TH Och…ehh…dom var ju…ehh…det var dom och då funderade vi där om den här
Tina som hon pekade på. Som hon sa hette som kallades Tina, om det kunde ha
varit Mona eller Susanne, sjuksystrarna. Men…ehh…den hon pekade var lång
och långt, mörkt hår. Hade lång och långt mörkt hår.
Fhl Mm.
TH Ehh…och varken… Mona var lång. Men hon hade inte långt, mörkt hår. Hon
hade mörkt kort hår, eller ja, halvkort om man säger. Ehh…Susanne var varken
lång eller hade långt, mörkt hår. Men den här personen som hon pekar på var
alltså lång och hade långt, mörkt hår…ehh…som vi tidigare…eller senare har fått
reda på hette Jaquline.
Fhl Okej.
TH Och sen började, sen står Tine inom fyrkant.
Fhl Mm.
TH Och det betyder att jag har kopplat det till att Tina kanske är Tine, som hon menar.
Fhl Är det en koppling som du gör utan att för den vidare till Emma?
TH Ja. Absolut. Och Tina…ehh…har jag enligt…ehh…enligt Emma där då, träffat
och har ett barn med.
Fhl Mm.
TH Ja. Och sen står det så här "Alltid bråkat om uppmärksamheten om Lorena." Och
det är alltså att Emma försöker komma på
varför…ehh…Lorena…ehh…möjligtvis skulle….skulle ha fått någon
uppmärksamhet till dom och såna saker, om hon möjligtvis…ehh…skulle kunna
ha gjort det här, men avfärdar det ganska snart och det har ju vi också gjort då,
runt omkring, att, nä men, det finns inte en möjlighet, för dom har inte träffats på
sex år och liknande va. Men…ehh…fram, och det finns ingenting direkt…ja, nån
agg någonstans där, men däremot så…ehh…funderar hon över det här och det är
därför just det står där, va. Att, jo, men jag har ju alltid bråkat om
uppmärksamheten, om Lorena och såna där saker då att, dom hade diskussioner
och sånt tidigare då, men det är sex år sedan, så att säga, så att, ja. Vi som
anhöriga såg ganska snart att det där är…ehh…bara spekulationer…ehh…som
inte kommer leda någonstans, men samtidigt så kolla man tillbaka på just Lorena,
att när hon var…när dom hade kontakt, så pratade Emma endast engelska med
Lorena och det är den enda som hon verkligen har pratat väldigt mycket engelska med.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2008-08-04 kl. 21:43.
Mjo. Fast tidigare i tråden påpekar någon ett fall med en man som åkt tåg eller t-bana helt nedblodad, och ingen har märkt något, eftersom han hade mörka kläder. Jag minns ett avsnitt av CSI (hehe) där en av utredarna lånade ut sin jacka till en ung kvinna som hade svart klänning och inga blodspår någonstans, när han tog av sig jackan efter att han fått tillbaka den och burit den är hans t-shirt nedfläckad av blod som överförts från den svarta klänningen, via jackan till hans t-shirt. Mörka tyger visar inte blod särskilt bra. Hon hade väl både mörk jacka och mörka byxor på sig, om det är hon på bilden. Hennes vän uppger i förhör också att när han träffade henne tidigare, att hon hade mörk jacka och jeans.
Däremot håller jag med dig om risken att det smetas av. Fast det är klart, då har det väl hunnit torka in ordentligt, med tanke på att allt blod som fanns i kopiösa mängder på brottsplatsen, hunnit börja koagulera efter ca en halvtimme.
Jag kan även tillägga att jag har gått bredvid en person som fick missfall och byxorna (svarta) var helt nerblodade men personen märkte det först när det blev blött. Och ingen vi mötte på vägen reagerade.
Tror ändå att det hade smetats av på t.ex. stolsdynan på tåget? Eller om man stötte ihop med ngns arm... Min tanke är att hon hann ta på sig en annan jacka på de andra kläderna innan hon gick till tåget.
Kan det vara så att hon inte alls tog tåget hem? Eller hoppade på på en annan station? Hur pass "bevisat" är det att det e hon på övervakningbilderna? Och stämmer biljetten med tiderna?
Det är ca 2 mil till närmaste station som är Kungsör, (jag antar att CS åkte svealandsbanan, annars är det iofs ca 2 till Köping också, Mälarnabanan)
Hur skulle hon i så fall ha tagit sig 2 mil? Sprungit? Dessutom säger hon väl själv att hon tog tåget men kan inte peka ut sig själv på filmen.
Det är ca 2 mil till närmaste station som är Kungsör, (jag antar att CS åkte svealandsbanan, annars är det iofs ca 2 till Köping också, Mälarnabanan)
Hur skulle hon i så fall ha tagit sig 2 mil? Sprungit? Dessutom säger hon väl själv att hon tog tåget men kan inte peka ut sig själv på filmen.
Det SKULLE vara möjligt om hon tog buss från stationshuset då jag inte tror det finns kameror där bussarna går ifrån... men det är långsökt och har själv ingen aning om hur bussarna gick vid det tillfället.
Nja... E sade i förhör att hon hade en tröja som visade axlarna (gul eller grön), kritstrecksrandiga byxor, vita strumpor, inga skor.
Men jag tror att E har rört ihop vissa minnen lite grann. Hennes vittnesmål känns lite inkonsekvent, men jag har inte fokuserat på hennes redogörelse än, utan koncentrerat mig på att utröna vad jag tror om C;s förehavanden.
Vittnen och kamerabilder ska visa en mörk jacka av bylsigare modell.
Jag skulle vilja ha det till att hon bär mordkläderna på väg hem, men vart de tar vägen sedan, det har jhag ingen teori om just nu.
Ska skynda mig att läsa igenom förhöret till slut nu så jag kommer till bilderna i tillägget
Fanns även bilder tidigare i FUP, men då de tydligen dyker upp i tilläggen igen, ska jag kika där istället.
Jag tror att detta kan vara sammanblandningar med andra minnen. Det här är väl uppgifter som kom ganska tidigt.
E började ju prata om en L i början, och förklaringen kan vara att L liknar CS mycket. I E:s hjärna associerades därför dessa personer med varandra, och möjligen har L burit liknande kläder någon gång.
E:s tankar rör sig i början, när hon fortfarande är rätt förvirrad, om presentation. Hon undrar varför L presenterade sig, när de två känner varandra. Presentation är tydligen något viktigt för E i samband med händelsen. Senare kommer E ihåg att CS har presenterat sig (Hi, I'm Tine) och tänker då att hon redan vet vem CS är.
Som sagt, kanske är det L som bar sådana kläder, men i förvirringstillståndet flyter dessa två personer ihop till en för E.
Det SKULLE vara möjligt om hon tog buss från stationshuset då jag inte tror det finns kameror där bussarna går ifrån... men det är långsökt och har själv ingen aning om hur bussarna gick vid det tillfället.
Jag kollade resplus.se för att se hur bussarna går från den 18/8 (då sommartidtabellen upphör och det då borde stämma ganska bra med hur det var i våras) och till K-sör går sista bussen 17:40 (den går dessutom via Köping). Till Köping går den sista bussen 19:34 (men då är det det först tåg till K-sör, det tåget som CS tog och sedan buss till köping).
Men även om CS hade åkt buss så hade risken att upptäckas av andra resenärer varit minst lika hög (säkerligen högre då det nog inte är fullsatt på bussarna och därmed märks nog en 180cm lång kvinna)
Senast redigerad av RäjserSnigeln 2008-08-04 kl. 21:58.
Då gäller det att FG kan bevisa hur C tog sig till Arboga. Bilderna på station lär hon inte komma långt med.
Problemet för CS är väl att CS själv säger att hon åkte tåg från Arboga en det finns ingen på filmerna som stämmer överens med hur CS har beskrivit sig vara klädd. Vad är troligast?
1. CS ljuger om hur hon var klädd och det är hon som syns på filmen.
2. CS blev osynlig på stationen.
TH Och…ehh…dom var ju…ehh…det var dom och då funderade vi där om den här
Tina som hon pekade på. Som hon sa hette som kallades Tina, om det kunde ha
varit Mona eller Susanne, sjuksystrarna. Men…ehh…den hon pekade var lång
och långt, mörkt hår. Hade lång och långt mörkt hår.
Fhl Mm.
TH Ehh…och varken… Mona var lång. Men hon hade inte långt, mörkt hår. Hon
hade mörkt kort hår, eller ja, halvkort om man säger. Ehh…Susanne var varken
lång eller hade långt, mörkt hår. Men den här personen som hon pekar på var
alltså lång och hade långt, mörkt hår…ehh…som vi tidigare…eller senare har fått
reda på hette Jaquline.
Fhl Okej.
TH Och sen började, sen står Tine inom fyrkant.
Fhl Mm.
TH Och det betyder att jag har kopplat det till att Tina kanske är Tine, som hon menar.
Fhl Är det en koppling som du gör utan att för den vidare till Emma?
TH Ja. Absolut. Och Tina…ehh…har jag enligt…ehh…enligt Emma där då, träffat
och har ett barn med.
Fhl Mm.
TH Ja. Och sen står det så här "Alltid bråkat om uppmärksamheten om Lorena." Och
det är alltså att Emma försöker komma på
varför…ehh…Lorena…ehh…möjligtvis skulle….skulle ha fått någon
uppmärksamhet till dom och såna saker, om hon möjligtvis…ehh…skulle kunna
ha gjort det här, men avfärdar det ganska snart och det har ju vi också gjort då,
runt omkring, att, nä men, det finns inte en möjlighet, för dom har inte träffats på
sex år och liknande va. Men…ehh…fram, och det finns ingenting direkt…ja, nån
agg någonstans där, men däremot så…ehh…funderar hon över det här och det är
därför just det står där, va. Att, jo, men jag har ju alltid bråkat om
uppmärksamheten, om Lorena och såna där saker då att, dom hade diskussioner
och sånt tidigare då, men det är sex år sedan, så att säga, så att, ja. Vi som
anhöriga såg ganska snart att det där är…ehh…bara spekulationer…ehh…som
inte kommer leda någonstans, men samtidigt så kolla man tillbaka på just Lorena,
att när hon var…när dom hade kontakt, så pratade Emma endast engelska med
Lorena och det är den enda som hon verkligen har pratat väldigt mycket engelska med.
Ja, det är en häpnadsväckande läsning som du presenterar ett smakprov av. Advokaten hade knappast behövt någon minnesexpert för att få rätten att tvivla på Emmas vittnesmål. Skall bli intressant att se hur mycket av dessa förhör som kommer upp under T:s vittnesmål imorgon.