika meningslöst.

Att CS är häktad är inget bevis på att polisen har bevis och att vi inte vet om polisens eventuella bevis är inget bevis på att polisen inte har bevis.
Nu läste du nog lite dåligt ändå. Eller menar du att polisen inte vet mer om det här fallet än vad som har stått i media?
2008-05-28, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll
Ja, verkar vara en salig röra av trasiga människor. Es relationer med karlar har ju varit våldsamma och kortvariga också. Har T haft någon relation som varat ett helt år ?
Vilka är dessa "karlar"? Eller menar du att NJ är schizofren?
2008-05-28, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RäjserSnigeln
Hur ändras statistiken om man tar hänsyn till X antal omhäktningar?
I princip inte alls. Om inget ändras i sak ändras inte heller domstolens beslut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in