2008-05-19, 10:07
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
...Läste Aftonbladets papperstidning igår? Fläskade ju på med storlöp om att Tyskans vän talat ut om dagarna innan morden och om varför h*n var säker på att CS var skyldig...

WILDIS: Var någonstans står det mannen här ovan?
Väldigt OT, men blev nyfiken?
2008-05-19, 10:29
Medlem
Tuesdays avatar
Kommunikationen mellan svensk och tysk polis verkar minst sagt ha fungerat dåligt, och man har olika versioner av samarbetet. Poliserna som reste till Hannover skulle enligt svensk media (citerades polisen?) ta med sig utredningsmaterialet personligen. Tyskland klagade på att man inget fått, att det dröjde, inte var översatt när det kom etc. Enligt åklagare Klinge mejlades och faxades 50 blad från Sverige. Det kan ha varit en kombination av de båda överlämningssätten. Smart att gå ut i media och berätta att det hemligstämplade materialet skickats via mail och fax. Himod?

Det har nog blivit en del missförstånd på vägen, förutom DNA-analysmetoder och att tysk polis inte ska ha informerats om vilket mordvapen som misstänktes. Liten tillbakablick:

http://www.wlz-fz.de/newsroom/hannover/dezentral/hannover/art1067,557060
2008-05-19, 11:16
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är det bara män som sysslar med arkeologiska utgrävningar?

<OffTopic>På fredag skall jag spana in en arkeolog. Det är som en dramadokumentär om honom och hans arkeologiforskning från 1957 där han fick slåss mot sovjetiska agenter.</OffTopic>
2008-05-19, 11:21
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Och jag vill inleda med att säga att det här är gissningar och inget annat:

Jag tror att CS har räknat med att bli sedd av någon/några i Arboga och
har därför haft sin berättelse, om besök av fornminnen, klar sedan långt
tillbaka.

Man kan ju undra varför hon inte kläckte ur sig det påståendet redan nere
i Tyskland, utan väntade med att tala om anledningen för Arbogabesöket i
de svenska förhöret.

Berättelsen har samtidigt kommit väl till hand när det gällde att förklara
hur det kom sig att hennes mobil hade varit i Arboga.

Hon gjorde en planeringsmiss, som kunde ha blivit en fullträff, om hon
hade tänkt sig för ordentligt, när hon hade hammaren i handbagaget
istället för det incheckade bagaget och följdaktligen blev hon fråntagen
den.

Här finns möjligheten att hon faktiskt har kontrat genom att grundligt
rengöra hammaren och avlägsna all DNA, någonstans mellan Arboga
och incheckningen på Skavsta, en färdighet som CS har lärt sig via
nätet.

Därav problemen med att hitta bindande DNA på hammaren.

Min gissnng är att hon hade svårt att våga kasta hammaren, kläderna
och skorna här i Sverige, att hon var fullständigt medveten om att de
var starka bevis mot henne och att hon därför tog hem dom till Tyskland
och kastade dom där. Jag misstänker att de, tyvär, är förlorade som bevis.

Om jag hade planerat det skulle jag nog ha haft två hammare, den ena som mordredskap som jag skulle ha dränkt i något vattendrag och den andra skulle jag låta få bli taget som "bevis".
2008-05-19, 11:25
Medlem
enrA Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Om jag hade planerat det skulle jag nog ha haft två hammare, den ena som mordredskap som jag skulle ha dränkt i något vattendrag och den andra skulle jag låta få bli taget som "bevis".

Vore det inte mer effektivt att inte förknippas med en hammare överhuvudtaget om man nu använt en sådan för att slå ihjäl någon?

Har svårt att se poängen med att klubba ner någon, kasta vapnet, ha ett likadant vapen till som man vill bli av med. Vad är logiken i det?

Bättre att aldrig synas med en hammare kan man anta eller?
2008-05-19, 11:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
<OffTopic>På fredag skall jag spana in en arkeolog. Det är som en dramadokumentär om honom och hans arkeologiforskning från 1957 där han fick slåss mot sovjetiska agenter.</OffTopic>
Ja, ibland måste både hammaren och skäran grävas fram.
2008-05-19, 11:29
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ibland är du faktiskt ganska rolig!
2008-05-19, 12:19
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Vad tror ni ligger bakom polisens få förhör med tyskan.
Har läst att hon bara förhörts 2 gånger. Varför inte mer?
2008-05-19, 12:28
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vad tror ni ligger bakom polisens få förhör med tyskan.
Har läst att hon bara förhörts 2 gånger. Varför inte mer?
Det var något om att de ska få henne att känna sig trygg, med polisen. Så de skulle visst samtala om ditten och datten, till att börja med. Innan de sätter in stöten
2008-05-19, 12:49
Bannlyst
SingleStar har rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av enrA Anka
Vore det inte mer effektivt att inte förknippas med en hammare överhuvudtaget om man nu använt en sådan för att slå ihjäl någon?

Har svårt att se poängen med att klubba ner någon, kasta vapnet, ha ett likadant vapen till som man vill bli av med. Vad är logiken i det?

Psykologiskt har SingleStar rätt.
Om ett av åklagarens huvudpåståenden visar sig vara falskt efter några häktningar eller ännu hellre under en huvudförhandling så ökar det misstron mot bevisningen som helhet.

Min favoritadvokat Leif Silbersky ( ja, nu kommer det 1 000 kommentarer om kroknäsan igen. Att ni bara ids... ) har närmast satt detta i system. Han presenterar så ofta han kan ny bevisning i huvudförhandlingen, eller ifrågasätter en nyckelpunkt. Om han får rätten att tvivla på den kan hela målet vackla - särskilt i ett indiciemål.
2008-05-19, 12:57
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enrA Anka

Poängen är att polisen är säker på att man har mordredskapet och vet då att DNA måste finnas där. Vi vet nu hur långsamma SKL är och under tiden SKL gör sina undersökningar och grundligare undersökningar av DNA på hammaren söker de inte det verkliga mordvapnet. Polisen har hakat upp sig på ett villospår och den som skulle vara det riktigt heta spåret har blivit kallt, rostigt och är nedläggningshotat.

Kanske jag skulle ta hammaren för att banka till en biff. Tänk så extatisk polisen skulle vara över att ha en hammare med blodspår på.
2008-05-19, 13:01
Medlem
SingleStars avatar
När det gäller hammarslagen mot E, M & S är det bara klon som har använts och inte slagsidan?

Skulle klon i så fall inte kunna häröra sig från en mindre kofot? D.v.s. har man letat efter fel sorts redskap som mordvapen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in