2008-05-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu sa faktiskt advokaten att det finns en "ytterst plausibel" förklaring så en viss styrka finns det i uttalandet. Vet inte varför du ändrar på uttalandet för att sedan använda det som argument.

Sen att advokaten säger att det bara finns indicier. Det uttalandet stärks av att polisen säger att detta blir ett indiciemål. Artikel längre bak i tråden.
I intervjun jag såg sa han att hon gett en "plausibel" förklaring. Inte en ytterst plausibel. Vet inte varför du ändrar på uttalanden för att sedan använda det som argument. Tillräckligt många indicier är dessutom tillräckligt för att få någon fälld. Som jag skrev för inte så längesedan så dömdes ett par personer för mord/medhjälp till mord trots att ingen kropp hade påträffats. Saker i lokalen pekade på att ett mord hade begåtts. Vad är det om inte indicier?
2008-05-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Nej men jag har läst om häktningsförhandlingarna och det har ju inte framkommit något nytt , så som DNA eller liknande . Hade det gjort det hade hon ju inte suttit häktad längre i väntan på starkare bevis.
Hmm, du tror inte de kan ha nåt att göra med att det råder sekretess och att häktningsförhandlingarna sker bakom stängda dörrar som det inte har framkommit nåt om eventuella bevis till media?
2008-05-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
I slutet av denna artikel står de att de inte tänkte på skon förra gången de dök.

http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1177525/hon-overgavs-av-pappa-som-liten
Hmm, så kläder är bara skor? Inte jackor, tröjor, byxor osv?
2008-05-29, 19:54
Medlem
Soppas avatar
Singelstar - ponera att om några månader så blir CS anklagad för brottet och det kommer ske en rättegång...
Om då bevis presenteras som knyter CS till brottet, vad säger du då???
2008-05-29, 19:56
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Nej, man blir häktad för att en domstol finner att man på sakliga grunder är misstänkt för ett brott och det finns risk för att man på fri fot flyr/förstör bevis eller påverkar utredningen eller om brottet är mycket allvarligt och det inte är uppenbart att häktningsskäl saknas...bla bla bla, det är bara att läsa Rättegångsbalken.

Det är inte åklagaren och polisen som beslutar om häktning btw...

Jag vet, det är därför som polis och åklagare inför domstol lägger fram det som så att personen kan hållas häktad. Dagens åklagare gör sådan framställningar rätt ofta på slentrian för att kunna visa att man har makt. Det är därför som skatten framledes måste höjas för att fler skall få ersättning för felaktigt frihetsberövande. Det bästa vore att rubricera felaktiga frihetsberövanden som olaga frihetsberövande så den inkompetens som nu breder ut sig inom rättsväsendet med tiden försvinner.
2008-05-29, 19:57
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Då frågar jag igen då och försöker vara tydligare. Finns det något i VLT:s papperstidning som har relevans för brottsutredningen och som inte framkom i Expressens referat?

Jag förstod dig redan första gången du frågade men valde att "missförstå", av den anledningen att ditt ordval inte klingade väl i mina öron. Jag vet att det du menade inte utesluter att du har empati men ibland tycker jag att det finns andra i tråden som behöver påminnas om vad som är verklighet!
Min tolkning av din fråga var således inte riktad speciellt till dej!
2008-05-29, 19:58
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vårblomma
Så du tycker att dina bevis är tillräckliga ....... fast du inte vet vad polisen har för bevis.
Jag tycker att polisen är bra som håller tyst.
Men det verkar ju inte du fatta

Ja, mina bevis som jag har anfört är konkreta. Eller kan du säga vilka av mina bevis som inte är konkreta?
2008-05-29, 20:02
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Ja, mina bevis som jag har anfört är konkreta. Eller kan du säga vilka av mina bevis som inte är konkreta?

Konkret eller abstrakt?
Ja, du, det enda jag vet är att KNARKSPÅRET inte är sant!
Det var riktigt ett riktigt lågvattenmärke att hitta på något sådant!
2008-05-29, 20:04
Medlem
DeBalys avatar
Vlt 29/5

Senast redigerad av DeBaly 2008-05-29 kl. 20:19.
2008-05-29, 20:04
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
http://www.corren.se/archive/2008/5/16/jpw3ywmlufz14ly.xml

Det framkommer också att det var vänner till barnens föräldrar som sett den misstänkta tyska kvinnan stryka omkring i trakten runt huset i Arboga. Kvinnan hade haft en relation med mammans nuvarande sambo.

saxat ur corren

När man läser i den artikeln så står det följande som polisen sa till NJ: "åklagaren vill anhålla dig för morden på barnen" Om man anför det till vissa som anser att polis och åklagare vet vad de gör, d.v.s. har gott på fötterna, så skulle alltså det vara tillräckliga bevis för skuld att NJ hade utfört det.

Hade jag fått min vilja genom som lag hade åklagaren sedan länge vart dömd för olaga frihetsberövande och suttit på kåken vid det här laget och dömts till att betala ett fett skadestånd till NJ.
2008-05-29, 20:08
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
När man läser i den artikeln så står det följande som polisen sa till NJ: "åklagaren vill anhålla dig för morden på barnen" Om man anför det till vissa som anser att polis och åklagare vet vad de gör, d.v.s. har gott på fötterna, så skulle alltså det vara tillräckliga bevis för skuld att NJ hade utfört det.

Hade jag fått min vilja genom som lag hade åklagaren sedan länge vart dömd för olaga frihetsberövande och suttit på kåken vid det här laget och dömts till att betala ett fett skadestånd till NJ.

Jag tycker polisen gjorde rätt som anhöll NJ, även om jag har full förståelse för hur fruktansvärt det måste varit för honom, jag kan oxå tycka att hans alibi borde ha kunnat kollas snabbare men varför det tog tid vet jag inte.
Vad gäller utgångspunkten för NJ som gm så handlade det om de 98%, i CS fall fanns det andra saker som gjorde henne misstänkt. Så det är en viss skillnad!
2008-05-29, 20:09
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Nej men jag har läst om häktningsförhandlingarna och det har ju inte framkommit något nytt , så som DNA eller liknande . Hade det gjort det hade hon ju inte suttit häktad längre i väntan på starkare bevis.

Nästa gång får försvarsadvokaten henne fri skulle jag tro om inte åklagaren presenterar något sensationellt så som DNA-bevis eller mordvapen eller liknande.

Jag tippar på att domstolen sedvanligt följer åklagarens linje vid omhäktning och att det inte blir någon ny häktningsförhandling om ny bevisbörda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in