2019-06-09, 01:27
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nizoza
Stör mig lite på att man hoppar på programmeringen direkt istället för att förstå datorn grundligt istället. Det är ju närmast mystiskt hur man från några plattor och ström kan få fram en bild och möjlighet att ge hela systemet ’instruktioner’ osv. Jag vill liksom inte sätta mig framför en apparat och dra i en massa spakar utan jag vill förstå vad spakarna gör exakt.

Nu mot sommaren har jag hittat en bok i Digitalteknik och ja, Boolesk algebra och grindar och sånt känns som riktiga havsskatter efter att man tvingats på massa ytlig Python...

Vad tycker ni andra som läser/läst Teknisk Fysik?

Nja, det varierar beroende på lärosäte och utbildningsprogram. Jag skulle säga att både digitalteknik och programmering förbereder en för kursen i datorteknik. Där får man lära sig hur en dator verkligen fungerar. Ordningen varierar mellan programmering och digitalteknik, men datortekniken kommer alltid alltid sist. Man kan väl säga att man hoppar omkring mellan abstraktionsnivåerna maskinspråk, assemblyspråk och högnivåspråk (stigande ordning). Python är ett högnivåspråk medan digitalteknik avhandlar maskinspråket.

På LiTH (Y): Digitalteknik -> Grundläggande programmering -> Datorteknik
På LTH (E och D, F om man väljer dessa kurser): Grundläggande programmering -> Digitalteknik -> Datorteknik
På KTH (D): Grundläggande programmering -> kombinerad kurs i digital- och datorteknik (kursen "Datorteknik och komponenter")

På både LiTH och LTH bör man ha klarat både digitalteknik och programmering innan man ger sig i kast med datortekniken. Helt rimligt i min mening.
Citera
2019-06-09, 16:07
Medlem
Tydligen kommer jag få tillräckligt många poäng på matematik och -fysikprovet för att antas till Teknisk Fysik på KTH som har varit mitt förstahandsval ganska länge nu. Med det sagt så har jag börjat luta på Teknisk Matematik på Chalmers då jag har många köplatser och känner ett par som ska börja där också. Jag är dock väldigt osäker.

Hur svårt är det att byta till Teknisk Fysik på KTH från Teknisk Matematik på Chalmers och vice versa ifall man gör det efter första året?

Tack i förväg!
Senast redigerad av apokryf 2019-06-09 kl. 16:09.
Citera
2019-06-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apokryf
Tydligen kommer jag få tillräckligt många poäng på matematik och -fysikprovet för att antas till Teknisk Fysik på KTH som har varit mitt förstahandsval ganska länge nu. Med det sagt så har jag börjat luta på Teknisk Matematik på Chalmers då jag har många köplatser och känner ett par som ska börja där också. Jag är dock väldigt osäker.

Hur svårt är det att byta till Teknisk Fysik på KTH från Teknisk Matematik på Chalmers och vice versa ifall man gör det efter första året?

Tack i förväg!

Antagligen väldigt enkelt.
Citera
2019-06-09, 20:24
Medlem
Citat:

Tack i förväg!
Jag är knappast någon auktoritet på ämnet, men KTH har inte ansökan till senare del av F. Detta finns för de flesta program, inklusive Teknisk Matematik på Chalmers. Möjligt att det skulle gå, men du kan inte bara göra en anmälan via antagning.se utan skulle behöva kontakta programansvarig.
Citera
2019-06-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalrrro
Jag är knappast någon auktoritet på ämnet, men KTH har inte ansökan till senare del av F. Detta finns för de flesta program, inklusive Teknisk Matematik på Chalmers. Möjligt att det skulle gå, men du kan inte bara göra en anmälan via antagning.se utan skulle behöva kontakta programansvarig.

Uppskattar hjälpen! Kan jag bara fråga vart du fick reda på detta? Jag tror inte att du ljuger men är bara nyfiken och vill veta mer.
Citera
2019-06-09, 22:21
Medlem
Citat:
Uppskattar hjälpen! Kan jag bara fråga vart du fick reda på detta? Jag tror inte att du ljuger men är bara nyfiken och vill veta mer.
Hade hört att det inte fanns för F tidigare, kommer inte ihåg var/när/hur. Dubbelkollade hur det sett ut tidigare år på https://statistik.uhr.se och hittade ingen information om ansökan till senare del av program (EJ åk 1) för just F. Passade på att kolla hur det låg till med teknisk matematik på chalmers och hittade snabbt statisk för ansökan till senare del för det programmet.
Citera
2019-06-09, 23:31
Medlem
Citat:

Tack i förväg!

Det kan få större konsekvenser än man tror. Om man vill läsa med en klass kommer det att vara kurser som övriga har läst, men som den som bytt har efter sig. Det kan även handla om att en kurs som man vill tillgodogöra sig inte godkänns, då något moment saknas i den snarlika kurs man redan har läst.

Det kan även göra att man inte får ett officiellt snittbetyg från den slutgiltiga högskolan. Detta då kurser som tillgodoräknats inte kan värderas ur ett kvalitetsperspektiv (enbart ur ett innehållsmässigt perspektiv), vilket gör att det enbart står att man klarat kursen/uppfyllt kraven. Det borde vara strunt samma, men vissa företag (typ konsultbyråerna) kan säkert i vissa fall vara lite skitnödiga när det gäller sådant.
Citera
2019-07-17, 14:42
Medlem
Hej, ska börja på Y-linjen i Linköping till höst och undrade om någon kunde sammanfatta sin erfarenhet år för år av universitetstiden. Har redan gått 1 år på högskola innan men känner att min bild av teknisk fysik ännu innehar många hål och att höra några anekdoter skulle vara till hjälp.

Exempel:
År1, hade dålig studieteknik och matten var svår men klarade mig nätt och jämnt
År2, studietrött, ()kursen var extremt rolig osv.
År3,...
Citera
2020-02-02, 21:52
Medlem
nanowires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzak15
Hej, ska börja på Y-linjen i Linköping till höst och undrade om någon kunde sammanfatta sin erfarenhet år för år av universitetstiden. Har redan gått 1 år på högskola innan men känner att min bild av teknisk fysik ännu innehar många hål och att höra några anekdoter skulle vara till hjälp.

Exempel:
År3,...

Mina år på Y-linjen gick upp och ner motivationsmässigt. I ettan satsade jag hårt, och fick utdelning för det. I tvåan så hade jag en del vid sidan av det ordinarie plugget vilket gjorde att jag inte hade samma studiemotivation rakt igenom. Klarade dock alla mina kurser. I år 3-5 hade jag en betydligt mer stabil prestationsnivå. Jag visste vad jag gav mig in på, hur jag skulle plugga, och var mina gränser gick så att jag inte gick över dem.

Det är ett tufft program, men också mycket givande. Lägg ner tid på den grundläggande matten. Det har man igen.

Lycka till!
Citera
2020-02-23, 20:25
Medlem
Har kollat på mastern Finansiell matematik och verkar intressant. Hittar inte exakt den på Chalmers men det finns en master som heter "Engineering Mathematics and Computational Science" https://www.chalmers.se/en/education...l-Science.aspx Någon som vet om det är denna? Finansiell matematik på LTH (TM) är enklare att hitta. http://www.student.lth.se/tekniskmat...l-modellering/
Citera
2020-02-24, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itzak15

Exempel:
År3,...

Elektronikprojekt Y äter tid, se till att det är klart redan från börja vad det betyder att en modul är färdigtestad och hur du kommunicerar att du anser att du är klar med din modul. Se också till att det är klart från början hur kommunikation ska fungera, ingenting får vara underförstått.
Citera
2020-02-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspirer
Har kollat på mastern Finansiell matematik och verkar intressant. Hittar inte exakt den på Chalmers men det finns en master som heter "Engineering Mathematics and Computational Science" https://www.chalmers.se/en/education...l-Science.aspx Någon som vet om det är denna? Finansiell matematik på LTH (TM) är enklare att hitta. http://www.student.lth.se/tekniskmat...l-modellering/

https://www.chalmers.se/sv/instituti...matematik.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in