2008-04-08, 16:04
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nå, ammaren hittades nu därför att en, måhända aldrig så påstådd vän med aldrig så många citationstecken runt sig berättade att CS hade snackat om att hon hade fått lämna ifrån sig en hammare för den tyska polisen.

Det var alltså inte fråga om något allmänt bludder i media för att få några fifteen seconds of fame.

Svensk polis säger att det inte var tack vare den tyska vännen som hammaren hittades.
2008-04-08, 16:09
Bannlyst
Dna från hår kan bara fås genom hårsäcken. Själva hårstråt innehåller inget dna. Blekning, toning mm påverkar bara stråt, inte säcken där dnat finns.
2008-04-08, 16:10
Medlem
frökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Dna från hår kan bara fås genom hårsäcken. Själva hårstråt innehåller inget dna. Blekning, toning mm påverkar bara stråt, inte säcken där dnat finns.

Inte ens mitokondrie-dna? I stråna, menar jag.
2008-04-08, 16:11
Medlem
ooooos avatar
Citat:

Läs Hamilkars inlägg igen. KÄRNDNA kan inte fås från ett strå utan säck, men man kan få fram mt-DNA....
2008-04-08, 16:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fröken
@ Hamilkar: Hur är det om man har hållit på med blekning och toning av håret; gör blekning med väteperoxid (?) att det blir omöjligt att hitta mitokondrie-DNA?
En mycket intressant och synnerligen relevant fråga, som jag är rädd att jag inte kan svara på på rak arm. SKL-folket vet rimligen, eftersom minst 25% av allt hår från vuxna kvinnor i Sverige är blekt på det ena eller andra viset. Men sjölv har jag aldrig haft anledning att fundera över den saken - förrän nu.

Väteperoxid är inte särskilt trevligt mot DNA i lösning, det är det inte. Men hur det är med de koncentrationer av väteperoxid som används vid hårblekning på DNA som ligger förpackat inuti mitokondrier har jag alltså ingen aning om utan att kolla.
2008-04-08, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
Läs Hamilkars inlägg igen. KÄRNDNA kan inte fås från ett strå utan säck, men man kan få fram mt-DNA....

Jag trodde att mt-dna fanns i cellens cytoplasma? Alltså inte på själva hårstråt?
2008-04-08, 16:28
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Jag trodde att mt-dna fanns i cellens cytoplasma? Alltså inte på själva hårstråt?

Vad jag förstått av Hamilkars förklaring finns mt-DNA i sjäva stråt.
2008-04-08, 16:29
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men om det bara är det förlängda håret som åker av, måste det inte bli några spår av det där vaxtjosanet som man sätter fast det med i innerändan, som borde väcka misstanke. Och om det är äkta hår i de där hårförlängningarna - och har SKL försökt preppa DNA från syntetiskt hår utan att fatta vad de håller på med, ska de naturligtvis tjäras och fjädras på Stora Torget i Linköping - så borde de ju hitta någon annans mitokondrier i dem, och börja tänka i termer av en en annan gärningsman än E. (För de kan väl aldrig vara gjord av icke-mänskligt hår? (Skulle ju vara nästan kul: "Jo chefen, vi har ett litet problem här. Vi har gjort klart DNA-profilen från håret, och det verkar som om gärningsmannen är en pakistansk kashmirget. Men det är en hona, i alla fall." )

Dvs - smart tänkt, men förmodligen fel.
Dottern har sånt där löshår och så vitt jag förstått det är det riktigt människohår. http://finehair.se/visa_produkt.asp?varugrupp=229&id=871&t=F%E4rdigt+ Clip+On+50cm+l%E5ngt och som du ser av länken sätts det inte fast med vax
2008-04-08, 16:31
Medlem
BoISarens avatar
Man kan ju undra varför ni som hänvisar till GW inte tar med det här från samma artikel
Citat:
Leif GW Persson ser ändå bevisbördan mot den misstänkta 31-åriga tyskan som stark.
– Det är ju faktiskt så att hon har en hammare med sig i sitt handbagage. Med tanke på att mordvapnet är en hammare eller liknande tycker jag nog ändå det är lite bestickande
http://www.expressen.se/nyheter/1.1114605/haret-kan-binda-tyskan-till-morden-i-arboga
2008-04-08, 16:31
Medlem
ooooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avarell_Dalton
Dottern har sånt där löshår och så vitt jag förstått det är det riktigt människohår. http://finehair.se/visa_produkt.asp?varugrupp=229&id=871&t=F%E4rdigt+ Clip+On+50cm+l%E5ngt och som du ser av länken sätts det inte fast med vax

Är det där sånt hår man bara klämmer dit? Finns ju nåt man syr fast också, fråga mig inte hur men en väninna brukar göra sån hårförlängning!
2008-04-08, 16:34
Bannlyst
Löshår finns både som äkta och syntetiskt. Det äkta är bra mycket dyrare än syntet. Det finns olika sätt att fästa det på. Limma, sy, klämma fast det är npg det valigaste.
2008-04-08, 16:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Mitokondrier bildas i hårsäckscellernas cytoplasma, men de byggs in i håret vartefter det växer. Hår består, precis som ytterhud, av döda celler, inte av extracellulär materia. Det kan faktiskt till och med finnas lite kärn-DNA kvar i själva hårstråt, men det bryts snabbt ner, och man kan inte lita på det att det finns något som rättskemist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in