2008-05-03, 15:50
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En seriös advokat gör som klienten säger.

Nej en seriös advokat rådgör med sin klient om vad som är möjligt att åstadkomma.
2008-05-03, 16:04
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Orkat och orkat. Men en seriös advokat överklagar inte när det är utsiktslöst.

Det är inte ovanligt, i fall som får högt medialt intresse, att det överklagas per rutin för att det hela tiden ska prövas av högsta instans!

Din signatur är intressant...Tror du att allmänhetens förtroende för polisen upprätthålls om de tvingas släppa tyskan i slutänden eller om hon frias i hovrätten?

Det är väldigt synd att du inte svarar på frågor kring dina inlägg...
verkar ganska mysko..
Senast redigerad av miapetter 2008-05-03 kl. 16:23.
2008-05-03, 16:26
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det är inte ovanligt, i fall som får högt medialt intresse, att det överklagas per rutin för att det hela tiden ska prövas av högsta instans!

Din signatur är intressant...Tror du att allmänhetens förtroende för polisen upprätthålls om de tvingas släppa tyskan i slutänden eller om hon frias i hovrätten?
Det är väldigt synd att du inte svarar på frågor kring dina inlägg...
verkar ganska mysko..

Nej som min signatur säger, allmänhetens förtroende för polisen väger tyngre än sanningen. Som i Palmemordet.
2008-05-03, 16:30
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Nej som min signatur säger, allmänhetens förtroende för polisen väger tyngre än sanningen. Som i Palmemordet.

Exakt hur tolkar du in det i Palmemordet?
Där är ju inte allmänhetens förtroende särskilt högt vare sig man tror på Lisbeth Palme eller att Säpo låg bakom...

Sedan kvarstår ju frågan om "Arboga-pigorna"?
Och frågan om att snitcha en dealer...
2008-05-03, 18:06
Bannlyst
Överklagas!

Nu överklagas detta till Svea Hovrätt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=766379
2008-05-03, 18:39
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Nu överklagas detta till Svea Hovrätt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=766379

Enligt Rapport kl. 18.00 har man nu tid fram till den 16 maj då åtal ska ha väckts (skall väckas) mot den tyska kvinnan.
2008-05-03, 20:22
Bannlyst
Formellt

Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Enligt Rapport kl. 18.00 har man nu tid fram till den 16 maj då åtal ska ha väckts (skall väckas) mot den tyska kvinnan.
Det beror på att man bara kan häkta någon i 14 dagar. Därefter måste man väcka åtal eller genomföra en ny häktningsförhandling.
Detta begriper inte rapportredaktionen eller ungefär hälften av Sveriges journalisten.
Chansen är större att jag blir förundersökningsledare efter Frieda än att åtal verkligen väcks den 16/5.
2008-05-03, 20:46
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det beror på att man bara kan häkta någon i 14 dagar. Därefter måste man väcka åtal eller genomföra en ny häktningsförhandling.
Detta begriper inte rapportredaktionen eller ungefär hälften av Sveriges journalisten.
Chansen är större att jag blir förundersökningsledare efter Frieda än att åtal verkligen väcks den 16/5.

Satt o funderade kring detta efter Rapports inslag då jag trodde det var som du skriver ovan. Eftersom jag inte var säker väntade jag snällt till någon annan klargjorde...
Jag tvivlar oxå på att åtal väcks 16/5 med tanke på att det "riktiga" förundersökningsarbetet först nu kunnat ta sin början.
2008-05-03, 21:58
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. Just i det här sammanhanget är det inte så. Sammanhanget är att just den här tråden, på ett lika hänsyslöst som exempellöst sätt, har spammats sönder av förespråkare för orimliga ståndpunkter, som genom att ägna sig åt spamamnde på heltid fullständigt har förryckt tråden, och som tar varje antydan till att vara med på deras vagn från någon av de andra postarna som en anledning till att spamma 200 inlägg till.

Jag tycker att jag har rätt att uttrycka mina åsikter och funderingar utan att ta ett ansvar för vad andra användare skriver.

Citat:
Kan du inte läsa innantill, ska du inte debattera med mig. Vad jag sa var inte att det inte finns någon annan gärningsman att spekulera om. Vad jag sa att det, på nuvarande bevisläge, inte finns någon anlening att spekulera om någon alternativ gärningsman överhuvudtaget.

Om CS vidgår att hon har varit överallt där hennes mobil kan loggas, och kan ange vettiga skäl till att hon har varit just där och ändå inte begått dåden, och inte kan bindas tekniskt till radhusets grannskap vare sig med mobilloggar eller med den färdiga DNA-analysen, då kan det finnas anledning att börja spekulera om en alternativ gärningsman. Men det är efter fyra "om", det.
Ber om ursäkt för att jag använde ordet påpeka, påskina hade varit ett bättre ordval. Mitt inlägg handlade om de användare som hade stängt dörren för ett enda "om".

Citat:
Kan kan det naturligtvis hursomhelst. Det kan ha varit marsianer som kom i ett osynligt tefat och hade ihjäl barnen. Men jag är helt ointresserad av "kan" på den nivån.

För att upprepa: Det finns i dagsläget ingen anledning att spekulera över en alternativ gärningsman, och att likafullt göra detta är intellektuellt improduktivt - någon sorts hybrid mellan idisslande och onani.
Jag har absolut inte uttryckt något krav på att vi skall spekulera över någon speciell. Däremot instsämmer jag i vad polisen sa på presskonferansen (svt.se) att CS är misstänkt, ingenting annat.
2008-05-03, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday

Visst låter det lite märkligt. Har de teknisk bevisning och vittnesuppgifter skulle de väl inte behöva vänta till sommaren med at väcka åtal,

Ett helt normalt mordåtal utan komplikationer tar 3-4 månader.
Här tillkommer sex veckor då hon suttit i Tyskland.
Det beror på vad man menar "till sommaren" dessutom.
Jag tolkar det som att det kommer någon gång mellan juni och september.
Ännu har de inte fått slutgiltigt besked från SKL, man har inte hållit ett enda "riktigt" förhör med CS och man väntar dessutom på att e ska minnas.
Till det ska tilläggas kanske 500 extra förhör som påkallas av vad CS och E säger. Man måste stämma av uppgifter med varje granne, tågpersonal, CS granne, Tyska kamrater osv.
Tror inte åtal väcks en dag innan augusti. Det är en högst normal tid för ett så komplicerat ärende.
I La Reine-ärendet har jag för mig att den längst häktade satt i över två år.
2008-05-03, 23:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Jaså? Kan någon moderator hänvisa oss till en avdelning här på flashback där dessa rykten kan få diskuteras? Eller får de inte diskuteras alls på flashback?
Hur ligger det till egentligen ? Nån moderator som kan reda ut begreppen lite?
Kanske i droger? Eller skvaller? Tacksam för svar från moderator.
Jag föreslår att man startar upp en ny tråd där dessa rykten diskuteras eftersom de inte hör hemma i den här tråden. Det är bättre att man separerar dessa ämnen eftersom man då slipper en massa tjafs som inte berör själva händelsen...

// Mod
2008-05-03, 23:16
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Detta är inte riktat mot dig eller ditt inlägg, men jag avskyr det där cirkelresonemanget. Hon är sjuk, alltså kan hon ha gjort mordet. Mordet är gjort av en sjuk. Det visar att hon är sjuk. Hon har gjort mordet för att hon är sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Jag är inte riktigt säker på att det är ett cirkelresonemang. Först och främst hävdar jag inte att hon är sjuk, däremot att hennes svartsjuka skulle vara det.

Citat:
Som jag skrev så var mitt resonemang inte riktat direkt till dig utan till en allmän tendens i tråden. Att ett påståt sjukdomstillstånd motiverar mordet och och att mordet bekräftar sjukdomstillsåndet.

Citat:
Trodde annars att du var mest för Cirkelargumentation: eftersom du skrivit ett otal inlägg som bygger på cirkelargumentation.

Du verkar ha svårt med att välja vilken fot du ska stå på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in