Citat:
Ursprungligen postat av
ankakalle123
Hej, två frågor om fysiken på tf...
1.
Vad är det för typ av fysik man läser på teknisk fysik (för det mesta)? Med det menar jag om det är typ krafter o moment, relativitetsteori, rymden, kvantfysik, etc. Sitter man o räknar krafter på broar eller tidsdilatation typ?
2.
Personligen gillar jag matte väldigt mycket och har tyckt fysiken på gymnasiet är lätt och roligt eftersom att det bara är som att lösa enkla matteuppgifter. Däremot är jag inget fan utav mer konceptuella saker. Hur är det på tf? Är frågorna på tentorna sådana där man ska räkna fram en siffra som svar eller brukar det vara skrivfrågor där man ska resonera om dittan o dattan?
1) Jag rekommenderar att du kollar programplanen på några olika lärosäten. Kort sagt: allt. På Chalmers läser man två kurser i mekanik under det första året. I tvåan läser man om elektriska nät och system, klassisk fysik, elektromagnetism och optik, men det är också mycket experimentell fysik i form av labbar. I trean läser man kvantfysik, termodynamik, fasta tillståndets fysik, subatomär fysik. Då får du också möjlighet att välja kurser i t.ex. astrofysik, speciell relativitetsteori eller strömningsmekanik. Under mastern kan du välja att läsa ännu mer fysik, då kan du komma in på sådant som allmän relativitetsteori.
2) Det är räknande som gäller. Till skillnad från gymnasiet så utgår man mer från grundläggande postulat eller lagar och härleder med matematik istället för att bara presenteras med ett formelblad.