Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det är skönt att du finns, som kan upplysa oss om dryga människor. Herregud, kan du läsa dina egna inlägg utan att spy lite i munnen?
Fatta att JAG har problem med F:ares dryga attityder. Jag kanske verkar dryg som fan, men det är jag inte. Jag är bara lite dryg, och det på ett ganska skämtsamt, ofarligt och charmigt sätt. Faktiskt. Folk brukar anse mig vara ganska rolig.
Jag har dock märkt att när man försöker umgås med F:are så går det inte. Enda sättet, är att hålla fanan högt och gå ut hårt och dryga sig värre än de. Trycka ned dem helt enkelt. Enda språket de förstår eller respekterar. De är som hundar, visa vem som bestämmer. Snabbt. Annars äter de upp dig. Det är ganska enkelt att göra för den som kan lite högre matematik eftersom majoriteten av F:are inte läser högre matematik. Det är bara att prata Komplexitetsteori, Diskret matematik och sånt, så tystnar de.
Men seriöst, F:are är de drygaste som finns. Handelsstudenterna är ganska dryga, men de vet att de inte kan matte så de är ganska enkla att lugna ned. Juristerna likaså. etc. Men F:arna är värst, de är som handelskillarna, skillnaden är att de dessutom läser lite matte. Denna kombo gör dem otroligt dryga: de är extremt dryga och dessutom tror de kan skitmycket matte. De är ganska jobbiga att få dem att lugna ned sig. De absolut värsta är F första års studenterna. Då har de inte hunnit välja någon fjollig inriktning än, och de tror de kan allt och är bäst. De kan för lite för att fatta att de är noobs (typ nicket "Deathstar" här på forumet). Vid högre årskurs så väljer de alltid en fjollig inriktning och sen håller de käft när man börjar fråga ut dem lite.
Jag kommer ihåg en F:are som var skitdryg på en fest. Satt och skröt om att han tog 50p varje år och var allmänt jobbig. Till slut tröttnade jag och tog ned honom på jorden. Sen vart han lite trevligare på festen. Och nästa gång jag träffade honom hade han provat på en simpel numme forsättningskurs och - hoppat av pga den var jobbig. Efter det hade jag aldrig mera problem med honom.
Men det är ju det jag säger, är man en stackars ekonom så blir man uppkäkad levande av en F:are. Fy fan. Det är äckligt. Ge sig på försvarslösa samhällsvetare. Då blir jag faktiskt seriöst sne när jag ser det. Så då sätter jag mig alltid bredvid F:aren och sitter tyst och lyssnar - till en början. Sen sätter jag igång, när han solar sig i glansen från alla. Jävla töntar är vad de är. Just denna kombo av dryghet och basala mattekunskaper är så jobbig.
Men när jag sitter bland humanister och icke stridspittar - så snackar jag inte matte alls. Då är jag ganska charmig, rolig och mjuk. Faktiskt. (Ni behöver inte tro mig om detta)
För att gå On Topic:
Man brukar säga att det finns 3 tunga program; data, elektro och fysik. Jag tror alla är likvärdiga när det gäller svårighet. T.ex. på KTH så läste data mest obligatorisk matte av alla program, när jag gick. Alla programmen är jobbiga. Men har man lätt för matte, så blir det lättare. Är man en naturbegåvning inom matte, så kan det faktiskt bli ganska enkelt (har jag hört, har aldrig träffat nån sån dock). Första 2 åren är jobbiga med mycket matte. Sen väljer man inriktning. Då kan man välja något soft, så slipper man hetsa mera, typ "produktionsteknik" eller nåt sånt. Ingen matte mera. De flesta väljer bort alla tyngre inriktningar.