Jag har redan postat samma post i Juridikforumet men jag ser att det verkar vara mer körkortskunniga människor som härjar här. Någon moderator kan säkert ändra så allt hamnar på samma plats så småningom.
Här är min post:
Hej. Skulle behöva lite råd angående körkort och hastighetsöverträdelse.
Har försöka söka på forumet men hittar inget som passar in på mitt ärende.
Jag kör ensam i min bil på en 90-väg med farthållaren inställd på 90km/h. Jag kommer senare ikapp en äldre bil som kör väldigt ryckigt mellan 75-95km/h. I den andra bilen sitter 4 personer och samtalar och jag antar att det är skälet till att de kör ryckigt. Jag ligger bakom dem när vi kommer till en 400-500m lång raksträcka med bra sikt och utan mötande trafik. Raksträckan ligger i en svacka med en nedförsbacke först och sedan en uppförsbacke. Jag gör mig då redo för en omkörning och kör om framförvarande bil snabbt och säkert. Eftersom det är nedförsbacke så ökar även det andra fordonet till en hastighet jag uppskattar till ca 90km/h men då är jag redan jämsides med fordonet.
I uppförsbacken kommer en polisman ut och vinkar in mig på en rastplats. Där ber han att få se mitt körkort. När jag ger honom det så säger han att detta kommer jag att behålla. Han visar mig sen lasermätaren och på den står det 121km/h. Han hade mätt mig precis i omkörningsögonblicket och eftersom min hastighet låg över 30km/h över tillåten hastighet (1km/h över) säger han att han MÅSTE han beslagta mitt körkort på plats. Han frågar även om jag erkänner eller inte. Jag svarar att jag har väl förmodligen inget val och skriver på. Chockad som man är det läget då jag aldrig haft en förseelse innan så hinner man inte tänka.
Detta skedde i Onsdags och jag har nu idag (fredag) kontaktat länsstyrelsen med frågan om jag kommer få behålla körkortet eller inte. Länstyrelsen säger då att de fortfarande inte fått in någon rapport från polismannen.
Mina frågor är:
1) Måste inte polismannen skicka in mitt körkort med rapport på händelsen inom 48 timmar och vad händer om han inte gör det?
2) Måste polismannen ta mitt körkort på platsen? Enligt en man jag kontaktat på rikspolisen måste inte polismannen göra det men han kan besluta om det om han vill. Han kan i milda omständigheter informera länsstyrelsen istället så får de besluta om mitt körkort ska bli indraget eller inte. Men jag får behålla körkortet till beslutet gjorts.
3) Vad annars kan man göra i en sån här situation? Någon annan som har erfarenhet av nåt liknande?
*) Jag har även fyllt i en sån yttrande till länsstyrelsen angående situationen. Jag använder bilen i tjänsten (ca 1000mil per år) och pendlar även 6 mil enkel resa till jobbet. Jag hoppas de kan anse det som förmildrande omständighet.
Ha överseende med mitt långa inlägg.