2008-04-13, 10:01
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vi har ju teknisk bevisning. Den berömda hammaren som cs så genialiskt rengjorde att inte skl har hittat något på 10 dagar för att sedan göra något så idiotisk som att försöka få med sig den genom en säkerhetskontroll.

Eftersom det inte är klart att hammaren kan kopplas till CS och platsen för dådet så är den ingen teknisk bevisning. Inte ännu varje fall. Så där får vi invänta svar från SKLs undersökningar om spår från E finns på den och till dess ett jämförbart DNA från CS kan hittas på den.
2008-04-13, 10:05
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rinaki
Till er, SS, grisöra, Aghata mfl som envist hävdar att T är den enda tänkbara gärningsmannen!
Skrev detta i ett annat inlägg men ingen verkar ha sett det??

Du är helt fel ute, jag säger inte att T är den enda tänkbara GM. Jag säger att han borde kontrolleras mer som tänkbar GM. Jag ser det som att T, NJ och CS är lika tänkbara.

Dessutom har jag inga känslomässiga kopplingar till någon i familjen.
2008-04-13, 10:08
Bannlyst
Tragiskt, två (2) fall med barn inblandade och ingen lösning, och så lär det nog förbli, bra jobbat Svenska Polisen...!!!

Är det samma Poliser som jobbar med båda fallen (?), verkar inte bättre...
2008-04-13, 10:10
Medlem
Laktostolerants avatar
Reportage från Arboga i dagens DN Söndag:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=760494
2008-04-13, 11:07
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Till skillnad från en del här skriver du "det är min fasta övertygelse" vilket betyder att du "tror" så, det står dej fritt att tro o jag kan respektera det just på grund av att du säjer att du "tror", även om MIN fasta övertygelse är det rakt motsatta!

rinaki: Mycket bra skrivet!
Laktostolerant: Tack för länken!

Jag tror på en förutsättningslös polisutredning fram till dess att man får ett påtagligt spår annat än hörsägen. Jag anser att först anhålla NJ och sedan anhålla CS har lett till att vittnen har invaggats i fel sorts tro om vem det är och avgett sina vittnesmål efter denna inställning. Det har skadat polisutredningen väldigt mycket och idag har det gått 27 dagar sedan dådet och minnesbilderna håpller på att bli disigare.

Om vi ponerar att CS inte kan bindas till platsen för dådet betyder det att i dag har GM 27 dagars försprång. Att man då inte har utrett åt fler riktningar i början kan visa sig vara förödande för att kunna lösa fallet.
2008-04-13, 11:26
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Jag tror på en förutsättningslös polisutredning fram till dess att man får ett påtagligt spår annat än hörsägen. Jag anser att först anhålla NJ och sedan anhålla CS har lett till att vittnen har invaggats i fel sorts tro om vem det är och avgett sina vittnesmål efter denna inställning. Det har skadat polisutredningen väldigt mycket och idag har det gått 27 dagar sedan dådet och minnesbilderna håpller på att bli disigare.

Om vi ponerar att CS inte kan bindas till platsen för dådet betyder det att i dag har GM 27 dagars försprång. Att man då inte har utrett åt fler riktningar i början kan visa sig vara förödande för att kunna lösa fallet.

Så skulle det kunna vara, ja!
Själv TROR jag att polisen gjort ett fantastiskt jobb, att de lokala
förmågor som var först på plats arbetat dygnet runt med detta o att
de är säkra på vad de fått fram, LÄS: Som de INTE släppt till media/oss!
Jag är övertygad om att teknisk bevisning kommer visa sig vara fullt tillfredställande för att binda gm till brottet/ till platsen och att det hela nu bara är en fråga om TID!
Att vi i Arboga skulle pga något slags "tyskhat" skulle vara mycket nöjda med CS som gm stämer inte, JAG personligen är nöjd om/när det visar sig vara så därför att det vore skönt med någon "utifrån" (hade lika gärna kunnat vatt nån från Västerås för min del) däremot tycker jag det är mycket tragiskt att det i så fall är en person som, i detta fall, har koppling till T.
Egentligen spelar det ingen roll vem som visar sig vara gm, bara denna åker fast! Vilket jag tror att den gör! Hela hiastorien är så fruktansvärd, det är sånt som inte händer, inte FÅR hända, men det HAR hänt....
Jag vill inte, jag vill inte....

Dessutom TROR jag att polisen fortfarande jobbar förutsättningslöst, det kunde jag utläsa av wilone69 beskrivning igår o den TROR jag på fullt ut!
Inte därför att jag känner honom utan för att han, genom att han kunde svara på frågor i pm som bara den han utger sig för att vara kunnat svara på, bevisat vem han är o är det några som vill att gm ska fångas, oavsett vem det är, är det den drabbade familjen!
Senast redigerad av miapetter 2008-04-13 kl. 12:09.
2008-04-13, 12:02
Medlem
msmss avatar
[quote=rinaki]Till er, SS, grisöra, Aghata mfl som envist hävdar att T är den enda tänkbara gärningsmannen!
Skrev detta i ett annat inlägg men ingen verkar ha sett det??

Det har ju T redan svarat på härinne dessutom.
Kläderna togs om hand direkt samma kväll och dna togs och vad gäller dna under naglarna så hade han nog en hel drös av deras, E och barnens dna där.
När skrev Togge här i FB? Har jag missat något?
2008-04-13, 12:07
Medlem
DeBalys avatar
Motiv?

Jag blir fundersam över att man spekulerar i alternativa gärningsmän, men samtidigt inte verkar bry sig om mördarens motiv.

T var mitt uppe i familjelyckan, han bloggade och demonstrerade öppet sin kärlek till E och barnen.

Han misstänks som gärningsman enligt principen "den som sist ser offret i livet är också oftast gärningsman", men det resonemanget håller inte eftersom han som gm inte hade haft någon tidspress alls. Han hade i lugn och kunnat klubba ner familjen och invänta deras död, nu ringde han istället sos-alarm medans alla tre offren fortfarande är vid liv.

Är det ingen i "T kan mycket väl vara gm"-lägret som tycker att misstankarna mot honom haltar på dessa punkter?

Tydligen inte, eftersom man länge och väl kan tjata om en slarvigt parkerad bil som nära nog ett bevis för T:s delaktighet, men inte bli fundersam över ovanstående fakta.

Och om nu T vore gm, varför har inte denna djupt mörka sida manifesterat sig tidigare i hans liv? Det jag säger är att jag hade trott mer på teorierna om T som gm/inblandad, om någon som känner honom hade sagt något i stil med "jag har alltid varit skum på den mannen", men sådana åsikter verkar enbart komma från folk som inte känner honom.

Polisen har i nuläget en misstänkt för morden och det är CS. Hon har bevisligen varit i Arboga på morddagen.

Hon har lämnat Sverige dagen efter mordet.

Hon ska enligt säkerhetspersonalen ha blivit fråntagen en hammare på Skavsta flygplats.

Hennes hyresvärd i Skarpnäck påstår sig sakna en hammare.

Hon har pratat med en vän, i Tyskland, om en kvinna som har blivit fråntagen en hammare på Skavsta-flygplats.

Orsaken till varför hon har flyttat till Sverige och bott här, är hennes kärlek till T.

CS är omvittnat psykiskt instabil, med bl a självmordsförsök bakom sig.

Jag kan tänka mig att CS mycket väl passar gärningsmannaprofilen, det gjorde visserligen även NJ, men han hade alibi och är avskriven. Det gör säkert inte hans liv lättare.

Annu inga handfasta bevis, det ska medges, men starka indicier och tycker man att saker talar för att T skulle vara gm, eller inblandad på något sätt, ja då undrar hur man är funtad om man samtidigt är beredd att på stående fot fria CS från alla misstankar.

Jag vore tacksam om jag slipper bli misstänkliggjord för att vara "tyskhatare", p g a att jag delar polisens misstankar mot CS, särskilt då delar av min släkt kommer från Tyskland.
2008-04-13, 12:20
Medlem
grisöras avatar
Hur trevlig och go´vår Trubadur än är så återstår, tyvärr ändå fakta, Togge är den enda (förutom offer) som bevisligen är på brottsplatsen innan ambulans och polis anländer.
2008-04-13, 12:52
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Hur trevlig och go´vår Trubadur än är så återstår, tyvärr ändå fakta, Togge är den enda (förutom offer) som bevisligen är på brottsplatsen innan ambulans och polis anländer.
Du glömmer då en person. Gärningsmannen!
H*n måste ha varit där eftersom Togge är avskriven i ärendet. Så enligt polisen, och enligt oss realister i tråden, har ytterliggare en person, förutom offer och T, bevisligen varit på platsen. Nämligen gärningsmannen.
2008-04-13, 12:54
Medlem
Cask Strengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det är ingen lögn. Det är bevisat att han var den enda på brottsplatsen utöver offren innan blåljus kom. Det finns ingen bevisning i dagsläget som medger att någon annan har varit på brottsplatsen innan blåljus kom utöver T och offren.

Då har jag ännu en gång påvisat att du ljög.

Nej, det är inte bevisat att T var den ende på brottsplatsen innan blåljus anlände. Det som är bevisat är att T var på platsen, något som ingen har betvivlat. Det är inte bevisat att ingen annan var där innan T kom hem.
Ser du skillnaden?
2008-04-13, 13:14
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Du glömmer då en person. Gärningsmannen!
H*n måste ha varit där eftersom Togge är avskriven i ärendet. Så enligt polisen, och enligt oss realister i tråden, har ytterliggare en person, förutom offer och T, bevisligen varit på platsen. Nämligen gärningsmannen.

Vad är det som säger att T inte kan vara gärningsman?

I dagsläget finns det inget som varken bevisar eller motbevisar det.

Precis som det är med CS.

Om vi ponerar att GM är en random galning utifrån utan kopplingar till T eller E. Hur skall polisen kunna få tag i den personen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in