2008-04-14, 22:45
  #3169
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Jag har läst på lite:

En för lagföring eftersökt person, som i Sverige är häktad i sin utevaro, får när han eller hon överlämnats hit häktningsfrågan prövad vid domstol på sedvanligt sätt. Därefter fortsätter förundersökningen och eventuell lagföring i Sverige.
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/55/76/8f6bb7d3.pdf

Kort sagt - en vanlig häktningsframställan/förhandling sker då hon har blivit överlämnad för att det sedan ska rulla på som vanligt. Men det synes mest vara en formalitet verkar det som... För förmodligen har itne skälen för hennes häktning i utevaro förminskats. För i så fall så vore det dumt att låta den europeiska arresteringsordern kvarstå. För det skulle ju kunna sluta med att hon förs över till Sverige, häktningen avslås och hon kan resa hem igen. Det vore lite för ologiskt väl?


Precis! Då ropade jag HEJ! lite för tidigt...
Även om det är som du säjer att det kommer att vara en ren formalitet så var det inte så att de var så kaxiga att de gjorde det fast de inte behövde..
(Fan AC hade rätt...men säj det inte till henne..)
2008-04-14, 22:45
  #3170
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Jag hade heller inte velat tillbaka till ett land om jag var anklagad för ett sådant hemskt brott. Det förstår jag henne i till punkt och pricka.
JAAAAAAA, det fattar väl alla. Men du begriper inte vad ironi är.
2008-04-14, 22:45
  #3171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
De har väl 1 vecka på sig?Sedan omhäktning. Häktad kan man väl sitta i flera månader. Åklagaren måste väl söka förlängning. Det är väl för att man inte ska förstöra bevis, grova brott, flykt mm mm

Fast det finns folk här som kan detta bättre.

Har läst på:
När hon landat(överlämnats till Sverige) kommer en häktningsförhandling att ske. Hon kan då bli häktad på 2 nivåer. En där de måste antinge åtala eller ha en ny häktningsförhandling efter en vecka. Eller alternativ 2, vilket är graden hon är häktad på i sin utevaro, 14 dagar. Förmodligen så är skälen desamma då hon överlämnats, om inte starkare, vilket gör att hon häktas som sannolikt misstänkt och då är det 2 veckor polisen har på sig för förhör resp fortsatt förundersökning. Sen omhäktning eller åtal beroende på var man är i förundersökningen. Eller, i mitt värsta fall, frisläppt för att man inte har nog bevis (eller att hon faktiskt inte är skyldig).
2008-04-14, 22:48
  #3172
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Precis! Då ropade jag HEJ! lite för tidigt...
Även om det är som du säjer att det kommer att vara en ren formalitet så var det inte så att de var så kaxiga att de gjorde det fast de inte behövde..
(Fan AC hade rätt...men säj det inte till henne..)
Ska inte säga det. Och hon kommer inte att kunna läsa sig till det heller, för hon läser MELLAN raderna.
Jag tror faktiskt de har några grejor klara på CS, eller?
Kan hon neka att prata med polisen här också?
2008-04-14, 22:53
  #3173
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Har läst på:
När hon landat(överlämnats till Sverige) kommer en häktningsförhandling att ske. Hon kan då bli häktad på 2 nivåer. En där de måste antinge åtala eller ha en ny häktningsförhandling efter en vecka. Eller alternativ 2, vilket är graden hon är häktad på i sin utevaro, 14 dagar. Förmodligen så är skälen desamma då hon överlämnats, om inte starkare, vilket gör att hon häktas som sannolikt misstänkt och då är det 2 veckor polisen har på sig för förhör resp fortsatt förundersökning. Sen omhäktning eller åtal beroende på var man är i förundersökningen. Eller, i mitt värsta fall, frisläppt för att man inte har nog bevis (eller att hon faktiskt inte är skyldig).
Jamen, hennes mobbe var i Arboga, förmodligen var hon med den. Och vad i jösse namn skulle hon vara i Arboga just DEN dagen-kvällen för? Jag är nästan 100 på att hon är gm. De andra två procenten delas med ss o ac. Skulle väl vara konstigt om hon nu hade nåt ärende till Arboga och inte ringde till T för å säga hejsan.
2008-04-14, 22:54
  #3174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Ska inte säga det. Och hon kommer inte att kunna läsa sig till det heller, för hon läser MELLAN raderna.
Jag tror faktiskt de har några grejor klara på CS, eller?
Kan hon neka att prata med polisen här också?

Alltså - det finns väl inga tvångsåtgärder för att få någon att tala mer än upprepade (försök till) förhör och upprepningar. Men vill hon sitta tyst så får hon väl det... Man kan väl inte tvinga någon att öppna käften. Men hon blir tvungen att träffa de förhörande poliserna. Det verkar hon inte vara tvungen att göra i Tyskland...
2008-04-14, 22:54
  #3175
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Ska inte säga det. Och hon kommer inte att kunna läsa sig till det heller, för hon läser MELLAN raderna.
Jag tror faktiskt de har några grejor klara på CS, eller?
Kan hon neka att prata med polisen här också?

PÅ A svarar jag B
O på B - vet inte

Jo, hon kan välja att vara tyst, prova själv - försök att tvinga någon att prata som inte vill utan tortyr?

Däremot tror jag oxå att de har MER än vad de hade när hon häktades i Tyskland, ska bli mycket intressant att se!
2008-04-14, 22:57
  #3176
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Alltså - det finns väl inga tvångsåtgärder för att få någon att tala mer än upprepade (försök till) förhör och upprepningar. Men vill hon sitta tyst så får hon väl det... Man kan väl inte tvinga någon att öppna käften. Men hon blir tvungen att träffa de förhörande poliserna. Det verkar hon inte vara tvungen att göra i Tyskland...

Kan bli intressant om hon bestämmer sig för att tiga hela vägen. Som sagt, ingen kan tvinga henne att öppna munnen...
2008-04-14, 22:59
  #3177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Kan bli intressant om hon bestämmer sig för att tiga hela vägen. Som sagt, ingen kan tvinga henne att öppna munnen...

OM det finns bevis så tror jag det skadar henne att itne säga något... Om det inte finns bra bevis... tja - då kan ev vägran att säga något gynna henne. Då riskerar hon ju inte att försäga sig...
2008-04-14, 22:59
  #3178
Medlem
Irriterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Alltså - det finns väl inga tvångsåtgärder för att få någon att tala mer än upprepade (försök till) förhör och upprepningar. Men vill hon sitta tyst så får hon väl det... Man kan väl inte tvinga någon att öppna käften. Men hon blir tvungen att träffa de förhörande poliserna. Det verkar hon inte vara tvungen att göra i Tyskland...
De kan ju ta de kvinnliga som var hos AE. Han berättade ju snabbt vad han gjort.
Nej, i Tyskland var det ju "sed" att skita i polisen och bara prata med advokaten, enl lagen. Tror jag det var.
2008-04-14, 23:01
  #3179
Medlem
johnny_viciouss avatar
ot raderat.

//Mod
2008-04-14, 23:04
  #3180
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
De kan ju ta de kvinnliga som var hos AE. Han berättade ju snabbt vad han gjort.
Nej, i Tyskland var det ju "sed" att skita i polisen och bara prata med advokaten, enl lagen. Tror jag det var.

Det kan ju tänkas att de kör samma taktik. Att dom väntar med godbitarna tills dom har henne framför sig och kan se hur hon reagerar.

Förhoppningsvis är godbitarna dna och Es vittnesmål. Hoppas kan man ju.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in