2008-07-31, 16:31
  #13729
Medlem
msmss avatar
E:s vittnesmål inte mycket värt nu......

Proffessorn i "minne" har konstaterat följande för rätten:

16.20 Jag kippar efter andan. Minnesexperten Sven-Åke Christiansson har fullkomligt slagit undan fötterna på åklagarsidan.

Han hävdar att Emma drabbats av en mycket grav minnesstörning av organisk typ. Vid sådana skador återvinns minnet successivt bakifrån i tiden. Men återhämtningen når aldrig så långt att personen minns skadetillfället, Under hela sin karriär harprofessor Christainsson aldrig stött på något sådant fall.

Han menar att Emmas skapat sina minnen med hjälp av information hon fått, samt egna tankar.
- Man kanske tänker mycket. Och gör man det så skapar man minnen, säger han.


(Saxat från direktrapporteringen på nätet).
Det var verkligen inte bra - nu är E:s vittnesmål helt förgäves.
2008-07-31, 16:34
  #13730
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpna
Att du bara har mage av att sprida länkarna publikt. Har du ingen som helst respekt för andra människor?

Hoppas med hela mitt liv att du försvinner härifrån för alltid.

xpna

Materialet är per definition publikt. Det har upprättats av staten för mina (och kanske dina) surt förvärvade skattepengar. Vem som helst kan få ut materialet från tingsrätten.

Jag är för egen del tacksam för länkarna. Det har inneburit att jag fått del av materialet omgående. Visserligen har jag även beställt FUP:en och stämningsansökan från tingsrätten. Den vägen tog det dock tre dagar innan jag fick materialet.
2008-07-31, 16:34
  #13731
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msms
Proffessorn i "minne" har konstaterat följande för rätten:

16.20 Jag kippar efter andan. Minnesexperten Sven-Åke Christiansson har fullkomligt slagit undan fötterna på åklagarsidan.

Han hävdar att Emma drabbats av en mycket grav minnesstörning av organisk typ. Vid sådana skador återvinns minnet successivt bakifrån i tiden. Men återhämtningen når aldrig så långt att personen minns skadetillfället, Under hela sin karriär harprofessor Christainsson aldrig stött på något sådant fall.

Han menar att Emmas skapat sina minnen med hjälp av information hon fått, samt egna tankar.
- Man kanske tänker mycket. Och gör man det så skapar man minnen, säger han.


(Saxat från direktrapporteringen på nätet).
Det var verkligen inte bra - nu är E:s vittnesmål helt förgäves.

Inte bra - men väldigt förväntat, i alla fall av oss som vet vad vi pratar om.
2008-07-31, 16:37
  #13732
Medlem
JO så är det

Citat:
Ursprungligen postat av msms
Proffessorn i "minne" har konstaterat följande för rätten:

16.20 Jag kippar efter andan. Minnesexperten Sven-Åke Christiansson har fullkomligt slagit undan fötterna på åklagarsidan.

Han hävdar att Emma drabbats av en mycket grav minnesstörning av organisk typ. Vid sådana skador återvinns minnet successivt bakifrån i tiden. Men återhämtningen når aldrig så långt att personen minns skadetillfället, Under hela sin karriär harprofessor Christainsson aldrig stött på något sådant fall.

Han menar att Emmas skapat sina minnen med hjälp av information hon fått, samt egna tankar.
- Man kanske tänker mycket. Och gör man det så skapar man minnen, säger han.


(Saxat från direktrapporteringen på nätet).
Det var verkligen inte bra - nu är E:s vittnesmål helt förgäves.

Professorns framhöll dessutom att såna detaljerade minnen som E för fram har han inte stött på i experiment och då med helt friska personer. Han sa vidare att han funderat mkt över detta i Arbogafallet.
Det verkar som att det nu bara räcker för tyskan att vidhålla det hom sagt i polisförhören,,
Åklagaren borde förtidspensioneras. Detta är en skandal att man drar igång ett åtal med så litet på fötterna,, Detta borde ha varit helt klart för henne.
Det är bara att beklaga att detta fall inte kommer att klaras upp rent juridiskt
2008-07-31, 16:43
  #13733
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lattraggad
Professorns framhöll dessutom att såna detaljerade minnen som E för fram har han inte stött på i experiment och då med helt friska personer. Han sa vidare att han funderat mkt över detta i Arbogafallet.
Det verkar som att det nu bara räcker för tyskan att vidhålla det hom sagt i polisförhören,,
Åklagaren borde förtidspensioneras. Detta är en skandal att man drar igång ett åtal med så litet på fötterna,, Detta borde ha varit helt klart för henne.
Det är bara att beklaga att detta fall inte kommer att klaras upp rent juridiskt
Denna minnesexpert var åklagarens vittne?

Edit "Åklagaren har kallat in en minnesexpert, Sven-Åke Christiansson, att vittna för att stärka mammans uppgifter."

http://nyhetskanalen.se/1.560465/2008/07/30/mamman_moter_tyskan_i_ratten?statisticsTimeRes=DAY
__________________
Senast redigerad av TheZoo 2008-07-31 kl. 16:53.
2008-07-31, 16:43
  #13734
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lattraggad
Det är bara att beklaga att detta fall inte kommer att klaras upp rent juridiskt

Åja, jag tycker det är väl tidigt att dra den slutsatsen. Ytterligare experter ska vittna. Åklagaren ska dessutom visa vallningen av EJ som bevis på att hon faktiskt minns händelsen.

Sist, men inte minst, ska CS själv höras. Det kommer att bli mycket intressant.
2008-07-31, 16:44
  #13735
Medlem
Nu har jag inte hängt med senaste timmarna här.
När är det Tyskan ska höras?
2008-07-31, 16:45
  #13736
Medlem
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Denna minnesexpert var åklagarens vittne?


Det var rättens vittne M a o helt objektiv..Det är viktigt att man i såna här fall inte låter ngn av sidorna "boka upp" denna professor då ju hans beskrivning då kan misstänkliggöras som partsinlaga..
2008-07-31, 16:46
  #13737
Medlem
Muffinman,

Du har rätt i det du säger.

Men man ska visa dessa människor respekt, och respekt ger man genom att göra som man ska, alltså att beställa förundersökningen och andra handlingar den normala vägen, den finns en anledning till att materialet INTE ligger på SVENSKA servrar.

Tänk på det innan den länken sprids publikt, vill någon ha länken är det bättre att skicka den privat imo.

Annars ett intressant förhör med Christiansson.

xpna
2008-07-31, 16:47
  #13738
Medlem
EXpervittnen

Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Åja, jag tycker det är väl tidigt att dra den slutsatsen. Ytterligare experter ska vittna. Åklagaren ska dessutom visa vallningen av EJ som bevis på att hon faktiskt minns händelsen.

Sist, men inte minst, ska CS själv höras. Det kommer att bli mycket intressant.

EXpertvittnen som kallas in av endera sidan är nu helt förbrukade i vart fall när det gäller minnesbiten.. Då dessa omedelbart kommer att betraktas som partsinlagor.
2008-07-31, 16:50
  #13739
Medlem
Veckans klubbas avatar
Så nu är det inte bara ett unikt fall när det gäller mord på barn (se brottstatistiken DN hänvisade till), utan även ett unikt fall (enligt minnesexperten) när det gäller återfådda minnen efter skada? Fantastiskt. Lägg sedan till att både E och T hade blivit förföljda av ex under närliggande tidsperiod? Vad är sannolikheten för allt detta? Något är BS.
2008-07-31, 16:52
  #13740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Lägg sedan till att både E och T hade blivit förföljda av ex under närliggande tidsperiod? Vad är sannolikheten för allt detta? Något är BS.

Huh, har E blivit förföljd?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in