2008-04-17, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har advokaten inget för. Den ursprungliga häktningen baserade sig på annan bevisning. (Hammaren var ju öht inte känd vid den förra häktningsförhandlingen.)

Om det inte dyker upp bevisning som materiellt försvagar häktningen (alltså till skillnad från att framtida bevisning som man hoppades på skulle materialisera sig inte har gjort det) har jag mycket svårt att tänka mig att någon domstol upphäver häktningen innan den misstänkta har förts hit.

Om så skulle ske, är det ett direkt underkännande av den förra häktningen. Man får inte häkta på förhoppning om framtida bevis, utan bara på bevis som existerar.
Domstolen i Tyskland ska ju också säga sitt om C ska utlämnas.
Anser Västmanslän tingsrätt att det finns bevis så har ändå tyskland sista ordet innan dom utlämnar sin medborgare.
Finns det inga bevis så lär dom upphäva arresteringsorden.
2008-04-17, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lily83
Ja, riktgit fruktasvärt.

Jag tror inte vi har något hundra% svar på vad som fick polisen att undersöka henne. Men en teori är att spåren på brottsplatsen pekar mot en kvinna, och att de då frågat omgivningen om det finns någon speciell, då lär ju CS dykt upp som misstänkt. Men som sagt, bara en teori.

Det låter väldigt konstigt då såna vidriga brott oftast begås av män. Det var nog en och annan professor (och inte bara dom) som blev förvånade när en kvinna blev misstänkt för detta brott.
2008-04-17, 16:18
Medlem
Lily83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Anser Västmanslän tingsrätt att det finns bevis så har ändå tyskland sista ordet innan dom utlämnar sin medborgare.
De avgör bara om arresteringeorden är korrekt eller ej. De har ingen rätt att gå emot den. De har ingen rätt att ta ställning till häktningen, de har inte ens rätt till att ta del av vad som kommit fram där.
2008-04-17, 16:21
Bannlyst
Jobbigt om det skulle vara CS som är skyldig och att hon kanske går fri på grund av ren tur eller vad man ska kalla det? Men värre är ändå ifall riktiga mördaren fortfarande går lös.
2008-04-17, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AGATHA CHRISTIE
En stor eloge till familjen Jangestig som trots sin sorg startar en fond som ger andra behövande barn en hjälp.
Tror det är första gången jag och Agatha är eniga!

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det har advokaten inget för. Den ursprungliga häktningen baserade sig på annan bevisning. (Hammaren var ju öht inte känd vid den förra häktningsförhandlingen.)

Om det inte dyker upp bevisning som materiellt försvagar häktningen (alltså till skillnad från att framtida bevisning som man hoppades på skulle materialisera sig inte har gjort det) har jag mycket svårt att tänka mig att någon domstol upphäver häktningen innan den misstänkta har förts hit.

Om så skulle ske, är det ett direkt underkännande av den förra häktningen. Man får inte häkta på förhoppning om framtida bevis, utan bara på bevis som existerar.

Jag tror att de flesta vet att jag inte tillhör Arbogahatarna och Single Stars hejdukar.
Men jag är inte alls säker på att det blir fortsatt häktning på CS.
Det är inte i sig friande. Men om man inte hittat några som helst spår efter CS i fastigheten trots några veckors analyserande så kan det försvaga bevisningen.
Ingen av oss vet styrkan på bevisningen bakom häktningen, det är naturligtvis möjligt att det finns otvetydiga bevis som inte rubbas av den hittills totala avsaknaden av CS-spår.
För övrigt tror jag Hamilkar menar att man inte får häkta på sannolika skäl i förhoppning av framtida bevis.
En skälig häktning inget annat än att häkta på förhoppning om framtida bevis.
Men sannolika skäl som i detta fall SKA innebära att häktningen i princip ska kvarstå så länge inte bevisningens styrka minskar.
Spännande blir det i alla fall!
2008-04-17, 16:25
Medlem
Lily83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det låter väldigt konstigt då såna vidriga brott oftast begås av män. Det var nog en och annan professor (och inte bara dom) som blev förvånade när en kvinna blev misstänkt för detta brott.
JUst därför jag tror att spåren på brotsplatsen pekar mot en kvinna, annars hade hon inte blivit misstänkt så fort..
2008-04-17, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Är CS oskyldig så är det fruktansvärt vad hon fått stå ut med. Jag undrar fortfarande vad eller vem som fick polisen att kolla henne från början?
Det vore intressant att få veta hur polisen kopplades till C direkt efter att NJ släppts.
T hade nog henne inte i tankarna eftersom han inte ansåg sig vara stalkad av C.
Kan det vara Ts kompisar som mindes hennes besök då hon kom oinbjuden hem till T och kopplade detta med att hon kanske var en tjej som bjöd in sig själv till andras hem.
2008-04-17, 16:31
Bannlyst
Citat:
Det vore intressant att få veta hur polisen kopplades till C direkt efter att NJ släppts.
T hade nog henne inte i tankarna eftersom han inte ansåg sig vara stalkad av C.
Kan det vara Ts kompisar som mindes hennes besök då hon kom oinbjuden hem till T och kopplade detta med att hon kanske var en tjej som bjöd in sig själv till andras hem.

Kan vara så. Jag har alltid trott att någon annan utomstående slagit larm, någon som CS pratat med på nätet. Hennes hot tidigare att döda barnen kom väl utifrån? Ingenting som T visste om heller ju. Kanske den personen insåg allvaret och ringde polisen?
2008-04-17, 16:31
Bannlyst
Arresteringsorder:

Citat:
För att slippa ytterligare en omgång diskussion så är här en PDF som förklarar arresteringsordern:
http://www.regeringen.se/content/1/c4/05/16/b3c3a573.pdf

Här står bland annat:
Ömsesidigt erkännande. Det skall inte göras någon
prövning i sak av den dom eller det beslut som
ligger till grund för en europeisk arresteringsorder.

Det innebär som flera kloka redan sagt att man inte gör en bevisprövning i Tyskland. Att man vägrade lämna ut förra gången var ju för att CS bara var skäligen misstänkt. Man gjorde ingen egen prövning då.
2008-04-17, 16:33
Medlem
grisöras avatar
Jaha. Den berömda "skavstahammaren" och DNA uteblir. Min devis om MAGI i Arboga har besannats.

CS Kvinnan utan DNA.

Om Sverige har något kvar av rättstat, och inte bara avundsjuka och tyskhat, så förutsätter jag att tingsrätten omgående försätter henne på fri fot.

I Hannover får sedan slokörade svenska polismän, som tagit sig fram på stapplig grundskole-engelska, ett överseende leende från tyska kollegor, sedan får de flyga hem.
2008-04-17, 16:35
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tror det är första gången jag och Agatha är eniga!

Jag tror att de flesta vet att jag inte tillhör Arbogahatarna och Single Stars hejdukar.
Men jag är inte alls säker på att det blir fortsatt häktning på CS.
Det är inte i sig friande. Men om man inte hittat några som helst spår efter CS i fastigheten trots några veckors analyserande så kan det försvaga bevisningen.Ingen av oss vet styrkan på bevisningen bakom häktningen, det är naturligtvis möjligt att det finns otvetydiga bevis som inte rubbas av den hittills totala avsaknaden av CS-spår.
För övrigt tror jag Hamilkar menar att man inte får häkta på sannolika skäl i förhoppning av framtida bevis.
En skälig häktning inget annat än att häkta på förhoppning om framtida bevis.
Men sannolika skäl som i detta fall SKA innebära att häktningen i princip ska kvarstå så länge inte bevisningens styrka minskar.
Spännande blir det i alla fall!

MEN vad säger du Herr Tintin. Det är ju själva bindandet av gärningsmannen till brottsplatsen som skall vara BEVISNINGEN. Om man varit i stan är ju bara indicier. Jävligt lösa indicier dessutom.
2008-04-17, 16:37
Medlem
Lily83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
MEN vad säger du Herr Tintin. Det är ju själva bindandet av gärningsmannen till brottsplatsen som skall vara BEVISNINGEN. Om man varit i stan är ju bara indicier. Jävligt lösa indicier dessutom.
Vid ett åtal/dom ja. Inte vid en häktning...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in