Från intervjun i Efterlyst 080515:
Citat:
Jag minns klart fram till fyra-fem någon gång på kvällen.
Vi hade varit på öppna förskolan och lekt; M tyckte jättemycket om att vara där – och sen gick vi hem.
Det sista jag kommer ihåg är att vi kom hem.
Från tidningsartiklar:
Citat:
Vid halv fem på eftermiddagen hade han sagt hej då till familjen.
– Allt var bra, barnen lekte i köket och E plockade fram mat. De var glada, de hade varit på öppna förskolan.
Vid 18-tiden fick han ett sms från sin sambo som undrade när han skulle komma hem.
– Jag kommer om en timme, skrev han.
– Jag skulle egentligen inte varit hemma förrän klockan åtta. Men jag åkte hem för att hämta ett par nycklar.
Slutsats 1: Gm/gk trodde sig veta att T skulle komma hem vid 20-tiden. I stället anlände han hem c:a 45 min tidigare pga glömda nycklar. Dessa glömda nycklar var för T kända redan vid 18-tiden eftersom han då svarade på ett av E avsänt sms med förfrågan om när han skulle komma hem.
Slutsats 2: E och T visste vid 18-tiden (under förutsättning att E mottagit och läst det av T avsända sms:et) att T skulle anlända hem vid 19-tiden.
Slutsats 3: Mötet som T deltog i slutade kl. 19.00. Bilfärden hem tog c:a en kvart. T upptäcker strax före 19.20 ”skräckens hall”. Samtliga offer var då vid liv och andades.
Slutsats 4: Gm/gk torde ha flytt hals över huvud i samband med T:s hemkomst.
Fråga 1: Vem, förutom E och T, kände till att T glömt sina nycklar?
Fråga 2: Vem trodde sig veta att T:s hemkomst skulle äga rum först vid 20-tiden – och hur länge kan gm/gk ha trott sig veta detta?
Fråga 3: Vid vilken tidpunkt brukade T vanligen anlända hem?
Fråga 4: Om T:s hemkomst kartlagts dagarna före morden, vilken slutsats har då gm/gk kunnat dra?