Citat:
Ursprungligen postat av Kakapon
Ja, att plugga röven av mig får väl vara det jag satsar på då.
Du säger att man inte kan festa särskilt mycket - hur mycket menar du då? Och sedan antar jag att det är ganska lätt att hitta kompisar att plugga med? Då slår man ju två flugor i en smäll.
Ja alltså, det är klart att man kan festa ibland, det är inte så jag menar, men kanske inte 3-4 dagar i veckan utan att det märks på resultaten...

Social isolation är dessutom en utomordentligt dålig idé eftersom det tenderar att dränera en på den mentala energi man behöver för att orka ta in utbildningen. Men jag rekommenderar varmt att man försöker känna in utbildningen så att man vet ungefär hur mycket man måste ge, innan man aktivt börjar engagera sig i andra (tidskrävande) saker vid sidan av. Vare sig det är ansvarsposter i föreningsliv, parallella studier eller något annat. Det funkar tyvärr oftast väldigt dåligt att öppna boken för första gången dagen innan tenta, eller ens veckan innan, på den här utildningen.
Man får börja med basics - motion, ordentligt med sömn (efter nollningen då), försöka lära känna några trevliga klasskompisar och så plugga förstås, och sen ser man vart det bär hän. Det är otroligt viktigt att försöka hålla den balansen. Att plugga idiothårt och offra allt annat för att försöka pressa fram bra betyg funkar ett tag, men det kommer alltid en rätt otrevlig baksmälla på det sen.
Nollningen är ett gyllene tillfälle att knyta nya vänskapsband, så den bör man försöka vara med på. Man kommer att behöva sina nya klasskamrater, både att ha kul och lösa svåra problem tillsammans med. Den som är öppen själv för nya kontakter, kommer garanterat inte att bli ensam.