2011-08-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george-costanza
Har funderat på om anledningen till att F anses vara så svårt är faktumet att man måste läsa så otroligt mycket, snarare än att det är mycket svårare (även om detta förmodligen också stämmer).

Jag menar, utbildningen är precis som alla andra civingutbildningar på 300 hp, men hade poängen varit lika mycket värda som på vilken annan random civingutbildning som helst, hade denna siffra säkerligen varit över 400 hp.
Det som folk i regel tycker är svårt i utbildningen är inte vad man läser under första året utan det man läser under andra och tredje. Under de åren så är det väldigt lite som överlappar alls med andra program.

Dessutom så är tidsramen högst väsentlig när det gäller svårighetsgrad, om vi tar matematik så är det enda egentliga måttet på svårighetsgrad hur många koncept som behöver läras per tid. Går man tillräckligt långsamt så är allt enkelt.

Den största skillnaden är väl att folk som går TF jobbar väldigt mycket i funktionsrum och dylikt medan de flesta civing knappt ens räknar flervarre.

Om vi jämför med naturvetenskapliga så läser de oftast inte lika mycket. Folk som läser ren fysik läser ungefär lika mycket fysik men mindre matematik och ingenjörsämnen, folk som läser ren matematik läser förvisso mera matematik men inte alls något som väger upp allt annat på TF.
Senast redigerad av Klockan3 2011-08-29 kl. 00:48.
Citera
2011-08-29, 01:34
Medlem
Jag skulle inte rekommendera någon som vill ha ett liv vid sidan av studierna att läsa F. Att ha flickvän och intressen vid sidan av är en jävligt dålig kombination. Även de bästa av kvinnfolk har svårt att förstå att man måste sitta mellan 08:00-24:00 väldigt många dagar.
Citera
2011-08-29, 01:51
Medlem
demitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george-costanza
Har funderat på om anledningen till att F anses vara så svårt är faktumet att man måste läsa så otroligt mycket, snarare än att det är mycket svårare (även om detta förmodligen också stämmer).

Jag menar, utbildningen är precis som alla andra civingutbildningar på 300 hp, men hade poängen varit lika mycket värda som på vilken annan random civingutbildning som helst, hade denna siffra säkerligen varit över 400 hp.

Bara som ett exempel kan jag ta kursen "Inledande matematik", som idag läses av alla program på Chalmers förutom F och TM som direkt hoppar på den riktiga envariabelanalysen (efter två repititionsveckor som på F i princip motsvarar den nämnda kursen på andra program). Inledande matematik ger 7,5 hp, medan Inledande matematisk analys som läses av F och TM ger 6 hp.

Inte nog med att man alltså inte får 7,5 hp "för ingenting" som andra program, kursen som är mycket svårare och mer omfattande och som ersätter Inledande matematik ger bara 6 hp!

Vad tror ni? Är detta anledningen till att F uppfattas vara så mycket svårare, eller är det helt enkelt för att man läser svårare matte och fysik?
Att alla andra program läser "Inledande matematik" är inte helt sant. Men visst rivstartar F i mycket högre grad än andra program, och på jämförbara kurser är tempot allmänt högre. Linjär algebra-kursen på 4,5 hp motsvarar i princip den kurs andra program läser på 7,5 hp.

Så visst är studiefarten en faktor, men det innebär inte att själva innehållet saknar betydelse. Kvanthöst o.s.v..
Citera
2011-08-29, 09:08
Medlem
jomenvisst84s avatar
Hur står sig kanditatprogrammet i fysik gentemot civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik? Läser man den här tråden så verkar det vara fruktansvärt tungt med civ.ing-programmet. Jag hade tänkt plugga kandidatprogrammet för att rikta in mig på astronomi och är nyfiken på hur stor skillnad det är på dessa utbildningar (de första åren). Jag är ingen naturbegåvning i matte, så det skulle ju vara bra att veta vad man kan räkna med... om man kommer behöva plugga ihjäl sig eller om man kommer klara sig med ungefär samma ansträngning som när jag läste min högskoleingenjörsutbildning.

EDIT: Tänker mest på utbildningarna i uppsala.
Senast redigerad av jomenvisst84 2011-08-29 kl. 09:16.
Citera
2011-08-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Hur står sig kanditatprogrammet i fysik gentemot civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik? Läser man den här tråden så verkar det vara fruktansvärt tungt med civ.ing-programmet. Jag hade tänkt plugga kandidatprogrammet för att rikta in mig på astronomi och är nyfiken på hur stor skillnad det är på dessa utbildningar (de första åren). Jag är ingen naturbegåvning i matte, så det skulle ju vara bra att veta vad man kan räkna med... om man kommer behöva plugga ihjäl sig eller om man kommer klara sig med ungefär samma ansträngning som när jag läste min högskoleingenjörsutbildning.

EDIT: Tänker mest på utbildningarna i uppsala.
Uppsala har en väldigt bra fysikutbildning så den borde lika i närheten av TF i svårighetsgrad. Hur svårt det kommer vara för dig kan ingen berätta här. Det är inte alla som behöver slita häcken av sig på TF.
Citera
2011-08-29, 11:21
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Uppsala har en väldigt bra fysikutbildning så den borde lika i närheten av TF i svårighetsgrad. Hur svårt det kommer vara för dig kan ingen berätta här. Det är inte alla som behöver slita häcken av sig på TF.

Tack för svaret! Det är alltså rätt hög nivå i Uppsala... visst kan det vara svårt för nån annan att säga hur det kommer bli för mig, men en jämförelse mot en vanlig ingenjörsutbildning kanske nån har en hum om?
Citera
2011-08-29, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3

Åtminstone på LiTH så läser vi till ungefär 80% samma kurser som FysKand under de första två åren så någon jätteskillnad är det väl inte, åtminstone inte i början.
Citera
2011-08-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Tack för svaret! Det är alltså rätt hög nivå i Uppsala... visst kan det vara svårt för nån annan att säga hur det kommer bli för mig, men en jämförelse mot en vanlig ingenjörsutbildning kanske nån har en hum om?
Det är svårt att jämföra då hing inte ens går igenom flervariabeln medan fysik går ganska långt in på funktionsrum och dylikt. Teorin är alltså oerhört mycket djupare men det betyder inte att det är väldans mycket svårare, det viktiga är att du lär dig allt ordentligt ifrån början så ska det inte vara något problem om du har klarat en hing.
Citera
2011-08-30, 08:43
Medlem
jomenvisst84s avatar
Tack igen för svaren! Verkar som jag får räkna med mer plugg än jag trodde... aja, bara att bita ihop och ge järnet!
Citera
2011-09-05, 15:03
Medlem
Har genom åren som student alltid fått höra att TF är absolut svårast. Dum fråga kanske men på ett ungefär vilken IQ krävs?
Citera
2011-09-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GWashington
Har genom åren som student alltid fått höra att TF är absolut svårast. Dum fråga kanske men på ett ungefär vilken IQ krävs?

Sinnessjukt dum fråga, går absolut inte att svara på. Jag upplever det inte som omänskligt svårt, vissa får kriga mer än andra bara men så är det ju överallt.
Citera
2011-09-05, 16:10
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GWashington
Cirka 72.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in