2008-04-06, 03:59
Bannlyst
vill påpeka

det är inte svensk polis eller åklagare som beslutar i en häktning, polis och åklagare samt försvare i detta fall presenterar bevis osv inför en domstol. domstolen tar ett beslut med alla bevis osv framför sig. att ss med fler säger att polis klantat sig osv är en sak. men det inte att frångå att presentationen (av bevis i storlek vi inte vet om) har gjort att domstol bestämt sig för att häkta cs på sannolika skäl. således är det inte POLIS eller ÅKLAGARE som bestämt om häktning vilket ss med fler inte tycks förstå.
Senast redigerad av mystique 2008-04-06 kl. 04:08.
2008-04-06, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystique
hur ofta säger du exakt när du är hemma i ett sms?? inte fan är du specifik, om en timme var ju ganska rätt även om han kom hem 19.19 eller 19.10 så vart fan vill du komma?? han rädda livet på e, han är ett offer i denna tragedi. varför fortsätter du för??
det bästa du kan göra är att klicka på personens namn och välja ignorera. det är det absolut bästa sättet.
2008-04-06, 05:58
Medlem
rinakis avatar
Hittade detta i VLT på nätet.
Rätt trevlig läsning och framför allt en rätt så normal journalist!
Som Pappan kommer bra överens med.
2008-04-06, 06:18
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
måste säga att jag hajade till då jag läste i Aftonbladet att inte mindre än fem hammare hittats i skrottunnan på flygplatsen tillsammans med den beslagtagna hammaren och att det tydligen var ett vanligt antal. Till en början tyckte jag det verkade ohyggligt märkligt att ta med en hammare och såg tyskan som den ende som kunde gjort något så dumt ungefär. Men mot bakgrunden fem(!) hammare tedde sig situationen för mig annorlunda.

De tycks väl tömma den där "skrottunnan" relativt fort vanligtvis och det innebär väl(?) att det är inte helt ovanligt att (tyska)resenärer tar med sig hammare i handbagaget eller...? Dvs, för mig ter det sig som inte helt omöjligt att vilken snickare/tavelupphängare som helst ifrån Tyskland kan ha haft med den där hammaren.

Man hittade 10 hammare och ingen hammare kunde beläggas komma från den flygning CS skulle ha ha genomfört. alla hamare kom från en längre tidsperiod under vilken den aktuella flygningen bara var en av avgångarna. Man tar tre och ignorerar sju hammare. Hade polisen sölat några dagar till hade behållaren varit fylld och då hade den tömts = slängts och då hade man inte haft något som kanske skulle kunna användas som bevismaterial.
2008-04-06, 06:53
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Det är just det vi inte får. Hela den här sextuseninläggs informationstomma idiotdiskussionen mellan "förespråkare för T:s skuld" och "förespråkare för CS skuld" är helt enkelt en konflikt mellan defekt och funktionell logik.

De som anser att "T bör synas i sömmarna". alternativt att vi andra "har låst oss på CS som gärningsman" uppvisar precis samma sätt att resonera som folk som tror på pseudovetenskap. Ett exempel som jag har studerat lite noggrannare är folk som tror att den så kallade Kensingtonrunstenen i Minnesota är äkta, och verkligen ristad år 1362 av överlevande från en skandinavisk expedition. Vad som kännetecknar dessa är framför allt tre speciella varianter av defekt logik:

Det första är att lägga bevisbördan på motståndaren. "Du kan inte bevisa att jag har fel, alltså har jag rätt!"

Det andra är att bara diskutera enstaka indicier ett och ett, och avvisa varje försök att göra en syntes av i vilken riktning de samlade indicerna pekar. Det finns alltså ett mycket stort antal helt oberoende indicier för att Kensingtonestenen skulle vara ett falsarium. (Den senast säkert kända runstenen restes runt år 1100, mer än tvåhundrafemtio år för tidigt, språket på stenen är i princip helt modernt, det finns ett par amerikanismer i stavningen, ä och ö markeras med prickar ovanför runorna, trots att vi, också i Sverige, bara använde æ och ø vid den tiden, sättet att datera är misstänkt modernt, själva berättelsen på runstenen har misstänkta drag av romantisk berättarteknik, och liknar ingenting som står på någon annan runsten, osv)

Inget av dem är i sig alldeles vattentätt. Men genom att förespråkarna bara diskuterar ett indicium i taget, så försöker de att inte låtsas om hur förkrossande den totala indiciebördan är. Om det finns fem stycken helt oberoende indicier för en hypotes, som samtliga stöder hypotesen med 80% sannolikhet, så ger de tillsammans en sannolikhet på 99.97% för att hypotesen är korrekt.

Den tredje är benägenheten till ad hoc-förklaringar och ad hoc-antaganden som inte är förenliga med varandra tillsammans. Kensingtonstenen, som påstås vara skriven år 1362, har ett påfallande modernt språk för att vara skriven så tidigt. Förespråkarna för dess äkthet påpekar att alla dessa moderniteter är belagda på skandinavisk botten redan år 1362 - somliga på jylländska, andra på bohusländska, och andra på skånska. Men - vem har isåfall skrivit texten? Är det en jyllänning som har vuxit upp i Bohuslän? Och hur kom isåfall Skåne in i bilden?

Alla dessa typer av felresonemang vimlar det av i t ex SingleStars massproducerade postningar. Det är svårt att tänka sig denna massproduktion som annat än ett medvetet åsidosättande av KFK-regeln - en förhoppning att om man sprutar ur sig tillräckligt mycket skräp, ska de vettiga tröttna på att bemöta det, och skräpet förefalla vara huvudspåret.

För att ponängtera dina brister så har Kensingtonstenen nu ansetts komma från en grupp av gotländska missonärer som använde sig av de aktuella runorna. Någon amerikanisering av stenen har det aldrig varit på tal om. Det har stått om den nya forskningen och bevisningen i någon av de svenska historiska tidskrifterna under sista året.

Jag har fört fram andra teorier än den just rådande i Arbogafallet. Varför man inte får göra det blir jag funderar över? Har vi någon sorts politbyrå här som skall bestämma vad som får vara rätt och vad som får vara fel? Är det då du som sitter där likt en oberführer och propklarerar vilken den enda vägens tankar får vara?
2008-04-06, 06:55
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Det finns mer att läsa som kan få några att undra om tider.
Mötet slutar enligt vittnen prick kl. 19. Vilka nycklar skulle hämtas? Någon på FB har sagt att det var nycklar som T skulle köra tillbaks till lokalen. varför skulle T ta denna sväng tillbaks till Köping med nycklar?
Minnet är fint, men alldeles för kort. De sågs bara tio minuter.

Vid 18-tiden fick han ett sms från sin sambo som undrade när han skulle komma hem.

– Jag kommer om en timme, skrev han.

– Jag skulle egentligen inte varit hemma förrän klockan åtta. Men jag åkte hem för att hämta ett par nycklar

Det här är väldigt komprementerande uppgifter som inte alls ligger i linje som det har lagts förut.
2008-04-06, 07:05
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystique
det är inte svensk polis eller åklagare som beslutar i en häktning, polis och åklagare samt försvare i detta fall presenterar bevis osv inför en domstol. domstolen tar ett beslut med alla bevis osv framför sig. att ss med fler säger att polis klantat sig osv är en sak. men det inte att frångå att presentationen (av bevis i storlek vi inte vet om) har gjort att domstol bestämt sig för att häkta cs på sannolika skäl. således är det inte POLIS eller ÅKLAGARE som bestämt om häktning vilket ss med fler inte tycks förstå.

Nu ljuger du som en häst travar.

Jag vet att en åklagare kan anhålla en person i upp till 72 timmar.

En häktnings skall ske inför domstol. En häktning kan omprövas.

Man kan heller inte häktas för alla sorters brott.

En häktnings sker för max två veckor i streck. Omhäktning kan göras efter den tiden så man förlänger den tid en person sitter i häkte.

Åklagaren kan göra en bedömning om att den häktade personen inte längre är intressant i utredning och själv besluta om att häktning skall upphöra.

Innan du kastar ur dig ogrundade påståenden så ta reda på fakta.
2008-04-06, 07:41
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag kan nästan allt om svenska utlandsadoptioner. Inte ett dugg om tyska inhemska adoptioner.
Inhemska adoptioner med levande bioföräldrar är nästan inte förekommande i Sverige, men jag har ingen aning om det skulle kunna förhålla sig så i tyskland

Inhemsk adoption är vanligare i Tyskland. Jag skrev om detta (och sambandet med tysk abortlagstiftning, som skiljer sig från svensk) i förra eller förrförra tråden. Svårt att hålla reda på längre...

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ofrivilligt barnlösa (utan någon psykiatrisk diagnos) pratar ofta om förlusten av de barn man inte fått. Detta utbildas man i vid de numera obligatoriska adoptionssamtalen. (Personligen anser jag det vara mer semantik än psykologi.
Sena missfall och dödfödda barn likaså.
Jag kan dessutom tänka mig att psykiskt sjuka i undantagsfall tror att de har barn. Det finns ju flera fall där de helt enkelt snott vad de är övertygade om är deras barn.

i alla de här fallen kan man faktiskt förlora ett barn som inte finns.
Om CS (spekulation!) tror att hon haft ett barn eller anser sig förlorat chansen att få ett barn på grund av T finns det en fruktansvärd logik i hennes handlande.
Så är ju de flesta psykosorsakade brott. GM handlar adekvat utifrån sin egen logik.

En tanke jag får är att CS kan ha blivit gravid (vilket T också har bekräftat på nätet) men sedan fått missfall. Då finns det de facto ett barn med T för henne. Barnet har existerat. Det har pratats om biologisk klocka tidigare. En 30+ kvinna utan relation kan ta ett missfall riktigt hårt och vem vet, det kan ha triggat igång något då hon vet att hon inte kan få barn (igen) med T, drömmannen för henne. Vild spekulation förstås. Lika god som någon annan och en inte helt omöjlig förklaring till att hon börjar må så dåligt, söker hjälp, isolerar sig?
2008-04-06, 07:51
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Inhemsk adoption är vanligare i Tyskland. Jag skrev om detta (och sambandet med tysk abortlagstiftning, som skiljer sig från svensk) i förra eller förrförra tråden. Svårt att hålla reda på längre...

En tanke jag får är att CS kan ha blivit gravid (vilket T också har bekräftat på nätet) men sedan fått missfall. Då finns det de facto ett barn med T för henne. Barnet har existerat. Det har pratats om biologisk klocka tidigare. En 30+ kvinna utan relation kan ta ett missfall riktigt hårt och vem vet, det kan ha triggat igång något då hon vet att hon inte kan få barn (igen) med T, drömmannen för henne. Vild spekulation förstås. Lika god som någon annan och en inte helt omöjlig förklaring till att hon börjar må så dåligt, söker hjälp, isolerar sig?

Finns det något som bekräftar att det fanns en graviditet?

Om hon nu var gravid borde hon inte uppgett det till T under hela graviditeten?

Jag anser att CS dragit en efterhandskonstruktion i det fallet.
2008-04-06, 09:25
Medlem
Tuesdays avatar
Någon PLUS-medlem som kan berätta vad mamman och vännerna till CS berättar i Aftonbladet, artikeln "Hon försökte ta sitt liv 3 gånger"? Ingress:

Citat:
Utåt var hon en glad och lättsam tjej, nyfiken och pigg på utmaningar.

Men inuti en grubblande ensamvarg.

Tre gånger har den 31-åriga tyskan som misstänks för barnamorden i Arboga försökt ta sitt eget liv.

– Jag har aldrig kunnat komma henne in på livet, säger hennes mamma.

edit:
Enligt denna artikel har polisen pratat med E flera gånger nu, senast igår lördag. Men det är fortfarande för tidigt för att ge något vad jag förstår.

Citat:
Utredarna har träffat henne flera gånger – senast i går för en knapp halvtimmes samtal.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2195307.ab
Senast redigerad av Tuesday 2008-04-06 kl. 09:31.
2008-04-06, 09:43
Medlem
Devil_Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Någon PLUS-medlem som kan berätta vad mamman och vännerna till CS berättar i Aftonbladet, artikeln "Hon försökte ta sitt liv 3 gånger"?

2008-04-06, 09:55
Medlem
miapetters avatar
Stort TAck DevilD!
Mycket svår att begripa sig på, CS...
Stackars hennes mamma, det finns verkligen inga vinnare i denna historia...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in