2008-04-08, 16:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröken
@ Hamilkar: Hur är det om man har hållit på med blekning och toning av håret; gör blekning med väteperoxid (?) att det blir omöjligt att hitta mitokondrie-DNA?
En snabb koll i litteraturen visar att konventionell hårfärgning, som ju vanligen innefattar blekning, inte verkar sabba mitokondrie-DNA, däremot tar kärn-DNA:t mer stryk av det. Mitokondrier är rätt duktiga på att producera peroxid alldeles av sig själva, så det är ganska klart att funktionella mitokondrier måste ha mekanismer för att hindra att detta sabbar deras DNA. Vad som gjorde mig osäker var att mitokondrierna i hårstrån förmodligen inte är så himla funktionella längre.

Men åtminstone enligt Hühne et al., J. Legal Med. 112 (1999) (3), pp. 172–175, ska det alltså funka.
2008-04-08, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mitokondrier bildas i hårsäckscellernas cytoplasma, men de byggs in i håret vartefter det växer. Hår består, precis som ytterhud, av döda celler, inte av extracellulär materia. Det kan faktiskt till och med finnas lite kärn-DNA kvar i själva hårstråt, men det bryts snabbt ner, och man kan inte lita på det att det finns något som rättskemist.

Okej, tack för svaret Jag läste just om ämnet och det står att tekniken används just som halmstrån då inget annat hjälper. Hår som fallit av av sig självt och hårsäcken har skrumpnat t ex...men det står också att det bara behövs en enda cell för att kunna spåra mt-dna.

Länk:http://www.ibg.uu.se/se/Intervjuer/ergo/index.html
2008-04-08, 16:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
Dottern har sånt där löshår och så vitt jag förstått det är det riktigt människohår. http://finehair.se/visa_produkt.asp?varugrupp=229&id=871&t=F%E4rdigt+ Clip+On+50cm+l%E5ngt och som du ser av länken sätts det inte fast med vax
Mm. Det förefaller mig var en något billigare sort än den som jag hade i tankarna, och mer att jämställa med en postisch, som man sätter i håret för att vara fin för en kväll, men sedan tar ut. Det jag tänkte på var extensions som förlänger håret semi-permanent, antingen därför att man har klippt håret kort och ångrar det, eller därför att man vill ha längre hår än ens egen hårkvalitet egentligen pallar.

Men sliter man i sånt där, kommer väl antingen hela jäkla paketet med - plus ett och annat hår från bärarinnans skalp - eller ingenting?

För övrigt finns det väl ingenting som tyder på att den rätt manhaftiga CS på minsta sätt skulle ha legat åt hårförlängningshållet, egentligen?
2008-04-08, 16:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
men det står också att det bara behövs en enda cell för att kunna spåra mt-dna.
Det behövs mindre än så. En genomsnittlig cell består av ett par tusen olika mitokondrier, så det finns alltså många fler kopior av mitokondrie-DNA än av kärn-DNA i en cell.

Det var det som var anledningen till att Svante Pääbo använde mitokondrie-DNA när han för första gången sekvenserade DNA från en neandertalares ben.
2008-04-08, 16:59
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Är det där sånt hår man bara klämmer dit? Finns ju nåt man syr fast också, fråga mig inte hur men en väninna brukar göra sån hårförlängning!
Just vad dottern har vet jag inte (monteringsmedtod) och vi vet ju inte om gm ens har löshår men det skulle kunna vara en intressant omständighet. Vem vet hur många olika dna det finns i en tova löshår.
2008-04-08, 17:14
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Mm. Det förefaller mig var en något billigare sort än den som jag hade i tankarna, och mer att jämställa med en postisch, som man sätter i håret för att vara fin för en kväll, men sedan tar ut. Det jag tänkte på var extensions som förlänger håret semi-permanent, antingen därför att man har klippt håret kort och ångrar det, eller därför att man vill ha längre hår än ens egen hårkvalitet egentligen pallar.

Men sliter man i sånt där, kommer väl antingen hela jäkla paketet med - plus ett och annat hår från bärarinnans skalp - eller ingenting?

För övrigt finns det väl ingenting som tyder på att den rätt manhaftiga CS på minsta sätt skulle ha legat åt hårförlängningshållet, egentligen?
Ja näe, det stämmer inte. Min erfarenhet av tonårsdöttrar säger något annat om löshår. Hon har haft det i i gissningsvis en månad i sträck. Men visst, det finns folk till allt och det finns säkerligen personer som har sitt löshår i en kväll eller varför inte ännu kortare tid.

Och att allt följer med om någon drar i det är ju bara ett antagande från din sida. Det beror av hur det är fastsatt på personen, hur konstruktionen är gjord samt hur rycket görs, ett tag om fem tio hårstrån kanske hellre lossar just dessa från konstruktionen än rycker loss hela.

Nu anser jag inte att det verkar sannolikt att gm har löshår (jag tror på cs som gm), men jag tycker inte man ska avfärda spekulationer/teorier på felaktiga grunder.
Senast redigerad av Avarell_Dalton 2008-04-08 kl. 17:17. Anledning: förtydligande i meningsuppbyggnad
2008-04-08, 17:15
Bannlyst
Citat:
Det behövs mindre än så. En genomsnittlig cell består av ett par tusen olika mitokondrier, så det finns alltså många fler kopior av mitokondrie-DNA än av kärn-DNA i en cell.

Det var det som var anledningen till att Svante Pääbo använde mitokondrie-DNA när han för första gången sekvenserade DNA från en neandertalares ben.

Jo, nu hittade jag det du skriver om. Man lär sig något nytt varje dag
Det var riktigt intressant att läsa vad hår kan innehålla. Rena dagboken ibland med tanke på droger, läkemedel mm.
2008-04-08, 17:20
Medlem
eloges avatar
Från hår till hud

De hundratusentals micrometerstora hudflagor vi tappar varje minut är det fullgott DNA-material i dem?
2008-04-08, 17:24
Medlem
grisöras avatar
Det är alltid intressant med expertkunskaper, och det respekterar även jag. Slutsatsen för utredningens del är att bevisningen mot CS försvagats i och med att hon ej gått att binda till brottsplatsen med hjälp av DNA. Erfarna kriminologer som GW Persson säger att det är omöjligt att utföra brottet utan att lämna DNA spår. Några argumenterar att "det finns där men det går inte att hitta". Blir ju härlig argumentation i nästa häktningsförhandling
"vi tror att bevis finns på brottsplatsen från CS men det är så jättesvårt att hitta bevisen, så tyvärr."
2008-04-08, 17:28
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Det är alltid intressant med expertkunskaper, och det respekterar även jag. Slutsatsen för utredningens del är att bevisningen mot CS försvagats i och med att hon ej gått att binda till brottsplatsen med hjälp av DNA. Erfarna kriminologer som GW Persson säger att det är omöjligt att utföra brottet utan att lämna DNA spår. Några argumenterar att "det finns där men det går inte att hitta". Blir ju härlig argumentation i nästa häktningsförhandling
"vi tror att bevis finns på brottsplatsen från CS men det är så jättesvårt att hitta bevisen, så tyvärr."
Än! Man har inte gått igenom allt material än.

En erfaren kriminolog som Leif GW Persson säger också att bevisläget mot CS är starkt.

Edit:
Vem har sagt att det inte går att hitta DNA? Jag kan ha missat det men uttrycket som jag kommer ihåg är att "det är/kan vara svårt" att särskilja olika DNA från brottsplatsen. Inte att det är omöjligt.
Senast redigerad av BoISaren 2008-04-08 kl. 17:31.
2008-04-08, 17:43
Medlem
frökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jo, nu hittade jag det du skriver om. Man lär sig något nytt varje dag
Det var riktigt intressant att läsa vad hår kan innehålla. Rena dagboken ibland med tanke på droger, läkemedel mm.

Flashback at its best! Kunskapsbanken Flashback, det är så det ska vara, inte bara en massa tjafsande och upprepade provocerande upprapanden från dem vi inte får kalla troll!
2008-04-08, 17:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
Ja näe, det stämmer inte. Min erfarenhet av tonårsdöttrar säger något annat om löshår. Hon har haft det i i gissningsvis en månad i sträck.
Förhoppningsvis har hon tagit av det när hon har tvättat håret.

Citat:
Och att allt följer med om någon drar i det är ju bara ett antagande från din sida. Det beror av hur det är fastsatt på personen, hur konstruktionen är gjord samt hur rycket görs, ett tag om fem tio hårstrån kanske hellre lossar just dessa från konstruktionen än rycker loss hela.
Hrmph. Fanstyget du visade på bild var fastsatt med kamclips. Det finns teoretiska gränser för hurpass bra såna kan sitta fast i hår - åtminstone om man inte är beredd att trassla till det egna håret så till den grad att förlängningarna får klippas ut när det är dags att ta av dem.

Och det är klart att en tillräckligt billig och illa gjord hårförlängning kan släppa hår om man drar i den. Men då är nog risken betydande för att bärarinnan går omkring och hårar av sig som en jäkla bordercollie redan i vardagslag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in