2008-07-27, 09:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Telefonsamtalet Torgny gjorde till 112, är det tiden när han kommer fram eller när han har slagit numret och väntar på uppkoppling och svar?

Det står att samtalet inkommer 19:20:57 (FU, s. 198). Jag tror det betyder att han fick svar då.

Samtalet mellan SOS Alarm och sjuksköterska inleds klockan 19:24:33, och kopplas efter typ en halvminut vidare till T. Det känns som rimligt att samtalet mellan T. och SOS Alarm pågick i omkring 3-4 minuter. Beräkning av samtalstid baserar jag på hur mycket de sagt till varandra.
Senast redigerad av Troian 2008-07-27 kl. 09:43.
2008-07-27, 10:26
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Timmermansgränd 2, hos en person med jugoslaviskt klingande efternamn som börjar på P. Han är förhörd.

Hm, hittar en med väldigt jugoslavisk förnamn varje fall.

Det är en adress jag har passerat inte så långt från många gånger under sista två åren då jag promenerar längs Magnus Ladulåsgatan. Inget anmärkningsvärt där förutom att det är stendött. En yttre bit av södra stationsområdet.
2008-07-27, 10:27
Medlem
Haha, bra inlägg!
Den här SingleStar framför ju för patetiska argument. Undrar om det är det som är meningen eller om SS faktiskt är så förvirrad i sin logik.

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Såå, nu kan vi konstatera alla misstag E o T begått:

Ts första misstag var naturligtvis att inleda en semesterflört med en kvinna
vars tatuering löd: "I´m going to be Fred Kruger"
ALLA andra hade naturligtvis låtit bli detta!

E öppnar dörren till sitt hem utan att vare sig anteckna eller fotagrafera gästen, har det hänt mer än en gång är det riktigt illa! Att hon sedan efter ett 15-tal hammarslag i skallen har lite svårt att få ihop sina minnesbilder till en början är ju katastrof! Är människan senil??

T borde verkligen lärt sig en läxa då han kommer hem, alla normalt funtade personer har ju alltid mobilen i högsta hugg när man kliver innanför sin dörr, ICE, dessutom har han inte en atomklocka så han kan ange exakta tider, han dristar sig till att bli chockad o försöka göra något för de skadade (tre st!!!) innan han ringer 112, vad är det med denna synnerligen inkompetenta man?

CS däremot - ingen skugga över henne!
Där har vi en ärlig o logiskt tänkande person som de svenska myndigheterna fått klorna i o tänker sätta dit för mord trots att inget pekar på henne!
(kan misstankar finnas om att hon är tysk spion o Säpo är inblandandade?)

SingleStar:
Har du inte snart fått ihop tillräckligt med underlag till din avhandling
"Hur långt kan överårig akademiker driva en argumentationstes som går stick i stäv med verkligheten?"

Nej, mitt förslag på gm är denna Gummesson, hon förekommer för ofta i FUn för att det ska vara en ren slump...
2008-07-27, 10:31
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Läs gärna innantill inlägget du besvarar: "Naturligtvis finns det en möjlighet att han först ljög om när han kom till Arboga." Och det gäller alla inblandade. CS med, och precis alla andra förhörda, kan ha ljugit om i princip vad som helst. Det är möjligt, till exempel, att E. faktiskt såg en kvinna på 180 centimeter och fula Vans-skor, men hon ljuger för polisen och påstår att kvinnan var runt 165 centimeter och i strumplästen.

Men, om vi ska hålla på och spekulera i om folk ljuger eller ej kan det ju vara intressant att se vad de har för intresse i det.

Har E. någon anledning att ljuga om ovan nämnda uppgifter? Nej, säger jag. Och just därför är det fullkomligt meningslöst att ens diskutera detta.

Har T. ett intresse av att för polisen få det att framstå som han befunnit sig på plats längre tid innan han ringde 112 än vad fallet verkligen var? Oavsett om han är skyldig eller ej så svarar jag nej på den frågan. Och just därför är det fullkomligt meningslöst att ens diskutera detta, och sådana spekulationer kan inte tas seriöst.

Och jo då, jag drar många slutsatser här i tråden. Det gör du med. Inget i sig fel med det. Du kan heller inte gömma dig bakom argument om "källkritik" eller "bryta ner till det inte längre är möjligt att bryta det" angående detta.

Vet ej, och det är ointressant.

Det står säkert i FU, men inget jag orkar kolla just nu. Det är ju iaf klarlagt när han befann sig i Valskogstrakten.

Från Smedjan vet jag inte, men från Valskog så blir det tio (eller om det var fem) kilometer i timmen över hastighetsgränsen, enligt polisens mätningar.

Se ovan.

Kanske kan det röra sig om rödljus, stoppskyltar eller liknande som gör det svårt att med mer exakthet beräkna tiden.

Ärligt talat så är inget ointressant, tiden är viktig som tusan egentligen. Har datorklockan synkroniserats mot någon klocka så man vet exakt tidpunkt sista aktivitet utfördes på datorn? Kan man med en felmarginal på mindre än 15 sekunder få fram tiden Torgny anlände till hemmet så har man ett fönster under vilket dådet skedde med ganska stor precision. Hur lång tid tar det att måtta in 110 kraftfulla slag, troligen med hammare, mot tre personer?
2008-07-27, 10:39
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Fast när man sitter i ett förhör om mord så är det väl inte läge att göra sig lustig.

Ibland tror jag nog att det kan bli fel tolkning/översättning av orden. Ex. har kanske CS sagt "Lustig" på tyska och har då översatts som rolig. Lustig kan ju också i vissa språk betyda märkligt/konstigt.

F.ö är hon rätt surrig i förhören och de verkar prata i mun på varandra, tolken o. hon.
2008-07-27, 10:57
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Oj, så man måste få sina barn mördade för att få kritisera polisen? Ja, du har ju dina snillrika stunder. Få, se, vi har väl säkert en ca 100000 tusen som kristerar svensk polis, men vart finns de 200000 mördade barnen.

Jag har inte läst hela FU:n.

Nej, det var inte så jag menade o det förstod du så väl!
Däremot har många valt att sluta vända ut o in på NJ just
av den anledningen att han fått sina barn mördade!
Det värsta som kan hända har hänt den killen o det gör
att han för min del får säja att han just sett ett UFO om han vill,
jag tänker inte bråka mer med honom.
Hurivida han har rätt i sin kritik eller inte betyder inte att han inte
kan vara säker på vem som är gm!
2008-07-27, 10:59
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Haha, bra inlägg!
Den här SingleStar framför ju för patetiska argument. Undrar om det är det som är meningen eller om SS faktiskt är så förvirrad i sin logik.

Nu menade jag inte först o främst SS i det jag skrev.
Det som gällde h*n var bara just argumentationsbiten.
2008-07-27, 11:12
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
[Den här diskussionen handlar alltså om att T. först påstod att han kom hem mellan 19:12 - 19:15, när polisens senare undersökning visade att det snarare rörde sig mellan 19:17 och 19:18 någon gång. Se sida runt 1002-1003 i tråden. Sorry för sent svar.]

Nu tycker jag att det ballar ur lite i försöken att framställa T. som en möjlig lögnare.

Naturligtvis finns det en möjlighet att han först ljög om när han kom till Arboga. Att han ville förleda polisen att tro att han kom hem tidigare än han faktiskt gjorde.

Då är ju frågan: Varför skulle han ljuga om en sådan sak? Ljuger han medvetet om när han kom hem kan vi nog utgå från att risken är stor att han på något sätt är inblandad. Antar att det är så du tänker.

Men, fundera lite till, om han är inblandad och därför vill ljuga för polisen om sin hemkomst, varför i hela friden påstå att han kom hem tidigare än vad som i själva verket var fallet? Kan du ur ett gärningsmannaperspektiv komma på någon som helst rimlig förklaring till detta? Jag skulle kunna ha en viss förståelse för din argumentation om det förhöll sig tvärtom, alltså att han i själva verket kom hem runt 19:12 men han påstår att han kom hem 19:18. Då skulle man ju kunna argumentera för att han hade ljugit av anledningen att få det att framstå att han hade orimligt kort tid på sig. Men din argumentation utgår alltså från motsatsen: han kan ha ljugit för att förska få det att framstå som att han var hemma i en relativt lång tid (6-9 minuter) innan 112 ringdes.
T angav först 19.10 och de tror jag var en spontan tidsuppgift från honom men senare har polisen ändrat hans tid efter sin provkörning + 5km/h över hastighet.
2008-07-27, 11:29
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Det står att samtalet inkommer 19:20:57 (FU, s. 198). Jag tror det betyder att han fick svar då.

Samtalet mellan SOS Alarm och sjuksköterska inleds klockan 19:24:33, och kopplas efter typ en halvminut vidare till T. Det känns som rimligt att samtalet mellan T. och SOS Alarm pågick i omkring 3-4 minuter. Beräkning av samtalstid baserar jag på hur mycket de sagt till varandra.

Ringde han från mobil eller fast telefon?

När jag ringer från mobil får jag betala även för väntetiden innan personen svarar om jag kopplas upp mot antingen individen, eller individens telesfonsvarare eller individens operatörs automatiska svarstjänst i en del fall.

Om vi ponerar att Torgny fick slå numret och vänta en minut, han såg sig om i en minut, han stannade bilen och tog sig ur den och in i villan på 20 sekunder så är det 2:20 från 19:20:57 vilket blir 19:18:37 han anlände till villan med bilen, vilket är på ett ungefär den klockning polisen har genomfört medelst beräkningar.

Sista aktivitet för Emma vid datorn är 19.09.02. Hur lång tid tar det för Emma att gå fram till dörren och öppna den? Skall vi ponera 10 sekunder.

Mellan 19:09:12 och troligen 19:18:37 är fönstret under vilken gärningspersonen utför sitt illdåd. Det är 9 minuter och 25 sekunder.

110 slag mot offren tar sin tid, jag tog själv en hammare och slog 110 slag med den nyss i rask takt i luften och fick tiden 1:44,3. Innan jag ens nått halvvägs var jag trött i armen och sista 20 slagen dökörd.

Vilka fler kan köra 110 slag med hammaren och se vilka mätvärden ni själva får.

1:45 från 9:25 ger 7:40 kvar i tid.

Vart vandrade gärningspersonen runt i villan och hur lång tid borde det rimligen ha tagit?

Om vi ponerar att gärningspersonen dröjer sig kvar i 2 minuter för att titta sig runt i villan utöver slagen på 1:45 och tiden det tog att öppna dörren 10 sekunder så lämnar gärningspersonen villan 19:12:57. Då är det 5 minuter och 40 sekunder kvar till Torgny kommer hem med bilen och stannar på gatan. På 5 minuter och 40 sekunder hinner jag komma långt med rask promenad.

Den exakta tiden till Christine kommer gående vid Arboga station har jag till 19:32. Finns det en exaktare tid? Annars är tiden från gärningspersonen lämnar villan till Christine dyker upp vid Arboga station 0:19:03 i tid.

Skulle vara intressant att få veta vilken tid det tar att gå från Verktygsgatan 2 till den plats på Arboga station där Christine fotograferades. Sedan om man kan räkna ut spilltiden. Om någon i Arboga som är rask och spänstig kan göra ett dylikt test skulle det vara guld värt.

Med tantaloras hjälp har jag kunnat ge ett ganska bra ställe till var Christine skulle kunna ha stuvat undan bevisen om hon utfört dådet.

https://www.flashback.org/showthread.php?p=12145492#post12145492

En liten fråga till alla som läser den här tråden och har tillgång till en metalldetektor samt är boende i stockholmsområdet, förslagvis södra Stockholm, finns det en möjlighet att låna den eller att du som äger en dito själv kan komma iväg till ett visst specifikt område med den och göra ett avsök? För om man skall gömma en hammare så finns det ett perfekt ställe att göra det på.
Senast redigerad av SingleStar 2008-07-27 kl. 11:36.
2008-07-27, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
1. Som jag skrev så är sannolikheten stor att det är E hår, det går inte 100 säkerställa eftersom en sådan DNA inte går att göra då inga rötter finns med.
2. CS har väl med sitt hat till hela familjen att hon har motiv.
3. Att mordvapnet inte hittats gör ju inte henne oskyldig, för det innebär ju att då kan ju ingen gärningsman fällas.
4. Det finns väl hur många mördare som helst som har samma bakgrund.
5. Det vore väl lustigt om familjens blod skulle innehålla gärningsmannens DNA.
6. Återstår ju att se vad gäller katthåren, sen är inte teknisk bevisning nödvändig.

1. Det går att få fram vems hårtuss det är utan DNA. Det är helt klart att det inte är E,CS,barnen eller katternas. Återstår gm alternativt att gm "placerat" tussen där för att förvirra (inte troligt)

2. Jag vidhåller att motivbilden haltar.Barnen är ju helt oskyldiga i sammanhanget. Bara ett monster skulle begå ett sådant dåd utan anledning. CS är defenitivt inget monster.

3. Det saknade mordvapnet är en svaghet i utrednngen.

4. Det är mycket ovanligt att ngn utanför familjen begår ett sånt här vansinnesdåd utan att ha visat några våldstendenser tidigare.

5. DNA var ju åklagrens stora grej innan det visade sig att det saknades DNA från CS. Lagt till övrig bristande bevisning bör det här leda till hennes frikännade

6. Ingen övrig teknisk eller annan bevisning som visar att CS befann sig på mordplatsen. Är detta oväsentligt!

Vänd på det hela. Vilka bevis finns att CS är mördaren? Ska man fälla henne utan bevis eller vad menar du!!
2008-07-27, 11:54
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulstrom
1. Det går att få fram vems hårtuss det är utan DNA. Det är helt klart att det inte är E,CS,barnen eller katternas. Återstår gm alternativt att gm "placerat" tussen där för att förvirra (inte troligt)

2. Jag vidhåller att motivbilden haltar.Barnen är ju helt oskyldiga i sammanhanget. Bara ett monster skulle begå ett sådant dåd utan anledning. CS är defenitivt inget monster.

3. Det saknade mordvapnet är en svaghet i utrednngen.

4. Det är mycket ovanligt att ngn utanför familjen begår ett sånt här vansinnesdåd utan att ha visat några våldstendenser tidigare.

5. DNA var ju åklagrens stora grej innan det visade sig att det saknades DNA från CS. Lagt till övrig bristande bevisning bör det här leda till hennes frikännade

6. Ingen övrig teknisk eller annan bevisning som visar att CS befann sig på mordplatsen. Är detta oväsentligt!

Vänd på det hela. Vilka bevis finns att CS är mördaren? Ska man fälla henne utan bevis eller vad menar du!!
Det fetstilta:
Nu ljuger du allt. Det är endast klarlagt att det inte kom från CS, men katten kan nog uteslutas också.
2008-07-27, 12:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Förnekar du alltså att T kan ha ljugit? Jag drar inga slutsatser, jag bara ställer frågor. Slutsater som du drar är inte min melodi. Jag vill källkritiskt bryta ner allt som går att bryta ner till det inte längre är möjligt att bryta det. Det är först då man kan lägga fram en med absolut sannolikhet för att något skulle ha inträffat vid ett givet tillfälle på en given plats med en given person.
Du bara ställer frågor, skriver du. Men frågorna bör väl ha något syfte? - Du kanske rentav önskar ett svar? - Ett av svaren på frågan varför exakt sekundangivelse för T:s hemkomsttid sedan länge är en irrelevant fråga, är att när ambulansmännen anlände till platsen (första ambulansen c:a kl 19:33 - och SOS informerar kl. 19.40 om att man skickar ytterligare två ambulanser till platsen) så gjorde t ex den ambulansman som var först på plats - med ledning av levrat blod m m - bedömningen att offren attackerats för c:a en halvtimme sedan. Barnen kändes kalla, och flickans kroppstemperatur när hon anlände till akuten var 31 grader.

Fler frågor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in