2011-09-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drakenbakom
Sinnessjukt dum fråga, går absolut inte att svara på. Jag upplever det inte som omänskligt svårt, vissa får kriga mer än andra bara men så är det ju överallt.
tack för ett fint svar. Fortfarande lär det krävas en bra bit över medel, har svårt att tro att "vem som helst" kan gå programmet.
Citera
2011-09-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GWashington
tack för ett fint svar. Fortfarande lär det krävas en bra bit över medel, har svårt att tro att "vem som helst" kan gå programmet.
Efter gymnasiet och några år på TF så är det lätt att glömma hur dumma folk faktiskt kan vara.
Citera
2011-09-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GWashington

Min uppfattning är att de som tvekar på om de kommer klara det klarar det. De som inte är duktiga nog vet med sig att de aldrig skulle klara det. Sen kanske man inte klarar det på utsatt tid men det är en annan historia.
Citera
2011-09-13, 19:25
Medlem
Hur snabbt är det tekniskt möjligt att läsa in en civ.ing. i fysik på KTH, om man läser i snabbare takt, tentar av kurser i förväg osv? Senare kurser kräver väl vissa tidigare kurser som förkunskaper för att man ska få läsa dem. Men man kanske kan få skriva tentorna och så? Hur skulle man kunna lägga upp programmet om man vill bli klar så snabbt som möjligt?
Citera
2011-09-13, 23:38
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midfifgj
Hur snabbt är det tekniskt möjligt att läsa in en civ.ing. i fysik på KTH, om man läser i snabbare takt, tentar av kurser i förväg osv? Senare kurser kräver väl vissa tidigare kurser som förkunskaper för att man ska få läsa dem. Men man kanske kan få skriva tentorna och så? Hur skulle man kunna lägga upp programmet om man vill bli klar så snabbt som möjligt?

Jag citerar mig själv från en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det sägs att Mats Boij gick igenom teknisk fysik (KTH) på 1.5 år. Huruvida det är sant vet jag inte men han var 24-25 när han disputerade i matematik (född 1969, doktorsexamen 1994).

Hans Rullgård vann guldmedalj i internationella matematikolympiaden och disputerade vid SU även han när han var 24-25. I Sverige är det bra för en institution att behålla en doktorand hela 4-5-årsperioden om de redan fått betalt för honom så därför är det inte lika vanligt att man försöker slutföra doktorerandet så snabbt som möjligt.

Svante Jansson vid Uppsala fick en fil kand när han var 15, disputerade när han fyllde 22 och blev professor när han var 30.

Det finns nog bättre exempel.
Citera
2011-09-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midfifgj

Ställ in dig på att det kommer bli förjävligt. Inte nog med att 6-7 kurser eller vad det nu blir är jobbigt bara det - du kommer inte kunna gå på föreläsningar i alla då det kommer krocka hela tiden, så du måste läsa in allt från kurslitteratur som ofta kan vara väldigt obegriplig. Men det är klart att det går. Frågan är varför du vill det?
Citera
2011-09-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det sägs att Mats Boij gick igenom teknisk fysik (KTH) på 1.5 år.

O'boij

Citat:
Ursprungligen postat av drakenbakom
Frågan är varför du vill det?
Jag har bara 1.5 år kvar att leva.
Citera
2011-10-03, 22:12
Medlem
Ambition, intresse och självdisciplin är de avgörande faktorerna, och viktigast bland dessa tre är intresse. Många söker sig till F av samma anledning som de sökte natur på gymnasiet; den som har läshuvud bör uppenbarligen utnyttja detta maximalt och välja den mest krävande utbildningen. Folk med den här inställning kan mycket väl ta sig igenom utbildningen, men det går sällan utan blod svett och tårar och sen står man där med kunskap inom områden för vilka man inte hyser något större intresse. Alltså: är du intresserad och beredd att lägga ned mycket tid så kör, om inte så finns det bättre alternativ.

Edit: Det går för övrigt alldeles utmärkt att festa och läsa F. Jag läste med flera tomtar som festade varje helg, ofta så hårt att de inte orkade upp dagen efter. De var väl knappast klassens stjärnskott det rörde sig om, men de tog sig igenom utbildningen. Dessutom blir utbildningen fan så mycket roligare om man gör annat än att bara plugga.
Senast redigerad av EB 2011-10-03 kl. 22:15.
Citera
2011-10-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Edit: Det går för övrigt alldeles utmärkt att festa och läsa F. Jag läste med flera tomtar som festade varje helg, ofta så hårt att de inte orkade upp dagen efter. De var väl knappast klassens stjärnskott det rörde sig om, men de tog sig igenom utbildningen. Dessutom blir utbildningen fan så mycket roligare om man gör annat än att bara plugga.

Kan gå i god för det där, går i tvåan nu och mina vita helger sedan jag började kan man nog räkna på två händer visst kan det göra att han halkar efter lite eftersom man sällan är sugen på att plugga bakfull men om man verkligen måste så gör man det ändå, och det är ju just tanken på att man att det händer något kul i helgen som gör att man orkar ta sig igenom den där tråkiga föreläsningen måndag kl 15. Sen kanske man inte kan festa som utbytesstudenterna som tycks ha korridorsfester varenda dag, men helgen funkar helt klart.
Citera
2011-10-07, 15:00
Medlem
Teknisk Fysik Chalmers

Hallå kära Flashbackare.

Jag funderar på att läsa Teknisk fysik på Chalmers, men jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut efter utbildningen. Är inte intresserad av att doktorera eller jobba vidare inom Chalmers utan vill ut på arbetsmarknaden och jobba med projekt för olika företag.

Undrar också hur bred denna utbildningen är? Träffade på en teknisk fysiker nyligen som nu jobbar som beräkningstekniker av Airbags på Autoliv.

Hur stor är chansen att få den typen av jobb om man läser den utbildningen och vilken typ av master inriktning ska man ta för att få den typen av arbeten?

Tack på förhand
Citera
2011-10-07, 15:12
Medlem
K1NGpins avatar
Det finns massa trådar om detta, dock i utbildningsforumet...

Till Ämnet: Väldigt bred utbildning och big time möjligheter. Allt hänger på dig själv förstås.
Citera
2011-10-07, 17:53
Medlem
Förmodligen den bredaste tekniska utbildningen, du kan jobba med i stort sett vad som helst.
Otroligt lätt att få jobb, får du inget är det något fel på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in