Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Tommie Karim var häktad i två månader.
Dett finns mycket mer som borde kollas upp än bara NJ och T. Det kan finnas andra aspekter att ta med i beräkningarna.
Fallet Tommie Karim är verkligen en tankeställare.
Man utgick från att mest närstående oftast är förövaren. Man låste sig vid den teorin, fast det inte fanns någon bevisning mot honom.
Det fanns DNA från en okänd person, men som sagt, DNA från okända kan förekomma i lägenheter där olika personer har vistats. Jag vet nu inte var detta DNA hittades, om det var i direkt samband med den mördade eller ej.
Upplösningen var en statistiskt sett ytterst osannolik förövare: en fosterbror till mordoffret. De hade inte ens haft kontakt på flera år, som jag minns. Tommies berättelse att en för honom fullständigt okänd man plötsligt bara dök upp och knivhögg hans sambo till döds verkade också otrolig.
Det visar ju att det faktiskt FINNS osannolika förövare, och att personer kan anklagas oskyldigt. Jag vet inte vad polisen borde ha gjort när nu deras vaniga förhörsmetoder inte ledde till erkännande - frågat sig om det faktiskt var rätt person och börjat om från början?
Som sagt, en tankeställare. Det är därför det är viktigt att en person bara döms på klara bevis. Men hur livet hade blivit för Tommie Karim om han hade släppts i brist på bevis och det andra mordet aldrig hade inträffat är svårt att tänka på.