2008-05-18, 02:43
  #7729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Absolut. Dessutom är floskeln "en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk" mycket relevant här. Ett tvivel i något av indicierna räcker ofta för att sänka hela målet.
Detta är Silberskys stora styrka. Han ifrågasätter ALLT. Köper tingsrätten ett enda av hans ifrågasättanden går ofta hans klient fri.

OJ Simpsons försvarare gjorde detta mycket skickligt. Genom att ifrågasätta allt, varje steg, minsta grej (en polis har uttalat sig rasistiskt? Hela DNA bevisningen är ogiltig!) flyttar man fokus från helheten till detaljerna.

Silbersky var förövrigt den som kommenterade på Tv3 när de sände Simpson-rättegången.

Problemet med Arbogafallet är att vi inte vet bevisningen och kan därför inte värdera den korrekt utan får gå på mediala beskrivningar. Att den tyska kvinnan blir omhäktad gång på gång får väl ändå ses som att det finns en del indicier som pekar ut henne. Skyldig eller inte får vi se.
2008-05-18, 06:39
  #7730
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Skulle ju vara intressant att veta när hon säjer sig ha kommit till Arboga med tanke på de timmar det skulle ta att knalla runt o titta på runstenar...

Vi vet ju väldigt lite just nu. Men om det är CS på övervakningsbilderna och hon har bekräftat att hon tog 19.30- tåget hem, så skulle det vara intressant att veta klockslag när hon tog runstensbilderna? Om det nu var dessa ställen hon besökte? Jag menade att bilderna kanske var tagna vid 18-18.30-tiden, och så lägger man till den ganska långa promenaden tillbaka till tåget? Men då gör CS onekligen tvärtemot vad många av oss andra skulle göra. Besöker jag en stad med sevärdigheter, åker jag tidigt på morgonen/förmiddagen, fotograferar i dagsljus och vänder hem medan det fortfarande är ljust. Varför välja att gå där i mörker? om det här nu är hennes alibi? Även om hon varit där hela dagen så borde bilderna varit tagna när det var ljust, men då innebär det att hon hunnit med morden också antar jag?
2008-05-18, 06:48
  #7731
Bannlyst
Det som gör mig osäker på att CS är rätt gm är den otroligt snäva tiden morden utfördes på, 10 minuter? Alla de slag offren utsattes för? Är det CS måste T ha missat henne med en hårsmån. Deras gata ser ganska öppen ut, möter man någon där är det svårt att dölja sig. CS är ju en lång tjej som är svår att missa? och T borde känna väl igen henne? Polisen borde veta vilken väg gm tog? om altandörren användes som flyktväg osv?
2008-05-18, 06:53
  #7732
Bannlyst
Tåget skulle gå runt 19.30 men blev försenat, vilket CS inte kan ha vetat. Hur lång tid tar det att gå till tåget från villan? 10 minuter? Såg någonstans att det var 1.5 kilometer..det finns absolut inte mycket tid kvar att byta kläder eller tvätta av sig i alla fall.
2008-05-18, 06:55
  #7733
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vi vet ju väldigt lite just nu. Men om det är CS på övervakningsbilderna och hon har bekräftat att hon tog 19.30- tåget hem, så skulle det vara intressant att veta klockslag när hon tog runstensbilderna? Om det nu var dessa ställen hon besökte? Jag menade att bilderna kanske var tagna vid 18-18.30-tiden, och så lägger man till den ganska långa promenaden tillbaka till tåget? Men då gör CS onekligen tvärtemot vad många av oss andra skulle göra. Besöker jag en stad med sevärdigheter, åker jag tidigt på morgonen/förmiddagen, fotograferar i dagsljus och vänder hem medan det fortfarande är ljust. Varför välja att gå där i mörker? om det här nu är hennes alibi? Även om hon varit där hela dagen så borde bilderna varit tagna när det var ljust, men då innebär det att hon hunnit med morden också antar jag?


Så tänker jag oxå, att runt o titta på dessa 2 stenar skulle tagit henne minst 6 timmar! Det är därför det är så orimligt, tillsammans med att de inte finns på ställen hon hittat till utan hjälp, det hade inte räckt med en karta. Hur tidigt var hon i Arboga o vad exakt tittade hon på?

eloge: Naturligtvis behöver rätten mer än de antaganden vi presenterar här, låt oss säja att vi spekulerar o rätten dömer? En väsentlig skillnad! Därmed inte sagt att alla spekulationer måste vara fel, det visar sig i slutänden. Om vi inte spekulerade alls utan bara gick på 100% "säkra källor" skulle inte den här tråden leva... F ö tycker jag personligen att Räjsersnigelns antaganden är de mest realistiska hittills.
2008-05-18, 06:59
  #7734
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det som gör mig osäker på att CS är rätt gm är den otroligt snäva tiden morden utfördes på, 10 minuter? Alla de slag offren utsattes för? Är det CS måste T ha missat henne med en hårsmån. Deras gata ser ganska öppen ut, möter man någon där är det svårt att dölja sig. CS är ju en lång tjej som är svår att missa? och T borde känna väl igen henne? Polisen borde veta vilken väg gm tog? om altandörren användes som flyktväg osv?


Jag tror det är fullt möjligt att hon kan ha haft koll på att T inte var hemma, genom fönsterspionage el dylikt o i så fall var det perfekt timing.. Dessutom verkar det ju som att det finns vittnen som sett henne/någon som liknar henne där. Det finns flera vägar till/från huset.
Tiden till station är typ 10min, ja.
2008-05-18, 11:57
  #7735
Medlem
Veckans klubbas avatar
Tycker det hela börjar likna någon dålig Hollywood-rulle, nu med polisen som söker skor och E:s borttappade minne. Vem som helst kan ju säga att de inte minns, det går inte att bevisa motsatsen, oavsett vilka minnesexperter och psykologer de än anlitar. E kanske kör en "Death sentence" (rullen med Kevin Bacon)?
2008-05-18, 12:13
  #7736
Medlem
Arabesques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Tycker det hela börjar likna någon dålig Hollywood-rulle, nu med polisen som söker skor och E:s borttappade minne. Vem som helst kan ju säga att de inte minns, det går inte att bevisa motsatsen, oavsett vilka minnesexperter och psykologer de än anlitar. E kanske kör en "Death sentence" (rullen med Kevin Bacon)?

Och varför skulle E säga att hon inte minns om hon nu gör det?? Tror du inte att hon om någon vill att man får tag i rätt GM?
2008-05-18, 14:13
  #7737
Medlem
mirran_hs avatar
[quote=eloge]. Jag vet att en psykos kan komma som en blixt från en klar himmel för en utomstående. Däremot har jag svårt att tro att en psykotisk människa frivilligt söker vård.
QUOTE]

Det finns personer som vet om att de är på G att bli psykotiska och söker då hjälp -frivilligt - men då är det strax innan de är helpsykotiska.

OT:
En bekanting till mig hade psykosgenombrott litet då o då, han satt och körde bil när han var psykotisk o. han visste precis var han var etc. Han var garanterat psykotisk och hade tidigare blivit inlåst både på Beckis o. på Långbro sjukhus.
2008-05-18, 14:29
  #7738
Medlem
letsdoits avatar
Perfekt timing - eller oväntad hemkomst?

Från intervjun i Efterlyst 080515:
Citat:
Jag minns klart fram till fyra-fem någon gång på kvällen.
Vi hade varit på öppna förskolan och lekt; M tyckte jättemycket om att vara där – och sen gick vi hem.
Det sista jag kommer ihåg är att vi kom hem.
Från tidningsartiklar:
Citat:
Vid halv fem på eftermiddagen hade han sagt hej då till familjen.
– Allt var bra, barnen lekte i köket och E plockade fram mat. De var glada, de hade varit på öppna förskolan.
Vid 18-tiden fick han ett sms från sin sambo som undrade när han skulle komma hem.
– Jag kommer om en timme, skrev han.
– Jag skulle egentligen inte varit hemma förrän klockan åtta. Men jag åkte hem för att hämta ett par nycklar.
Slutsats 1: Gm/gk trodde sig veta att T skulle komma hem vid 20-tiden. I stället anlände han hem c:a 45 min tidigare pga glömda nycklar. Dessa glömda nycklar var för T kända redan vid 18-tiden eftersom han då svarade på ett av E avsänt sms med förfrågan om när han skulle komma hem.
Slutsats 2: E och T visste vid 18-tiden (under förutsättning att E mottagit och läst det av T avsända sms:et) att T skulle anlända hem vid 19-tiden.
Slutsats 3: Mötet som T deltog i slutade kl. 19.00. Bilfärden hem tog c:a en kvart. T upptäcker strax före 19.20 ”skräckens hall”. Samtliga offer var då vid liv och andades.
Slutsats 4: Gm/gk torde ha flytt hals över huvud i samband med T:s hemkomst.

Fråga 1: Vem, förutom E och T, kände till att T glömt sina nycklar?
Fråga 2: Vem trodde sig veta att T:s hemkomst skulle äga rum först vid 20-tiden – och hur länge kan gm/gk ha trott sig veta detta?
Fråga 3: Vid vilken tidpunkt brukade T vanligen anlända hem?
Fråga 4: Om T:s hemkomst kartlagts dagarna före morden, vilken slutsats har då gm/gk kunnat dra?
2008-05-18, 15:00
  #7739
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Varför så få förhör!

Varför har polisen inte förhört tyskan mer än 2 gånger?
Hon sitter nu häktad och då kan dom väl snacka mer en så med henne.
Eller väntar polisen på en sko från allmänheten för att ringa in tyskan?
Ett konstigt fall tycker jag.
2008-05-18, 16:51
  #7740
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabesque
Och varför skulle E säga att hon inte minns om hon nu gör det?? Tror du inte att hon om någon vill att man får tag i rätt GM?

Om det är CS som är gm, så kanske E vill skipa rättvisa själv? Eller så är det nåt annat skit inblandat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in