2011-08-12, 22:54
Medlem
frumpishs avatar
http://db.tt/fnnGC9S

labbrapport från en labb i subatomär fysik, tredje året F chalmers.
Citera
2011-08-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolandz
Hur ser labbandet ut på Teknisk Fysik ut? Är det en stor del av vissa kurser och kan man få exempel på vad man får göra samt hur det examineras (en fet rapport låter som ett rimligt svar). Skiljer säkert skola till skola.. Men ändå!

Jag hade labbar i alla kurser som inte var mattekurser under första året.
Citera
2011-08-13, 09:58
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Att visualisera fler än tre dimentioner är ganska omöjligt ja. Däremot uppskattar jag att det hitills är så mycket att visualisera. Kanske beror på att jag i vanliga fall tänker väldigt mycket i bilder. Vad anser du vara det svåraste i kursen för övrigt? Har jag några riktigt mentala hinder att se fram emot?
Nu går jag iofs inte F utan E.
Men jag personligen hade störst problem med programmeringen då jag inte kunde mer än Word efter gymnasiet. Men det är personligt så att säga.

Det jag och många andra hade mest problem mest var en kurs i Kretsanalys, en grundläggande kurs i kretsteori och en kurs i fysik med bl.a. kvantmekanik.
Det mesta beror inte på ämnet utan på examinatorn vill jag ändå påstå. Typad tenta? Hur sammanhängande är föreläsning 7 med 8? osv.

Det samma bör gälla för F.
Citera
2011-08-24, 19:59
Medlem
Kan man tillgodoräkna sig något om man vid något tillfälle skulle vilja byta från teknisk fysik till kandidatprogram i matematik, och inte har tid att gå alla terminer från början.
Citera
2011-08-27, 23:07
Medlem
Hej!

Pluggar 3:e året på Teknisk Fysik, KTH.

Gymnasiebetyg: 18,1, MVG i all matte.

Har alltid känt att jag varit den smartaste i klassen sedan jag började skolan. Nu känner jag mig jävligt dum eftersom man har blivit beblandad med Stockholms smartaste (och fulaste och nördigaste) snubbar.

Hela 2:an läste jag alltid en kurs extra, ville testa gränsen, men det var FETT! jobbigt. Pluggade ca 70h i veckan och failade då ändå en kurs nu innan sommaren. Det gör jag inte om.

Annars är det bara allmänt mkt o göra. Man ser ledig tid som något positivt för då hinner man ta igen allt man kommit efter.

Jag satsar på rätt bra betyg och då måste man plugga. Tror jag nu iaf snittar över 4.

Vill du chilla - välj väg och vatten, dom gör inte ett skit

Välkommen till Fysik!
Citera
2011-08-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fashistfan
Hej!

Har alltid känt att jag varit den smartaste i klassen sedan jag började skolan. Nu känner jag mig jävligt dum eftersom man har blivit beblandad med Stockholms smartaste (och fulaste och nördigaste) snubbar.

Hela 2:an läste jag alltid en kurs extra, ville testa gränsen, men det var FETT! jobbigt. Pluggade ca 70h i veckan och failade då ändå en kurs nu innan sommaren. Det gör jag inte om.

Annars är det bara allmänt mkt o göra. Man ser ledig tid som något positivt för då hinner man ta igen allt man kommit efter.

Jag satsar på rätt bra betyg och då måste man plugga. Tror jag nu iaf snittar över 4.

Välkommen till Fysik!

Får man fråga varför du valde F? Vad är ditt mål efter utbildningen?
Citera
2011-08-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fashistfan
Hej!

Välkommen till Fysik!
Varför sån prestationsmänniska?
Chilla lite va fan. En kurs extra? Varför!?

Bara skriker aspergers.
Citera
2011-08-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midfifgj
Kan man tillgodoräkna sig något om man vid något tillfälle skulle vilja byta från teknisk fysik till kandidatprogram i matematik, och inte har tid att gå alla terminer från början.

På LiTH läser vi alla mattekurser under första året + en programmeringskurs tillsammans mat MatKand så här går det att tillgodoräkna sig en del, vet inte hur det ser ut på andra skolor.
Senast redigerad av drakenbakom 2011-08-28 kl. 09:27.
Citera
2011-08-28, 17:26
Medlem
Raros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesfemma
Varför sån prestationsmänniska?
Chilla lite va fan. En kurs extra? Varför!?

Bara skriker aspergers.

Det är inte hur mycket chill man har -- Det är bedrifterna man gör som räknas.

Fast bara en extra kurs? tsk..
Citera
2011-08-28, 19:07
Medlem
Har funderat på om anledningen till att F anses vara så svårt är faktumet att man måste läsa så otroligt mycket, snarare än att det är mycket svårare (även om detta förmodligen också stämmer).

Jag menar, utbildningen är precis som alla andra civingutbildningar på 300 hp, men hade poängen varit lika mycket värda som på vilken annan random civingutbildning som helst, hade denna siffra säkerligen varit över 400 hp.

Bara som ett exempel kan jag ta kursen "Inledande matematik", som idag läses av alla program på Chalmers förutom F och TM som direkt hoppar på den riktiga envariabelanalysen (efter två repititionsveckor som på F i princip motsvarar den nämnda kursen på andra program). Inledande matematik ger 7,5 hp, medan Inledande matematisk analys som läses av F och TM ger 6 hp.

Inte nog med att man alltså inte får 7,5 hp "för ingenting" som andra program, kursen som är mycket svårare och mer omfattande och som ersätter Inledande matematik ger bara 6 hp!

Vad tror ni? Är detta anledningen till att F uppfattas vara så mycket svårare, eller är det helt enkelt för att man läser svårare matte och fysik?
Citera
2011-08-28, 19:25
Medlem
Apolloss avatar
Det är väl olika hur man är som person. Jag har väldigt lätt för matematik och behöver inte lägga ner mycket tid för att klara ett godkänt även om jag pluggar betydligt mer än så iaf, just på grund av att jag tycker att det är roligt. Har man svårare för matematik och fysik på högre nivå måste man naturligtvis lägga ner mer tid.

Dock skulle jag aldrig klara av att läsa ett program där man bara pluggar in en massa fakta genom att läsa böcker med endast text.
Citera
2011-08-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Det är väl olika hur man är som person. Jag har väldigt lätt för matematik och behöver inte lägga ner mycket tid för att klara ett godkänt även om jag pluggar betydligt mer än så iaf, just på grund av att jag tycker att det är roligt. Har man svårare för matematik och fysik på högre nivå måste man naturligtvis lägga ner mer tid.

Dock skulle jag aldrig klara av att läsa ett program där man bara pluggar in en massa fakta genom att läsa böcker med endast text.
Nej, jag håller ju med dig så klart, tror att det är så för de flesta av oss som läser naturvetenskapligt/tekniskt. Jag skulle ju inte orka med en vecka på ekonomi eller juristlinjen, då jag anser dessa ämnen vara otroligt tråkiga.

Men jag syftade mer på förhållandet till andra tekniska och naturvetenskapliga, matematiska utbildningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in