Nu sa faktiskt advokaten att det finns en "ytterst plausibel" förklaring så en viss styrka finns det i uttalandet. Vet inte varför du ändrar på uttalandet för att sedan använda det som argument.
Sen att advokaten säger att det bara finns indicier. Det uttalandet stärks av att polisen säger att detta blir ett indiciemål. Artikel längre bak i tråden.
I intervjun jag såg sa han att hon gett en "plausibel" förklaring. Inte en ytterst plausibel. Vet inte varför du ändrar på uttalanden för att sedan använda det som argument. Tillräckligt många indicier är dessutom tillräckligt för att få någon fälld. Som jag skrev för inte så längesedan så dömdes ett par personer för mord/medhjälp till mord trots att ingen kropp hade påträffats. Saker i lokalen pekade på att ett mord hade begåtts. Vad är det om inte indicier?
Nej men jag har läst om häktningsförhandlingarna och det har ju inte framkommit något nytt , så som DNA eller liknande . Hade det gjort det hade hon ju inte suttit häktad längre i väntan på starkare bevis.
Hmm, du tror inte de kan ha nåt att göra med att det råder sekretess och att häktningsförhandlingarna sker bakom stängda dörrar som det inte har framkommit nåt om eventuella bevis till media?
Singelstar - ponera att om några månader så blir CS anklagad för brottet och det kommer ske en rättegång...
Om då bevis presenteras som knyter CS till brottet, vad säger du då???
Nej, man blir häktad för att en domstol finner att man på sakliga grunder är misstänkt för ett brott och det finns risk för att man på fri fot flyr/förstör bevis eller påverkar utredningen eller om brottet är mycket allvarligt och det inte är uppenbart att häktningsskäl saknas...bla bla bla, det är bara att läsa Rättegångsbalken.
Det är inte åklagaren och polisen som beslutar om häktning btw...
Jag vet, det är därför som polis och åklagare inför domstol lägger fram det som så att personen kan hållas häktad. Dagens åklagare gör sådan framställningar rätt ofta på slentrian för att kunna visa att man har makt. Det är därför som skatten framledes måste höjas för att fler skall få ersättning för felaktigt frihetsberövande. Det bästa vore att rubricera felaktiga frihetsberövanden som olaga frihetsberövande så den inkompetens som nu breder ut sig inom rättsväsendet med tiden försvinner.
Då frågar jag igen då och försöker vara tydligare. Finns det något i VLT:s papperstidning som har relevans för brottsutredningen och som inte framkom i Expressens referat?
Jag förstod dig redan första gången du frågade men valde att "missförstå", av den anledningen att ditt ordval inte klingade väl i mina öron. Jag vet att det du menade inte utesluter att du har empati men ibland tycker jag att det finns andra i tråden som behöver påminnas om vad som är verklighet!
Min tolkning av din fråga var således inte riktad speciellt till dej!
Så du tycker att dina bevis är tillräckliga ....... fast du inte vet vad polisen har för bevis.
Jag tycker att polisen är bra som håller tyst.
Men det verkar ju inte du fatta
Ja, mina bevis som jag har anfört är konkreta. Eller kan du säga vilka av mina bevis som inte är konkreta?
Ja, mina bevis som jag har anfört är konkreta. Eller kan du säga vilka av mina bevis som inte är konkreta?
Konkret eller abstrakt?
Ja, du, det enda jag vet är att KNARKSPÅRET inte är sant!
Det var riktigt ett riktigt lågvattenmärke att hitta på något sådant!
”Den som har gjort det här ska hittas och straffas och behöver jag finnas
på rättegången så ska jag vara där”
Nu bryter fragment av minnen från mordkvällen igenom minnesförlusten och polisen tar tacksamt emot. Hon har också vågat promenera ensam ett varv runt kvarteret där hon bor hos sina föräldrar det går framåt för Emma Jangestig, om än långsamt.
Emma Jangestig sitter i motljuset vid föräldrarnas köksbord den röda igelkottsstubben som numera täcker huvudet har blivit en snygg frisyr som passar till de långa örhängena. De femton ärren i huvudet, från den svåra misshandeln som var nära att kosta henne livet, har växt över det högra ögonlocket där ögongloben krossades, hänger inte lika mycket som för några veckor sedan.
Begravningen av barnen Max och Saga är över, liksom deras födelsedagar. Familjen tog sig även igenom mors dag i söndags.
– Jag vill komma tillbaka till den Emma som jag var och det liv jag levde. Hur jag ska klara av det, vet jag inte, säger den unga kvinnan som varit utsatt för ett av de värsta brotten i svensk kriminalhistoria.
Emma Jangestig vill inte bli fotograferad och finnas med sitt ansikte på tidningssidorna.
– Jag är ännu inte bekväm med mitt utseende. Känner inte igen mig själv, jag vill vänta
Det är också av säkerhetsskäl som hon inte visar ansiket, om den person som sitter anhållen för morden på hennes barn och för attacken mot henned inte är den skyldiga, är det någon annan. Minnesbilder från mordkvällen den 17 mars kommer nu tillbaka och hon är glad över att kunna medverka till utredningen.
Polisen tar nöjda emot hennes minnesbilder som hon är förbjuden att berätta för andra om. Igår satt hon i förhör och i förrgår träffade hon den ambulans- och sjukvårdspersonal i Örebro som tog hand om henne och barnen mordkvällen. Det var Emma själv som tagit initiativ till mötet för att få all information hon kan få till det ”stora pussel” hon lägger, om mordkvällen, om sig själv och om barnen.
Hennes mamma Eva tar fram en branschtidning från Arboga där Emma är fotograferad på omslaget med barnen Max och Saga och deras pappa. Tidningen är drygt ett år gammal. Det är en ung kvinna med blont, långt
hår i svans, smala skrattögon och stark utstrålning som ler mot fotografen.
Utstrålningen finns kvar och i motljuset i föräldrarnas kök kan allt verka helt normalt hos den välformulerade och sociala 24-åringen. Men det grova våldet har satt spår. Det tjocka ärret på underarmen visar var den var bruten. Till det kommer smärtan i nacken, migränattackerna, nedsatt syn på ena ögat,
nedsatt hörsel. Hela högra sidan av kroppen som är försvagad. Kräkningarna varje morgon. Tröttheten.
Hon tittar på den gamla bilden av sig själv och säger:
– Jag var orädd och tog för mig av allt. Jag litade på alla runtomkringmig, även på främmande människor, kanske var jag lite blåögd.
– Det som har hänt mig kommer jag alltid att ha med mig. Jag kommer att leva med en rädsla för andra människor och har inte vågat gå ut själv. Jag hoppas att kunna jobba bort det. Jag har i alla fall promenerat runt kvarteret själv.
Framtiden är mest frågetecken. Men hon och sambon ska fortsätta tillsammans och hon hoppas kunna börja arbeta igen någon gång. Hon vet inte med vad.
– Jag gick barn och fritidsprogrammet pågymnasiet och eftersom jag är så barnkär så började jag arbeta på förskola. Jag satt också i kassan på Konsum, där pappa jobbar och jag har arbetat på McDonalds. Jag blev gravid med Max och sen med Saga. Efter att hon kom har mitt liv gått ut på att vårda henne. Sagas tarmsjukdom krävde många läkarbesök och jag skötte näringsdropp i hemmet, tolv timmar om dygnet.
– Jag vet inte vilket jobb jag skulle våga ha. Jag törst inte arbeta ensam och skadorna hindrar mig att lyfta.
Samtidigt är Emma optimistisk och vet att hon läker, kroppsligt och mentalt. Hon har bara varit hemma från sjukhuset i fyra veckor. Hon och sambon bor hos Emmas föräldrar och hon beskriver att hon går där och "ältar och ältar".
– Vi pratar mycket hela tiden om det som hänt. Jag tror det är bra. För mig har också kontakterna med media varit positiva. Alla har varit så försiktiga med mig. Jag har också fått en psykolog att prata med och när jag vill
kan jag kontakta läkarna som har hand om mig.
Emma är bestämd över att gå på rättegången.
– Jag vill att allt ska vara över. Den som har gjort det här ska hittas och straffas och behöver jag finnas på rättegången så ska jag vara där. Jag vill göra allt för mina barn. Mammakänslorna finns fortfarande kvar. Jag kommer att klara av det.
Har du känslor av hämnd?
Emma tänker:
– Nej, kan personen hittas och straffas så räcker det för mig.
ANN-CHRISTINE KIHL
Senast redigerad av DeBaly 2008-05-29 kl. 20:19.
Det framkommer också att det var vänner till barnens föräldrar som sett den misstänkta tyska kvinnan stryka omkring i trakten runt huset i Arboga. Kvinnan hade haft en relation med mammans nuvarande sambo.
saxat ur corren
När man läser i den artikeln så står det följande som polisen sa till NJ: "åklagaren vill anhålla dig för morden på barnen" Om man anför det till vissa som anser att polis och åklagare vet vad de gör, d.v.s. har gott på fötterna, så skulle alltså det vara tillräckliga bevis för skuld att NJ hade utfört det.
Hade jag fått min vilja genom som lag hade åklagaren sedan länge vart dömd för olaga frihetsberövande och suttit på kåken vid det här laget och dömts till att betala ett fett skadestånd till NJ.
När man läser i den artikeln så står det följande som polisen sa till NJ: "åklagaren vill anhålla dig för morden på barnen" Om man anför det till vissa som anser att polis och åklagare vet vad de gör, d.v.s. har gott på fötterna, så skulle alltså det vara tillräckliga bevis för skuld att NJ hade utfört det.
Hade jag fått min vilja genom som lag hade åklagaren sedan länge vart dömd för olaga frihetsberövande och suttit på kåken vid det här laget och dömts till att betala ett fett skadestånd till NJ.
Jag tycker polisen gjorde rätt som anhöll NJ, även om jag har full förståelse för hur fruktansvärt det måste varit för honom, jag kan oxå tycka att hans alibi borde ha kunnat kollas snabbare men varför det tog tid vet jag inte.
Vad gäller utgångspunkten för NJ som gm så handlade det om de 98%, i CS fall fanns det andra saker som gjorde henne misstänkt. Så det är en viss skillnad!
Nej men jag har läst om häktningsförhandlingarna och det har ju inte framkommit något nytt , så som DNA eller liknande . Hade det gjort det hade hon ju inte suttit häktad längre i väntan på starkare bevis.
Nästa gång får försvarsadvokaten henne fri skulle jag tro om inte åklagaren presenterar något sensationellt så som DNA-bevis eller mordvapen eller liknande.
Jag tippar på att domstolen sedvanligt följer åklagarens linje vid omhäktning och att det inte blir någon ny häktningsförhandling om ny bevisbörda.