2009-05-23, 03:06
Medlem
arowanajs avatar
Fortkörning

Hejsan!

Igår var jag ute och kollade fiskeställen ute på Värmdö. Jag brummade runt i dryga 70 och missade 50-skylten.
Självklart så är det en mätning precis efter just den skylten.

Dom hade skjutit mig på 72. 3200:- i böter och faktiskt ett rätt trevligt samtal med en väldigt söt polisflicka och en trevlig snubbe.

Nu till min fråga. 3200:- kan jag omöjligt skrapa fram. Jag har inget jobb och jag är inte berättigad a-kassa. Kan man på något sätt få förmildrande bötesbelopp?

Jag var ju såklart så smart så att jag erkände på plats.

tack! =)
Citera
2009-05-23, 11:21
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arowanaj
Hejsan!

Igår var jag ute och kollade fiskeställen ute på Värmdö. Jag brummade runt i dryga 70 och missade 50-skylten.
Självklart så är det en mätning precis efter just den skylten.

Dom hade skjutit mig på 72. 3200:- i böter och faktiskt ett rätt trevligt samtal med en väldigt söt polisflicka och en trevlig snubbe.

Nu till min fråga. 3200:- kan jag omöjligt skrapa fram. Jag har inget jobb och jag är inte berättigad a-kassa. Kan man på något sätt få förmildrande bötesbelopp?

Jag var ju såklart så smart så att jag erkände på plats.

tack! =)

Avbetalning kan de nog gå med på.. men du får nog inte lindringare böter
Citera
2009-05-23, 12:24
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinson
Avbetalning kan de nog gå med på.. men du får nog inte lindringare böter

Ah, tackar för svaret. Blir ett samtal till farbror på Måndag.
Dom på kontoret har tydligen samma kontorstid som alla andra
Citera
2009-05-23, 12:31
Medlem
core_s avatar
Det blir inte tal om avbetalning på en vanlig ordningsbot.

En ordningsbot skall vara betald senast 30 dagar efter utfärdande. Därefter kommer en påminnelse, varpå du har ytterligare 14 dagar på dig att betala.
Och RPS får INTE bevilja någon avbetalningsplan.
Det enda sättet för dig att få en avbetalningsplan är om du inte betalar boten öht, och ärendet istället går till Kronofogden, men då får du ju som bekant lite mer på köpet i form av betalningsanmärkning o.dyl.
Citera
2009-05-23, 21:49
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_

En ordningsbot skall vara betald senast 30 dagar efter utfärdande. Därefter kommer en påminnelse, varpå du har ytterligare 14 dagar på dig att betala.
Det enda sättet för dig att få en avbetalningsplan är om du inte betalar boten öht, och ärendet istället går till Kronofogden, men då får du ju som bekant lite mer på köpet i form av betalningsanmärkning o.dyl.

Men jösses, det sög ju rätt hårt. Då får jag ändra uppfattning och skrapa ihop pengarna. Tänker inte förstöra hela mitt liv för en enda fisketur :P
Citera
2009-05-30, 17:16
Medlem
snelpolaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faderen
Hur lång kan spärrtiden tänkas bli och vilket bötesbelopp kan jag räkna med att det ungefärligen blir då jag kört 145 på 70 mitt ute i skogen..?Jag har haft kk i 29 år utan att det varit spärrat tidigare...Jag hade inte kortet med mig så jag har det kvar ännu , men jag fick inte köra de 30 milen hem för farbror blå.
De sa att det var en för grov överträdelse för att låta mig köra ens hem...

Jag fick 5 månader. De "låg efter" i 1km, i 160km/h, sade de. Med tanke på polisens färdmedel tvivlar jag dock starkt på det (xc70, 02:a, tror jag).
Fick intyg på att jag behövde kortet i tjänst, och blev dömd för 145 km/h = 5 månaders spärrtid.

Detta var dock ett tag sedan, och i dagsläget har jag kortet och håller hastigheten (+0-10 km/h). Att bli av med körkortet kan ibland vara en bra grej; ekvivalent med ett par års erfarenhet av bilkörningen skulle jag uppskatta det till.
Citera
2009-06-14, 13:05
Medlem
core_s avatar
Tråden är för diskussioner och frågeställningar kring just topic, inte berätta historier om att hur man åkt fast eller hur fort polisbilar går
/MOd
Citera
2009-06-16, 22:04
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_

Du behöver inte få en betalningsanmärkning bara för att något skickas till KF, även om det är vanligast. Visar man betalningsvilja och börjar betala på en gång så brukar dom faktiskt inte "pricka" en om man inte varit där flertalet gånger tidigare...

Rädslan för KFM är överdriven...
Citera
2009-06-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NTCRS
Hejsan..

Jag har en fråga jag skulle vilja få svar på..

I september lånade jag ut en avställd och oförsäkrad bil till en körkortslös kompis..

Jag som då hade haft körkort i ungefär 6 månader, körde i min andra bil bakom min kompis som voltade ner i ett dike.

Nu har jag fått en kallelse om förhör.. "Tillåtande till olovlig körning" .. Det var nu 8 mån sen det hände.

Är det någon av er som kanske vågar gissa på ungefärligt straff?

Är det så illa att jag blir av med både körkortet och får betala en massa böter?

Tacksam för svar!

Tillåtande av olovlig körning, Brukande av fordon trots körförbud & Brukade av avställt fordon

Påföljd: Dagsböter 40 á 210kr = 8400..

Rolig räkning samma dag som man fick semesterlönen..

Citera
2009-06-24, 21:19
Medlem
Meanmachines avatar
Citat:
Tillåtande av olovlig körning, Brukande av fordon trots körförbud & Brukade av avställt fordon

Kanske du skulle tänkt på innan du tog lagen i egna händer.
Citera
2009-06-25, 16:52
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:

Vad körde du på någon bil/MC?
Citera
2009-07-01, 00:46
Medlem
En körkortslös polare körde min avställda och oförsäkrade bil..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in